مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

‌بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که برای نخستین‌بار مهمان شهرآفتاب شده بود دیروز به‌کار خود پایان داد، اگرچه قرار است یار مهربان تا سال ۱۴۰۰ هر سال مهمان شهرآفتاب باشد.

نمایشگاه کتاب

رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در مراسم اختتاميه بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ايجاد شهرآفتاب را كار بزرگي دانست كه با همت عالي و خوش سليقگي انجام شده است. علي لاريجاني همچنين اظهار داشت: لازم می‌دانم از آقای قالیباف شهردار محترم تهران تشکر کنم. شهر آفتاب کار بزرگی بود و در کارهای دیگر هم که در شهر تهران انجام می شود، این رویکرد را در رفتار آقای قالیباف مشاهده کرده‌ایم، باید خدا را شکر کرد که شهردار خوب و عاقلی داریم که حوزه‌های شهری را سامان می‌دهد.

رئيس قوه مقننه با تاكيد بر همگرايي در كشور اظهار داشت: كفران نعمت است كه وقت را صرف جدال‌هاي بلاوجه كنيم. بهره‌برداري از شهرآفتاب براي نمايشگاه كتاب تهران از نتايج همگرايي است و آقاي قاليباف و ديگر همكارانش در شهرداري تهران هم كار بزرگ و همت عالي كردند كه اينجا را ايجاد كردند.به گفته وي پيام اين كار اين است كه بخش‌هاي مختلف به‌صورت هماهنگ با همديگر كار كنند و نيروهاي دست‌اندركار با هم همراه باشند. همه اينها موجب هم‌افزايي و رشد
جامعه مي‌شود.

  • پايان 10 روز مهماني كتاب

نمايشگاه كتاب امسال با نقاط قوت و ضعفي كه داشت به پايان رسيد، البته بسياري پيش‌بيني مي‌كردند دوري راه شهرآفتاب، كمبود وسايل حمل‌ونقل عمومي، ناشناخته بودن محل انتخاب شده براي برگزاري نمايشگاه كتاب و مواردي از اين دست موجب كاهش 30درصدي تعداد بازديدكنندگان نسبت به سال قبل شود اما استقبال دوستداران فرهنگ و كتاب حتي در روزهايي كه باد شديد وزيد و باران باريد نشان داد كه اين پيش‌بيني درست نبوده است. اميرمسعود شهرام‌نيا، قائم‌مقام بيست‌ونهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران نيز چهارشنبه گذشته در نشست خبري خود اعلام كرد كه تعداد مخاطبان امسال رشد 40درصدي داشته است.

  • تحقق آرزوي بزرگ

عصر روز گذشته و پيش از برگزاري مراسم اختتاميه‌، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهردار تهران تفاهمنامه‌اي را امضا كردند. براساس اين تفاهمنامه شهرداري تهران تا سال1400 به رايگان ميزبان نمايشگاه بين‌المللي كتاب در مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب خواهد بود. علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم امضاي اين تفاهمنامه با بيان اينكه يكي از آرزوهاي بزرگ در 37سال گذشته تحقق يافت، اظهار داشت: شهردار تهران از چندسال قبل موضوع انتقال نمايشگاه به خارج از شهر را پايه‌گذاري كرده بودند و امروز با همت ايشان اين نقطه تبديل به مجموعه نمايشگاهي بين‌المللي شده و پذيراي عموم است.

وي در ادامه تاكيد كرد: سال گذشته كه از اين محل بازديد كردم، كسي باور نمي‌كرد ظرف 3 تا 4 ‌ماه چنين زيرساخت‌هايي در اين محل ايجاد شود اما خوشبختانه با پيگيري شهرداري تهران و كار شبانه‌روزي اين مهم به نتيجه رسيد. جنتي به نگراني‌هاي ناشران‌ بابت محل برگزاري نمايشگاه نيز اشاره كرد كه البته اكنون برطرف شده است. وزير فرهنگ و ارشاد همچنين با اشاره به اينكه در سال اول برخي نواقص اجتناب‌ناپذير است، اظهار اميدواري كرد كه سال آينده‌ نقصي وجود نداشته باشد. علي جنتي‌ بابت افزايش قابل‌ملاحظه فروش كتاب به‌دليل محل جديد نمايشگاه نيز از شهردار تهران قدرداني كرد.

  • 91 درصد ناشران موافق شهر آفتاب

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران هم درباره ساخت مجموعه شهرآفتاب گفت: حتي يك دهه قبل از اينكه من در شهرداري تهران توفيق خدمت پيدا كنم، يكي از چالش‌هاي تهران همين برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي در داخل شهر بود كه هر بار به مشكلات ترافيك و آلودگي هواي تهران دامن مي‌زد. وي برگزاري نمايشگاه كتاب در مجموعه شهرآفتاب را مايه خوشحالي دانست و گفت: شهرداري تهران در 5سال آينده بابت برگزاري نمايشگاه كتاب هيچ پولي بابت اجاره از ناشران دريافت نخواهد كرد.

شهردار تهران همچنين به رضايت ناشران از برگزاري نمايشگاه كتاب در شهرآفتاب اشاره كرد و گفت: براساس نظرسنجي‌هاي صورت گرفته هم‌اكنون بيش از 91درصد ناشران تمايل دارند سال آينده نيز نمايشگاه كتاب در همين محل برگزار شود. شهردار تهران در مراسم اختتاميه نمايشگاه كتاب امضاي تفاهمنامه با وزارت ارشاد را نوعي کمک به حوزه فرهنگ نشر و فرهنگ مکتوب شهر و کشور دانست و گفت:

تقویت حوزه فرهنگ به معنی تقویت اقتدار و عزت ملی است و اگر در این عرصه رشد و توسعه پیدا کرده و با دیگر ملل ارتباط برقرار کنیم، هم مشترکات خود را تقویت می‌کنیم و هم تمایل و برجستگی‌های تمدنی خودمان را نشان می‌دهیم که این موضوع حق این ملت و کشور است. به گفته قاليباف در روزهاي برگزاري نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب روزانه 35هزار خودرو در مجموعه پارکینگ‌ها توقف کردند. این در حالی است که اگر قرار بود نمایشگاه در داخل شهر برگزار شود، بی‌شک مشکلاتی جدی را ایجاد می‌کرد.

  • شهرآفتاب، نتيجه همگرايي

«بايد بگويم خاك قدم مردم را مي‌بوسم كه هركجا بوي فرهنگ، عشق و انديشه را استشمام مي‌كنند، در آنجا حضور مي‌يابند. مردم ثابت كردند كه بهار فرهنگي را تنها نمي‌گذارند و اين بر قوت برگزاري نمايشگاه كتاب افزود.»اين جمله بخشي از اظهارات سيدعباس صالحي، رئيس بيست و نهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و معاون فرهنگي وزير ارشاد در مراسم اختتاميه نمايشگاه كتاب است. وي روز گذشته در مراسم امضاي تفاهمنامه شهرداري تهران و وزارت ارشاد نيز ساخت مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب را نقطه عطفي براي فرهنگ مردم ايران دانست.

صالحي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود در مراسم اختتاميه اينطور گفت: ناشران آمدند، مردم هم آمدند و هرجا كه مردم بيايند عطرشان فضاي فرهنگي را پر مي‌كند. اين اتفاق مبارك به بركت همراهي همه نهادها، سازمان‌ها و مراكزي ازجمله شهرداري تهران بود كه در آماده‌سازي اين مكان تلاش و كوشش بسياري كردند.

  • پاياني بر ترافيك نمايشگاهي در شهر تهران

اگرچه نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران روز گذشته كار خود را در شهرآفتاب به پايان رساند اما اين پايان كار نيست. مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب، از اين به بعد ميزبان تمامي نمايشگاه‌هايي خواهد بود كه در پايتخت برگزار مي‌شوند. پيش از اين نيز محمدباقر قاليباف در حاشيه بازديد از روند تكميل پروژه شهرآفتاب طي سخناني در جمع خبرنگاران، گفته بود:

بعد از افتتاح نمايشگاه بين‌المللي شهرآفتاب، اجازه برقراري نمايشگاه در داخل شهر داده نمي‌شود و شهرآفتاب به محل نمايشگاه‌هاي شهر تهران تبديل خواهد شد تا به اين شكل معضل ترافيك سطح شهر و آلودگي هوا را كاهش دهيم. ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران نيز با تاييد اين موضوع گفته بود: به‌دليل وجود ترافيك گسترده و مشكلاتي كه براي شهروندان به‌وجود مي‌آمد، شوراي شهر اجازه برگزاري نمايشگاه ديگري را در داخل شهر نمي‌دهد.

کد خبر 333851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha