شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

بعد از گذشت ۴‌ ماه از آغاز اجرای برنامه جامع اقدم مشترک میان ایران و ۶ قدرت جهانی که با لغو تحریم‌های اقتصادی همراه شده است، رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری خارجی به ایران، رونق گرفته است اما ایجاد ارتباط مؤثر برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در مراحل مذاکره قرار دارد.

اقتصاد

در اين مقطع زماني ديپلماسي اقتصادي جايگزين مذاكرات اقتصادي شده است به همين دليل نگاه اقتصادي سفارتخانه‌هاي ايران در نقاط مختلف جهان اهميت بيشتري پيدا كرده است. روز گذشته همايش «برجام و اقتصاد مقاومتي: فرصت‌ها و ظرفيت‌ها» به ميزباني وزارت امور خارجه و با حضور سفرا و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور آغاز شد.

اين همايش كه امروز هم ادامه پيدا خواهد كرد براي تقويت ديدگاه اقتصادي سفرا و بهره‌برداري از فرصت‌هاي پسابرجام در دستور كار قرار گرفته است. در اين همايش اهالي اقتصاد به جمع ديپلمات‌ها پيوستند تا راه‌هاي پيشرفت در ديپلماسي اقتصادي را مورد بررسي قرار دهند.

محمدجواد ظريف در آغاز اين همايش هدف آن را اين چنين به سفرا اعلام كرد: اينجا جمع شده‌ايم تا تمامي فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي جديد براي بهره‌برداري از برجام در سايه اقتصاد مقاومتي را مورد تبادل نظر قرار دهيم. عباس عراقچي در اين همايش به فرصت‌هاي ايجادشده براي عادي‌سازي‌ تجارت از جمله صادرات نفت اشاره كرد و بررسي مكانيسم عادي‌سازي‌ تعاملات مالي و بانكي را مورد توجه قرار داد. علي‌اكبر صالحي، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي نيز در اين همايش گفت:

در بخش صنعتي شدن فعاليت‌هاي اتمي كشور، در حال ارتقاي تكنولوژيك با ماشين‌آلات مدرن هستيم و در زمينه تجاري‌سازي نيز فروش آب‌سنگين را در سطح بازار جهاني جاانداخته‌ايم. محمد نهاونديان، اقتصاددان و رئيس دفتر رئيس‌جمهور نيز در اين همايش اظهارداشت: برجام قرار نيست براي ما رشد اقتصادي به همراه بياورد، بلكه يكي از عمده‌ترين موانع بر سر راه رشد اقتصادي را برطرف كرد تا با تكيه بر توان دروني و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بيروني بتوان رونق اقتصادي ايجاد كرد.

  • عادي‌سازي‌ روابط بانكي

ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي در اين همايش بر ضرورت ايجاد ارتباط بانكي بين‌المللي تأكيد كرد و گفت: تمامي تلاش ما اين است كه با ايجاد شرايط مناسب بانكي به استفاده حداكثري براي بهره‌برداري از فضاي پسابرجام برسيم. تلاش مي‌كنيم روابط بانكي ميان بانك‌هاي كشورمان با بانك‌هاي خارجي را به‌صورت عادي قبلي برگردانيم. وي در ادامه گفت: با مقدمات فراهم شده، زمينه‌هاي مراودات با بانك‌هاي مختلف كشورها به‌تدريج در حال شكل‌گيري است. سيف از ايجاد دفتر و شعب بانك‌هاي خارجي در كشورمان استقبال كرد.

  • ضرورت رايزني اقتصادي

در اين همايش سخنگوي دولت نيز به سخنراني پرداخت و گفت: ايجاد رشد اقتصادي مبتني بر ويژگي‌ها و مولفه‌هاي درونزا و مردمي‌بودن، توزيع متوازن ثروت و عدالت و دانش بنيان، استوار بوده و ما در اين راستا خواهان رايزني‌هاي لازم روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور براي تحقق اهداف برنامه ششم در بخش خارجي هستيم. محمدباقر نوبخت ادامه داد:

در دوره پس از برداشتن تحريم‌ها در جهت رويكرد اقتصاد مقاومتي گام برداشته شده و در پرتو سند فرادست نظام و برنامه ششم كشور درصدد گام برداشتن براي رشد اقتصاد مطلوب هستيم. رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در مورد نتايج حاصله از افزايش مراودات كشورها با جمهوري اسلامي ايران گفت: تاكنون بيش از 3ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي مستقيم در كشور از مقطع امضاي برجام را عملي ساخته‌ايم و ميزان صادرات نفت ايران پس از فضاي پسابرجام به بيش از دو برابر افزايش يافته است.

کد خبر 333854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha