یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۸
۰ نفر

اسدالله افلاکی: دریاچه زیبای الندان که بنا به باور کارشناسان، اکوسیستمی غنی‌تر از دریاچه‌های کشور سوئیس دارد براثر سوءمدیریت تخریب شده و رو به نابودی است.

دریاچه الندان در مرز نابودی

تورج فتحي، كارشناس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين خبر به همشهري گفت: اداره منابع طبيعي مازندران، بهره‌برداري از جنگل‌هاي منطقه‌اي كه الندان در آن واقع شده را به شركت‌هاي فعال در زمينه توليد چوب وكاغذ واگذار كرده و در نتيجه اين شركت‌ها با توجيه بهره‌برداري، درختان منطقه را قلع و قمع كرده‌اند.

اما عوامل ديگري هم به نابودي اين درياچه دامن زده است. آنطور كه فتحي مي‌گويد، از يك سو، درختان جنگلي به بهانه بهره‌برداري قلع و قمع شده و ازسوي ديگر، بهره‌برداري از درياچه با هدف ايجاد مزرعه آبزي‌پروري و توليد و پرورش ماهيان، به بخش خصوصي واگذار شده است.

اين متخصص منابع آب و محيط‌زيست در توصيف وضعيت فعلي درياچه الندان گفت كه وضعيت اين درياچه به اندازه‌اي اسفبار بود كه وقتي به همراه خانواده وارد محوطه درياچه شديم، يكه خورديم! نه اثري از آب بود و نه زيبايي شگفت‌انگيز درياچه. دراين ميان آنچه بيش از هر چيز ديگري آزاردهنده بود صداي اره برقي بود كه طي 3ساعتي كه در منطقه حضور داشتم حتي لحظه‌اي قطع نشد. به‌نظر مي‌رسيد چندين اره‌برقي به‌طور مداوم درحال قطع درختان بودند.

وي افزود: از يك طرف درختان جنگل قطع مي‌شد و ازطرف ديگر بهره‌برداري كه تالاب را اجاره كرده بود چند لوله در ضلع شرقي درياچه كار گذاشته و آب تالاب را تخليه مي‌كند؛ درنتيجه مساحت آبي درياچه از 40هكتار به كمتر از 2 الي 3 هكتار رسيده كه آن هم صرف پرورش ماهي مي‌شود.

وي ضمن انتقاد از واگذاري اين اكوسيستم زيبا به بخش خصوصي افزود: بهره‌بردار درياچه حالا همه كاره درياچه‌اي است كه متعلق به همه مردم اين مرزوبوم است. بخش جالب ماجرا اينجاست كه وقتي با سؤالات من در مورد نحوه غيراصولي پرورش ماهي مواجه شد، گفت اين پرسش‌ها را برويد از كساني بپرسيد كه به من مجوز داده‌اند. اين كارشناس محيط زيست در حالي از قلع وقمع درختان در محدود ه درياچه الندان خبر مي دهد كه طرح تنفس جنگل با هدف كاهش بهره برداري روي ميز نمايندگان مجلس قرار دارد. اين طرح هر چند با انتقادات اصولي مواجه است اما آنچه مسلم است صيانت از آخرين بازمانده هاي جنگل هاي هيركاني نيازمند سازوكاري قوي و قانونمند است . علاوه براين، سازمان جنگل ها براي حفاظت از جنگل‌ها بايد به نيروي انساني كافي و تجهيزات مدرن تجهيز شود.

  • الندان دريك نگاه

درياچه (تالاب)الندان، ولشت، اوان، تار، هوير و ديگر درياچه‌هاي واقع در رشته كوه‌هاي البرز، در واقع درياچه‌هاي بين كوهستاني هستند كه با حركت‌هاي كوه‌زايي رشته‌كوه‌هاي البرز از حدود 2ميليون سال پيش به بعد شكل گرفته‌ اند. درياچه الندان روي طبقات زمين‌شناسي موسوم به چين تك‌يال واقع شده و از نظر توپوگرافي در دامنه ملايم شيب رودخانه تجن در سرشاخه رودبارك قرار گرفته است. مساحت درياچه الندان در فصول كم باران 40 هكتار است اما در فصول پرباران مساحت آن به حدود 70هكتار مي‌رسد؛ از همين رو، در فصول پرباران، به واسطه شيب كم ضلع غربي و ورودي درياچه، محيط‌هاي باتلاقي كم‌عمقي كه عمرآنها محدود به چند‌ماه در سال است، در عمق جنگل شكل گرفته و باعث زيبايي طبيعت اين منطقه مي‌شود.

کد خبر 318643

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha