شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محسن کریمی، پیشکسوت عرصه روابط‌عمومی، طی پیامی که به مناسبت برگزاری مراسم تجلیل از ۳۹ سال فعالیت استاد سید‌فرید قاسمی در عرصه‌های روزنامه‌نگاری و پژوهش منتشر شده است وی را «حافظه مطبوعات ایران» دانست.

محسن کریمی

متن کامل این پیام به شرح زیر است:

نوشتن در باره سیدفرید قاسمی مثل قرار گرفتن در برابر کوه و تلاش در توصیف عظمت آن است. درباره کتاب‌ها، مقاله‌ها و یادداشت‌های او زیاد نوشته‌اند. تعداد کتاب‌هایی که منتشر کرده از دو برابر سن او بیشتر است ولی تعداد عنوان در اینجا مهم نیست.

آنچه بر اهمیت کار او می‌افزاید، این است که بسیاری از آثار او از نظر کیفیت مطالب و موضوع در نوع خود جزء اولین‌ها هستند؛ اولین‌هایی که دومی هم ندارند. بسیاری از بزرگان از او به عنوان «حافظه مطبوعات ایران» یاد می‌کنند. این تعریف درست است ولی کامل نیست. یعنی محدود کردن او در حوزه «مطبوعات» کار درستی نیست و حتی محدود کردن او به عنوان «حافظه» هم دایره توانایی او را کاهش می‌دهد. به نظر من قاسمی در حوزه مطبوعات یک «دایره‌المعارف کامل» است، دایره‌المعارفی با دو جنبه مکتوب و شفاهی. اطلاعاتی که در ذهن پرشور او تلاطم دارد، هنوز نتوانسته ظرف مناسبی برای بیان جامع بیابد. بخشی از این اطلاعات در قالب کتاب و مقاله ثبت و منتشر شده ولی حجم زیادی هنوز در حافظه اوست. باید شخص توانایی پیدا شود تا بتواند این اطلاعات را استخراج و ثبت کند. او خود به تنهایی تاریخ مطبوعات ایران است و به قول دکتر یونس شکرخواه، «شاید بدون او چیزی به نام تاریخ مطبوعات نبود که بتوانیم به آن مراجعه کنیم».

به یاد دارم در مصاحبه‌هایی که با پیشکسوت‌های مطبوعات برای ثبت تاریخ شفاهی انجام می‌داد، خود مصاحبه‌شونده بسیاری وقایع و تاریخ‌ها را به یاد نداشت و سیّدفرید نکته صحیح را به او یادآوری می‌کرد که موجب شگفتی مصاحبه‌شونده می‌شد؛ گویی خودش در آن واقعه و در آن تاریخ حضور داشته است. تجدید چاپ و ماندگار کردن نشریات ارزشمند دوره قاجار و نخستین‌های مطبوعات ایران توسط او این شانس را برای همه پژوهشگران فراهم کرد که به نسخه‌های این نشریات دسترسی داشته باشند، چه به صورت چاپی و چه در قالب لوح فشرده. موضوع زنده کردن و تدوین تاریخ مطبوعات ایران فقط محدود به تاریخ شفاهی و تجدید چاپ آثار نبود. انتشار نخستین «سالنامه مطبوعات ایران» که حاوی خلاصه‌ای از رویدادهای مطبوعات و ارتباطات ایران برحسب روال تاریخی است و گنجینه بی‌بدیلی از منابع و حقایق قابل بررسی بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد، حاصل مطالعه و یادداشت هزاران نشریه و کتاب است. اطلاع ندارم که آیا این سالنامه هنوز هم منتشر می‌شود یا نه ولی این کار الگوی انتشار بسیاری سالنامه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف صنعت و علوم شده است.

یکی از دلایلی که عرض کردم نباید او را در حوزه مطبوعات محدود کرد این است که فعالیت او در حوزه کتاب و کتاب‌شناسی نباید از دید ما پنهان بماند. تدوین فهرست نام‌ها و کتاب‌شناسی‌های مختلف کاری بس زمان‌بر و دقیق است که در همه جا با اتکا به تیم‌های پژوهشگر و تدوین‌کننده انجام می‌شود ولی سیّدفرید قاسمی این کارها را یک‌تنه و با فیش‌نویسی‌های به قول خودش «جعبه کفشی» انجام داده است. او در هر زمان کارهایی آماده چاپ و کارهایی در دست تألیف دارد. در زمینه کتاب او منشأ ظهور و انتشار کتاب‌هایی شده که در آنها هیچ نامی از وی نمی‌بینیم؛ کتاب‌هایی آموزشی در حوزه مطبوعات، خبرنویسی، گرافیک، مصاحبه خبری، گزارش‌نویس و بسیاری عنوان‌های دیگر که به همت او و همکاری استادان حوزه‌های مربوطه تدوین و منتشر شد.

قاسمی را نمی‌توانیم در حوزه تاریخ‌نگاری محدود کنیم زیرا او خود سابقه طولانی در دبیری و سردبیری نشریات از روزنامه تا هفته‌نامه، ماهنامه، سالنامه و کتاب سال دارد و فعالیت حرفه‌ای او در این حوزه منشأ خیر بسیاری بوده است. قاسمی در این مسند بسیاری از افراد با گرایش‌ها و افکار مختلف را با هم آشنا کرد و به قولی آشتی داد. نشریاتی که زیر نظر او منتشر شده‌اند، بیانگر آرا و افکار متفاوت و متکثر بوده، بدون این که جوسازی و حساسیتی ایجاد کند و این هنر حسن سلوک اوست. از یک جنبه دیگر از فعالیت‌های او نباید غافل شویم. قاسمی در زمینه لرستان‌پژوهی، مطبوعات لرستان و تدوین دایره‌المعارف لرستان با انتشار کتاب و چاپ مقاله، طرح و یادداشت، خود به تنهایی یک بنیاد است.

همه آنچه برشمردم، بیانگر جنبه‌های حرفه‌ای و فعالیت‌های تخصصی او بود ولی آنچه برای بسیاری نامکشوف است و دوستان و همکاران نزدیک از آن بهره‌مند شده‌اند، رفتار و منش والا و روحیه مربی‌گری اوست. کار کردن با او همیشه کلاس درسی پربها بوده و افتخاری است برای همکارانی که دوره‌ای با او در انتشار نشریه‌ای سهیم بوده‌اند. فروتنی او چه در برابر بزرگان و چه در مواجهه با دانشجویان و کارآموزان همیشه مثال‌زدنی است. بسیار کسانی که او را از روی آثارش می‌شناسند، در دیدار حضوری باور نمی‌کنند آن قاسمی مؤلف کتاب‌های بسیار، همین شخص صمیمی و خونگرمی است که در مقابلش ایستاده‌اند. او به دنبال جاه و نام نبوده و به یاد دارم بسیاری از نوشته‌های خود را به نام دیگران به چاپ سپرده و بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشگاهی در واقع با راهنمایی او و به نام دیگران به سرانجام رسیده است. قاسمی بسیاری از پیشنهادهای مدیریت و مسؤولیت را به راحتی رد کرده و ترجیح می‌دهد در اتاق مطالعه خودش و در آرامش کار کند. انسانیت و جوانمردی، کمک به سایرین و دست خیر او را نمی‌توان توصیف کرد و او هم راضی به بیان این خصیصه‌ها نیست وگرنه مثال بسیار است.

آنچه گفتم باز هم بیانگر همه ابعاد شخصیتی او نیست و باید برای این کار از سعدی کمک بگیرم که فرموده است:

حقایق‌شناسی، جهان دیده‌ای
هنرمندی، آفاق گردیده‌ای

بزرگی، زبان‌آوری کاردان
حکیمی، سخنگوی بسیاردان

مراسم تجلیل از 39 سال فعالیت «سیدفرید قاسمی» در عرصه‌های روزنامه‌نگاری و پژوهش، با حضور اساتید و پیشکسوتان رسانه در روز 26 اردیبهشت‌ماه در یازدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک برگزار می‌شود.

کد خبر 333736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha