شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: محمدامین صمیمی، یکی از فارغ‌التحصیلان مدارس استعدادهای درخشان و دارنده مدال نقره المپیاد ادبی و رتبه ۱۸کنکور سراسری، از همان ابتدا به‌علت علاقه‎اش به مسائل فرهنگی، برای ادامه تحصیل در دانشگاه، رشته روانشناسی را انتخاب کرده است و حالا کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دارد.

شتاب‌دهنده با فرهنگ!

از نخستين اقدام‌هاي كارآفرينانه او در بنياد ملي نخبگان، راه‌اندازي استارت‌آپي در زمينه تكنولوژي‌هاي نوين در پرداخت‌هاي بانكي بوده است. حالاهم با توجه به سوابق كارآفريني‌اي كه از قبل داشته، برنامه‌اي را در زمينه بهينه‌سازي‌ مراكز كارآفريني در حوزه فرهنگ و مذهب راه‌اندازي كرده است. «شفق»، نخستين شتاب‌دهنده فرهنگي قرآني است كه قرار است ايده‌هاي فرهنگي و مذهبي را به مرحله اجرا برساند. صميمي براي ما در مورد اين طرح مي‌گويد.

  • پيش به سوي ايده‌هاي جديد

امروزه تغيير جدي‌اي كه براي اقتصاد در دنيا ايجاد شده اين است كه اقتصاد از حالت مدرن پا به عرصه فراصنعتي گذاشته است و به همين دليل نمادهاي توسعه اقتصادي پيشرو در قرن بيستم كه همان شركت‌ها بودند در قرن 21جاي خود را به استارت‌آپ‌ها داده‌اند. در جهان معاصر، فناوري‌ هم رشد بسيار خوبي داشته و در دسترس عموم قرار دارد. از سوي ديگر فردگرايي هم به همان ميزان رشد كرده و همين موجب شده است هر فردي بتواند براساس سليقه خود و استفاده از اين فناوري‌ها محصولاتي ويژه توليد كند كه بتواند نياز بخشي از بازار را تأمين كند. نكته جالب اين است كه اگر در گذشته، يك فعاليت اقتصادي با مشكلات مالي مواجه شده و در نهايت ورشكست مي‌شد، صاحب آن كار و فعاليت با مشكلات بسيار زيادي روبه‌رو مي‌شد و تقريبا جبران اين شكست مالي غيرممكن بود، اما كسب و كارهاي جديد نياز به سرمايه اوليه زيادي براي راه‌اندازي ندارند و درصورت مواجه شدن با مشكلات اين چنيني، مي‌توان به فكر راه‌اندازي ايده اقتصادي ديگر بود.

  • اين استارت‌آپ‌هاي نازنين

ابتدا ديد مردم نسبت به استارت‌آپ‌ها اين بود كه بيشتر به درد فعاليت‌هاي اقتصادي و فناورانه مي‌خورند اما به مرور زمان مشخص شد بسياري از عرصه‌هاي فرهنگي- مذهبي هم مي‌توانند از اين روش مديريتي براي عرضه فعاليت‌هاي خود استفاده كنند. به‌گونه‌اي كه حالا اين استارت‌آپ‌هاي فرهنگي- مذهبي در كشورهايي كه دغدغه فرهنگ و مذهب را دارند رشد بسيار چشمگيري داشته است. خوشبختانه كشور ما در اين زمينه از ساير كشورهاي اسلامي عقب‌نمانده و مؤسسه شفق در زمينه حمايت و گسترش استارت‌آپ‌هاي مذهبي فعاليت‌هاي بسياري را انجام داده است. ما در اين‌برنامه‌ها قرار است به توليد محصولات مادي و غيرمادي فرهنگي و مذهبي بپردازيم؛ مانند نرم افزار باد صبا.

  • درآمدزايي در مؤسسه‌هاي فرهنگي - مذهبي

با توجه به‌وجود شبكه‌هاي اينترنتي، ارائه دهندگان محصول ارتباط گسترده‌تري را مي‌توانند با مشتريان برقرار كنند. تفاوت بزرگي كه مجموعه‌هايي كه ارزش‌هاي اجتماعي توليد مي‌كنند با مجموعه‌هاي اقتصادي دارند در اين است كه مجموعه‌هاي اقتصادي محصول خود را به‌صورت مستقيم به مشتريان ارائه مي‌كنند. اما در مجموعه‌هاي فرهنگي نمي‌توانند اين كار را به راحتي انجام دهند؛ به‌عنوان مثال برخي از اين مجموعه‌ها فقط به فعاليت توليد محتوا مشغولند؛ مانند سايت‌هاي پرسش و پاسخ‌هاي ديني. اين مجموعه‌ها نمي‌توانند از راه اين پرسش و پاسخ‌ها كسب درآمد داشته باشند. ما در اين دوره‌ها به آنها آموزش مي‌دهيم چگونه همراه با توليد محتوا درآمدزايي كنند. به اين مجموعه‌ها مي‌گوييم در نگاه اول نبايد به فكر كسب درآمد باشيد. اگر محصول يا محتوايي كه شما توليد مي‌كنيد ارزشمند و مورد قبول مشتريان شما باشد، كم‌كم مي‌توانيد به فكر جذب مشتري‌هاي بيشتر و انجام فعاليت اقتصادي در كنار فعاليت‌هاي اجتماعي‌تان باشيد.

  • استارت‌آپ اصلا چي هست؟

استارت آپ‌ها مجموعه‌هاي نوپايي هستند كه حول يك ايده و محصول نوآورانه و خلاق به‌صورت مستمر توليد ارزش‌آفريني فراوان مي‌كنند. اپل نمونه خارجي و آپارات و دي‌جي‌كالا نمونه‌هاي داخلي كارآفريني‌هايي هستند كه براساس استارت‌آپ ايجاد شده‌اند. در همه اين موارد ايده‌اي وجود داشته و با تشكيل گروه، اين ايده به محصول و كارآفريني تبديل شده است.

  • ايده‌هاي فرهنگي، محصولات تجاري

16ارديبهشت نخستين رويداد استارت‌آپي فرهنگي- مذهبي اتفاق افتاد و قرار است اين رويدادها هر 3‌ماه يك‌بار تكرار شود. در اين رويدادها ما فعالان فرهنگي- مذهبي را با شيوه‌هاي جديد راه‌اندازي و مديريت بهينه اين مراكز آشنا مي‌كنيم. در واقع در اين رويدادها مطرح خواهيم كرد كه اگر زماني فقط مؤسسه‌ها و خيريه‌ها قالب مناسبي براي فعاليت‌هاي فرهنگي- مذهبي بودند و فعالان بيشتر براي انجام اين فعاليت‌ها به اين مؤسسه‌ها رومي‌آوردند، حالا استارت‌آپ‌ها مي‌توانند نمونه‌هاي جديد‌تري براي اين نوع مؤسسه‌ها باشند. آنها مي‌توانند هزينه‌هاي فعاليت‌هاي فرهنگي- مذهبي را از دل خود اين مؤسسه‌ها بيرون بياورند، درآمدزايي داشته باشند، مشتريان خود را بيشتر و بهتر بشناسند و محصولاتي با توجه به نيازهاي مشتري و بازار طراحي و عرضه كنند. اين رويدادهاي يك روزه، در واقع تمريني است جهت آماده‌سازي فعالان حوزه فرهنگي- مذهبي براي كارگاه‌هاي 3 روزه‌اي كه قصد اجراي آن را داريم. اين رويدادهاي كارآفرينانه در جهان به رويدادهاي شبيه‌ساز معروفند. اين رويدادهاي شبيه‌ساز فرايند يك كسب و كار را با كارآفرينان تمرين مي‌كنند؛ اينكه راه‌اندازي اين نوع كسب و كارها نياز به ايده‌پردازي و خلاقيت دارد، تيم‌سازي‌ و پرورش اين ايده‌ها، توليد محتوايي با توجه به نياز بازار و از همه مهم‌تر معرفي اين محصولات به سرمايه‌گذاران مسائلي است كه در اين رويدادها بررسي مي‌شوند.

  • ايده‌ها چطور حمايت مي‌شوند؟

در شتاب‌دهنده شفق ما پس از برگزاري استارت‌آپ‌ها، گروه‌هاي موفق را شناسايي كرده و رويدادهاي شبيه ساز را در شفق راه‌اندازي مي‌كنيم. در اين رويدادهاي شتاب دهي طي 3‌ماه امكانات مالي، مكاني، سرمايه‌اي و... در اختيار گروه‌هاي ايده‌پرداز قرار داده مي‌شود، تا به مرحله توليد محصول اوليه برسند.

پس از توليد محصول اوليه، شفق در توليد محصول با گروه‌هاي ايده‌پرداز شريك مي‌شود و از آنجا كه يك مؤسسه خصوصي است مشكلات، آسيب‌ها و بوروكراسي اداري را ندارد و از آنجا كه در سود و زيان با اين گروه‌ها شريك است، تمام تلاش و همكاري براي موفقيت گروه صورت مي‌گيرد. ما گروه‌هاي ايده‌پرداز را جذب و از ايده‌هاي فرهنگي قرآني براي توليد و اجرا حمايت مي‌كنيم؛ چرا كه معتقد هستيم استارت‌آپ‌هاي فرهنگي، قالب مناسبي براي فعاليت‌هاي مذهبي و پربازده هستند. ما براي حمايت اين مجموعه‌ها امكاناتي از قبيل مكان، نيروي اجرايي، فني و خدماتي و هرگونه فناوري‌هاي جديد را براي آنها فراهم مي‌‌كنيم و اين حمايت به‌گونه‌اي صورت مي‌گيرد كه طي 3 الي 6‌ماه بدون هيچ‌گونه دغدغه مالي به توليد محصول ارزشمند بپردازند و در نهايت اين طرح‌ها را به سرمايه‌گذاران معرفي و متصل مي‌كنيم.

کد خبر 333758

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha