همشهری آنلاین: عطش کاربران برای ذخیره‌سازی اطلاعات دیجیتال پایان‌ناپذیر است، امروزه بیشتر نرم‌افزار‌های پیشرفته،‌از محرک‌های شبکه‌ عصبی گرفته تا اپلیکیشن‌های پیشگویی آب و هوا و صرف‌نظر از فیلم‌ها و عکس‌هایی که روزانه تولید می‌شوند، بیشتر از همیشه به فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند.

ذخیره‌سازی

براساس گزارش ساينس‌، گروهي از محققان به منظور افزايش گنجايش اين فضاهاي ذخيره‌سازي، درحال ساخت منبع نوري دايموند هستند، منبعي كه مي‌تواند پاسخي به تقاضاي روزافزون كاربران براي دسترسي به محل ذخيره‌سازي باشد. اين منبع براساس فناوري به نام اسپينترونيك ايجاد شده‌است، فناوري كه ويژگي‌هايي كاربردي را براي ذخيره‌سازي صفرها و يك‌ها،‌از جمله افزايشي قابل توجه در تراكم ذخيره‌سازي داده‌ها ارائه مي‌دهد.

محققان براي اولين‌بار قابليت‌هاي استفاده از مواد پادفرومغناطيسي به عنوان ذخيره‌ساز مغناطيسي را مورد بررسي قرار داده‌اند. هر اتم از ويژگي به نام اسپين برخوردار است كه مي‌توانيد آن را به شكل يك آهن‌رباي ميله‌اي با قطب شمال و جنوب درنظر بگيريد. در مواد پادفرومغناطيسي اين اسپين‌ها به شكل ابتدا به انتها در كنار يكديگر چيده شده‌اند و هرنوع ميدان مغناطيسي خارجي را خنثي مي‌كنند.

بيت‌ها معمولا با استفاده از جريان الكتريكي براي وارنه‌سازي اسپين‌ها ذخيره مي‌شوند.از آنجايي كه چيدمان در مواد پادفرومغناطيسي چنين اجازه‌اي نمي‌دهد، محققان شيوه‌اي جديد را براي چرخاندن يك جفت از اسپين‌ها يافته‌اند تا به جاي وارونه كردن، آنها را دچار چرخش سازند.

اين تكنيك از مزايايي برخوردار است،‌از جمله اينكه در مقايسه با ابزارهاي ذخيره‌سازي كه امروزه رواج دارند، تغيير تراكمي در جريان ايجاد نمي‌شود،‌از اين رو به‌روز‌رساني ساده‌تر خواهدشد. همچنين پادفرومغناطيس‌ها از خود ميدان مغناطيسي مازادي متصاعد نمي‌كنند،‌از اين رو احتمال تداخل تجهيزات با ديگر تجهيزات كاهش پيدا كرده و شانس نفوذ به داده‌هاي ذخيره شده كاهش پيدا مي‌كند.

نبود ميدان مغناطيسي همچنين به اين معني است كه مناطقي خاص از منبع ذخيره‌سازي مي‌توانند متراكم‌تر شده و فضاي بيشتري براي ذخيره‌سازي دراختيار كاربر قرار دهند، يا داده‌هاي بيشتري در فضايي كمتر ذخيره مي‌شوند. درعين حال داده‌ها بدون وجود برق دست‌نخورده و سالم باقي مي‌مانند و مي‌توان آنها را در دماي معمولي اتاق آنها را ذخيره يا از آنها بهره‌برداري كرد، اين يعني تمامي گزينه‌هايي كه براي نسل بعدي ابزارهاي ذخيره‌كننده به آن نياز است در اين فناوري وجود دارد.

رويكرد اسپينترونيك از قابليت افزايش زمان سرعت ذخيره‌سازي و خوانش داده‌ها تا بيش از هزار برابر برخوردار است و موادي كه براي ساخت اين منابع مورد نياز است را به راحتي مي‌توان توليد كرد.

کد خبر 333902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha