سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند به روشی‌نو دست یافته‌اند که با استفاده از آن می‌توان میوه‌ها را برای مدتی طولانی خارج از یخچال تازه نگه داشت.

میوه

به گزارش پرس‌تي‌وي به نقل از مجله تایم (TIME) گزارش داد، پژوهشگران دپارتمان مهندسی بیوشیمی دانشگاه تافتس ایالت ماساچوست امریکا با ابداع پوششی ابریشمی و غلتاندن میوه‌ها و سبزی‌ها در آن، روند رسیده شدن آنها را کاهش دادند.

به گفته پژوهشگران، این پوشش در حقیقت از نوعی پروتیئن غیرمحلول موسوم به فیبروئین (fibroin) ساخته شده است که در ابریشم وجود دارد و سبب سختی بافت ابریشم می‌شود.

همچنین، این پوشش خوراکی است، هیچ بو یا طعمی ندارد و با اسپری کردن آن بر روی خوراکی‌های فاسدشدنی می‌توان آنها را بیش از یک هفته تازه نگه داشت.

عملکرد این پوشش به این صورت است که ابتدا میوه مورد نظر را در این پوشش پروتئینی می غلتانند و سپس آن را در معرض بخار قرار می دهند.

بخار در حقیقت سبب می شود که پروتئین های فیبروئین بهم متصل شوند و لایه ای محافظ را بر روی میوه مورد نظر تشکیل دهند.

تصاویر از سمت راست: تصویر شماره یک موزی است که پس از قرار گرفتن در پوشش فیبروئینی ۹ روز خارج از یخچال نگه داری شده است و تصویر دوم موزی را نشان می دهد که بدون پوشش پروتئینی ۹ روز خارج از یخچال باقی مانده است. تصاویر از سمت راست: تصویر شماره یک موزی است که پس از قرار گرفتن در پوشش فیبروئینی 9 روز خارج از یخچال نگه‌داری شده است و تصویر دوم موزی را نشان می‌دهد که بدون پوشش پروتئینی 9 روز خارج از یخچال باقی مانده است.

پژوهشگران می‌گویند، این روش نگهداری از میوه‌ها می‌تواند کمک بسیار بزرگی به جلوگیری از فساد میوه‌ها و برخی خوراکی ها می کند، چرا که به گفته سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) 50 درصد محصولات کشاورزی درطول زنجیره تولید، توزیع و رسیدن به دست مصرف کننده به علت فساد زودرس از بین می‌روند.

ابداع این پوشش ابریشمی همچنین افراد را از استفاده از کیسه‌های پلاستیکی که طبیعت را در معرض خطر قرار داده است، بی‌نیاز می کند.

کد خبر 333510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha