سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

محمد باریکانی: ۸ نفر از غارنوردان ایرانی و فرانسوی در ۲هفته گذشته در حال غارنوردی در غار چندین میلیون ساله چال نخجیر که همچنان زنده و در حال رشد است، متوجه باز شدن یک تونل خروجی در انتهای یکی از دالان‌های غار شدند.

چال نخجیر

براساس فيلم منتشر شده از اين گروه، كارگران در حال فعاليت در تونل باز شده غار زيباي چال نخجير در مرز استان مركزي و استان اصفهان بودند و تصويربردار نيز براي به تصوير كشيدن باز شدن دهانه جديد در غار چال نخجير انتهاي غار و محوطه بيروني غار را نيز به تصوير كشيد.

پس از انتشار اين فيلم بود كه غارشناسان و دوستداران ميراث فرهنگي به همراه فعالان محيط‌زيست به ايجاد دهانه جديد در غار چال نخجير و گشودن خروجي براي گردشگران توسط بهره‌بردار اعتراض كردند. با اين حال سيدمحمد حسيني، مديركل ميراث فرهنگي استان مركزي به همشهري گفته كه فيلم منتشر شده ساختگي است و هيچ دهانه جديدي در غار چال نخجير ايجاد نشده است.

يكي از غارنوردان كه از مسير غار چال‌نخجير عبور كرده، نام او در تصوير ويدئويي منتشر شده از اعضاي هيأت مديره انجمن غار و غارشناسي ايرانيان است. همچنين يكي ديگر از كاشفين غار چال نخجير از اعضاي كارگروه غارشناسي استان مركزي و از غارنوردان قديمي ايران است.

سيدمحمد حسيني، رئيس اداره ميراث فرهنگي استان مركزي ضمن تكذيب ايجاد تونل جديد در غار چال نخجير توسط بهره بردار گفت: برخي به جاي حمايت از كارهاي بزرگ اقدام به تهيه فيلم‌هاي ساختگي مي‌كنند تا جلوي كارهاي بزرگ را بگيرند.

براساس ادعاي وي ايجاد تونل جديد غار چال نخجير با تأييد و صورتجلسه كارشناسان محيط‌زيست، سازمان زمين‌شناسي، رئيس كارگروه غارشناسي، رئيس وقت كميته طبيعت گردي، بخش زمين شناسي دانشگاه نراق و نظام مهندسي استان مركزي انجام شده و تمامي افراد تأييد كرده‌اند كه براي حفاظت از غار چال نخجير بايد تونل جديد ايجاد شود.

او اظهارات كارشناسي مبني بر مرگ غار چال نخجير به‌دليل ايجاد كريدور جديد و خروج رطوبت غار را زيرسؤال برد و گفت: هوا در تمام غار جريان دارد و اصلا درون اين غار كوران مي‌شود. چه‌كسي مي‌گويد كه وجود جريان هوا در غار موجب خشك شدن اين غار مي‌شود؟ اين‌ سخنان از نگاه ما كارشناسي و صحيح نيست.

اظهارات رئيس اداره ميراث فرهنگي استان مركزي درخصوص تونل جديد ايجاد شده در غار چال نخجير در شرايطي انجام مي‌شود كه محمد مدادي، زمين‌شناس و معاون دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيك سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگوي خود با همشهري با اشاره به اهميت ژنتيك غار چال نخجير گفت: غار چال نخجير از غارهاي مهم و زيباي ايران است كه در سال 68شناسايي شد و به‌دليل ويژگي‌هاي خاص زمين‌شناسي و ارتباط با منابع آب‌هاي زيرزميني كه ويژگي غارهاي كارستي است در فهرست آثار طبيعي كشور ثبت شد.

دكتر مدادي با اشاره به اينكه در سال 87گزارش ارزيابي زيست‌محيطي بهره‌برداري از غار چال نخجير در كميته ارزشيابي زيست‌محيطي بررسي و شروطي به‌عنوان پيش شرط بهره‌برداري از اين غار مهم كشور مطرح شد، افزود: يكي از شروط تدوين طرح مديريت ساخت و بهره‌برداري توسط بهره‌بردار بود. به‌طوري كه همه موارد مرتبط با حفاظت و بهره‌برداري از غار بايد مطالعه و ارائه مي‌شد تا مجوز نهايي از سازمان حفاظت محيط‌زيست اخذ شود.

به گفته او، يكي از موارد مهم در بازديد از غارها به‌ويژه غار چال نخجير مسئله ايمني در غار بود و بحث ديگر محاسبه ظرفيت برد غار براي بازديد كنندگان، مثلا اينكه چه تعداد بازديد‌كننده در هر نوبت مي‌توانند وارد غار چال نخجير شوند و اين غار در طول يك شبانه‌روز بايد چند نوبت مورد بازديد گردشگران باشد.

به گفته محمد مدادي، براي غار چال نخجير نيز بايد همين روش رعايت شود. معاون دفتر موزه تاريخ طبيعي و ذخاير ژنتيك سازمان حفاظت محيط‌زيست درخصوص ايجاد تونل جديد در غار چال نخجير توسط بهره بردار به تأثير منفي اين اقدام اشاره كرد و گفت: محيط داخلي غارها به‌دليل سيستم بسته يا نيمه بسته آنها شكل مي‌گيرد و هرگونه تغيير در ساختار غار مي‌تواند بر غارسنگ‌ها، نهشته‌هاي غار و جانوراني كه در غار زندگي مي‌كند تأثير بگذارد و آنها را از بين ببرد.

آنطور كه دكتر مدادي گفته است، بايد اثرات باز كردن تونل در تغيير آب و هواي داخل غار، رطوبت داخل غار و همچنين ايمني غار مطالعه مي‌شد و براساس آن تصميم‌گيري مي‌شد كه آيا گشودن تونل در غار چال نخجير به صلاح است يا خير؟

دكتر حاجي كريمي، دانشيار آب‌هاي زيرزميني دانشگاه ايلام نيز كه مطالعاتي بر وضعيت آب‌هاي زيرزميني در غار چال نخجير داشت به همشهري گفت كه كم و زياد شدن رطوبت بر حفظ غارنهشته‌هاي غار مهم است و در قسمت‌هايي از غار چال نخجير كه در معرض جريان هوا قرار گرفته است غارنهشته‌ها در حال تخريب هستند و پودر سفيدي روي آنها در حال شكل‌گيري است.

حاجي كريمي تأكيد كرد: آنچه در غار چال نخجير اتفاق افتاده، ايجاد كريدوري است كه موجب ورود هواي خشك بيرون غار و خروج رطوبت غار و در نهايت مرگ چال نخجير مي‌شود. به گفته او، ايجاد تونل خروجي غار چال نخجير با هدف گردشگري كاملا غيركارشناسي و تنها با نگاه جذب گردشگر صورت گرفته كه چال نخجير را ظرف 5تا 20سال آينده نابود مي‌كند. به گفته او، ايجاد تونل خروجي در چال نخجير آسيب مستقيم و برداشت آب‌هاي زيرزميني اين غار نيز آسيب غيرمستقيم به غار چال نخجير مي‌زند و موجب مرگ آن مي‌شود.

کد خبر 333392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha