پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

یک روز پس از انتشار بیانیه وزارت اقتصاد در دفاع از پـرداخت حقـوق‌های میلیونی به مدیران ارشد بیمه مرکزی، محمد ابراهیم امین، رئیس‌کل بیمه مرکزی از سمت خود استعفا کرد.

بیمه

در متن استعفا از يك‌سو انتقاد و اعتراض به چشم مي‌خورد و در سوي ديگر پوزش و استعفا. برخي خبرها حكايت از آن دارد كه علي طيب‌نيا وزير اقتصاد و دارايي از رئيس‌كل بيمه مركزي خواسته است براي كاهش فشار افكار عمومي از مسئوليت خود كناره‌گيري كند.البته هنوز خبري از موافقت وزير اقتصاد با استعفاي رئيس بيمه مركزي منتشر نشده است. اين استعفا در حالي صورت گرفته كه وزارت اقتصاد سه‌شنبه شب در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه اطلاق عناويني چون «حقوق 80ميليون توماني» و «چند ده ميليوني» به برخي مديران بيمه مركزي برداشت‌هايي نادرست و شتاب‌زده بوده است.

  • طيب‌نيا گزارش مي‌دهد

يك عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: در جلسه آينده اين ستاد گزارش وزير اقتصاد درباره پرداخت‌هاي چند ده ميليوني به برخي از مديران دولتي بررسي مي‌شود. به گزارش تسنيم، عزت‌الله يوسفيان با اشاره به تهيه گزارشي از سوي علي طيب‌نيا وزير امور اقتصادي و دارايي درباره پرداخت حقوق‌هاي چند ده ميليوني به برخي مديران دولتي، گفت:

در جلسه روز دوشنبه 20ارديبهشت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مقرر شد وزير اقتصاد گزارشي مكتوب در اين‌باره تهيه و به اين ستاد ارائه كند. وي با بيان اينكه آقاي طيب‌نيا روز گذشته به‌صورت شفاهي گزارشي را در همين راستا به رسانه‌ها ارائه كرد، تصريح كرد: در جلسه روز دوشنبه 3خرداد وزير اقتصاد گزارش مكتوب خود را از دلايل پرداخت‌هاي چند ده ميليوني به برخي مديران دولتي ارائه و در همان جلسه اين موضوع بررسي مي‌شود.

  • نظارت بر حقوق همه مديران

استعفاي رئيس‌كل بيمه مركزي اگرچه مي‌تواند باعث كاهش موقت انتقادهاي مردم و افكار عمومي شود، اما انتظار مردم روشن و شفاف است. مردم در روزهاي اخير با گلايه از پرداخت حقوق و مزاياي كلان به مديران بيمه مركزي در تماس با روزنامه همشهري عنوان كردند كه رسيدگي به ماجراي حقوق‌هاي ميليوني نبايد محدود به موضوع خاص بيمه مركزي شود بلكه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي و دستگاه‌هاي نظارتي بايد به جزئيات پرداختي به همه مديران ارشد دولتي، بانكي، شركت‌ها و مؤسسات وابسته به دولت، مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي عمومي و حاكميتي در همه سطوح رسيدگي دقيق كرده و به مردم گزارش دهند. از سوي ديگر برخي كارشناسان اقتصادي هم پيشنهاد داده‌اند كه با وضع ماليات بر حقوق‌هاي كلان و پرداخت‌هاي غيرمتعارف تحت عناوين مختلف بايد جلوي تبعيض در جامعه گرفته شود.

  • با استعفاي امين موافقت نكنيد

درشرايطي كه اعتراض‌ها به پرداخت‌هاي كلان ادامه دارد، انجمن حرفه‌اي صنعت بيمه در نامه‌اي به وزير اقتصاد خواستار رد استعفاي رئيس‌كل بيمه مركزي شد.در نامه اين نهاد صنفي كه مديران شركت‌هاي بيمه‌اي عضو آن هستند با دفاع از عملكرد رئيس‌كل مستعفي بيمه مركزي آمده است كه تغييرات احتمالي كه با استعفاي آقاي امين حاصل مي‌شود شرايط نامشخصي را در مسير حركت اين صنعت به‌وجود خواهد آورد و لذا تداوم فعاليت كادر مديريت بيمه مركزي به‌ويژه رئيس‌كل آن در اين برهه زماني حساس و با حمايت كامل درست و ضروري است.

  • اعتراض عجيب كارمندان بانك‌ها

مجمع اسلامي كاركنان بانك‌هاي كشور هم بيكار نمانده در واكنش به اظهارنظر محمد علي پورمختار، رئيس كميسيون اصل90 در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري و افشاي پرداخت پاداش ميلياردي به مديران بانك‌ها اعتراض كرده و از وزير اقتصاد خواسته تا سكوت اختيار نكرده و در راستاي حمايت از حقوق حقه كاركنان بانك‌ها دستور اقدام مقتضي صادر كند.اين درحالي است كه گزارش‌هايي از پرداخت پاداش‌هاي چندصدميليوني و حتي ميليارد توماني به مديران بانك‌ها منتشر شده است.

  • شرمنده‌ام، مي‌خواهم بازنشسته شوم

رئيس‌كل بيمه مركزي روز گذشته با انتشار متن استعفاي خود و البته دفاع از عملكرد‌ش در مدت رياست بر اين نهاد حاكميتي خطاب به وزير اقتصاد نوشته است: از امتيازات مادي بخش غيردولتي كه حداقل دو برابر بيمه مركزي بود، چشم‌پوشيدم و تنها بدين خيال كه تسلط كارشناسي، توان مديريتي و اراده شخصي لازم براي اصلاح امور صنعت بيمه را دارم، اين مسئوليت خطير را پذيرفتم.

محمد ابراهيم امين در استعفانامه‌اش با اشاره به پيامدهاي رسانه‌اي شدن فيش‌هاي حقوقي مديران بيمه مركزي نوشته است: با آنچه رخ داد اين اقتدار و اعتماد به نفس تضعيف شد و احياي آن مستلزم انتصاب مديران شايسته جديدي است كه چنين ضرباتي نخورده باشند و اميدشان به اصلاح امور را از دست نداده باشند. اين مدير دولتي از وزير اقتصاد خواسته با بازنشستگي‌اش موافقت كند.

کد خبر 333634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha