همشهری آنلاین: رییس سازمان انرژی اتمی از ادامه مذاکره برای فروش آب سنگین به آمریکا خبر داد و گفت: این فرایند در جریان است، قرار بود که آب سنگین برود اما بعد از قضیه ۲ میلیارد دلار احتیاط کردیم. فعلا در حال مذاکره هستیم و باید نحوه پرداخت پول کاملا مشخص شود.

به گزارش ايرنا، علي اكبر صالحي روز سه شنبه در حاشيه مراسم چهلمين كنگره سالانه جامعه جراحان ايران گفت: سازمان انرژي اتمي توجه ويژه اي به حوزه سلامت دارد و از سرريز تجارب اندوخته شده در اين سازمان در حوزه هاي مختلف استفاده مي شود. 

وي ادامه داد: در دو- سه سال اخير يكي از تجهيزات گلوگاهي و بسيار مهم يعني سانتريفيوژهاي پاپيولار را به وزارت بهداشت تحويل داديم و امسال هم سانتريفيوژهاي زونال و اولترا را تحويل داديم.

رييس سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: اين تجهيزات براي ساخت داروهاي نوتركيب و جديد و جداسازي پروتئين ها، RND و DNA به كار گرفته مي شود.

صالحي افزود: اگر در بازار بين المللي اين تركيبات را خريداري كنيم، كشورهاي دارنده، اين تجهيزات را در اختيار كسي قرار نمي دهند و لذا ما وارد اين عرصه شديم.

وي در ادامه به توليد راديوكيت ها اشاره كرد و اظهارداشت: بيش از 20 مورد راديوكيت هاي مختلف تشخيصي و درماني را توليد مي كنيم و به 150 مركز پزشكي خدمات ارائه مي كنيم.

صالحي ادامه داد: علاوه بر اين FDG پدها را تامين مي كنيم. ضمن اين كه سرمايه گذاري 250 ميليارد توماني در حوزه GMP و GPP سرمايه گذاري مي كنيم تا با كمك صندوق توسعه ملي راديوداروها را در غالب GMP توليد كنيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اين كه مقدمات راه اندازي اين مركز فراهم شده اظهاراميدواري كرد: امسال اين مركز راه اندازي شود.
به گفته صالحي تاسيس بيمارستان پزشكي هسته اي با بهره گيري از مدرن ترين تجهيزات موجود از ديگر اقدامات سازمان انرژي اتمي است كه البته راه اندازي آن حدود چهار الي پنج سال طول مي كشد.

وي در ادامه ضمن قدرداني از جامعه پزشكان اظهارداشت: جا دارد به سهم خود از مجموعه پزشكان كشور تشكر ويژه كنم. خود من سال گذشته و بعد از شصت و اندي سال براي اولين بار از كمك هاي پزشكان بهره مند شده ام و آقاي دكتر فاضلي ما را از يك مرگ حتمي نجات دادند و به سهم خودم از زحمات اين عزيزان قدرداني مي كنم.

رئيس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: پزشك را واسطه فيض الهي مي دانم كه يك دست آن در دست خدا و دست ديگرش بر سر بيمار است.
صالحي در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت بخش سلامت در فضاي پساتحريم گفت: در حوزه سلامت مي شود گفت سايه تحريم بر روي اين بخش نيست.

وي با اشاره به سفر هفته هاي اخير خود به اروپا اظهارداشت: هفته پيش با مخصصين كشورهاي چك، اسلواكي در خصوص همكاري هاي هسته اي صحبت كرديم به ويژه كشور چك پيشينه خوبي در صنعت هسته اي دارد و مي تواند تمام تجهيزات را از ابتدا تا انتها بسازد و با اين كشورها براي ساخت نيروگاه هاي بعدي وارد گفت و گو شديم.

معاون رييس جمهوري در پاسخ به سوالي در خصوص راستي آزمايي هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: در اتريش با آقاي آمانو جلسه مفصلي داشتيم و مروري بر سه ماه برجام. اين كه چه اقداماتي تا امروز انجام شده و چه اقداماتي بايد انجام شود و همچنين درباره هماهنگي هاي لازم، گفت و گو كرديم.

صالحي يادآور شد: در اين ديدار نسبت به تفسير و تاويل هاي يك طرفه برجام هشدار داديم. خوشبختانه زبان برجام زبان گويايي است و به انگليسي نوشته شده است و نبايد تصور كنند به زبان ديگري نوشته شده، چون گاهي پيش مي آيد كه حتي از برخي كلمات تفاسير مختلفي مي شود.

وي در عين حال گفت: وقتي شما سند قطوري مانند برجام داريد كه چند صد صفحه و چند صد بند دارد، يقينا در برخي امور با مسايلي روبرو مي شويد كه قابل رفع است و مشكلي خاصي نداريم.

رييس سازمان انرژي اتمي همچنين از گفت و گوها با روسيه براي فروش آب سنگين خبر داد.

کد خبر 333432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha