دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست پایش تالاب‌ها را برعهده دارد، گفت: با توجه به این که تالاب‌ها در کنار چه نوع رودخانه‌ای (درجه یک یا فصلی) واقع شده باشد با همکاری وزارت نیرو کارهای مربوط به آن‌ها تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها لایروبی مسیر تالاب‌ها است.

تالاب‌ها پایش می‌شوند

به گزارش ايرنا، مسعود باقرزاده كريمي روز دوشنبه گفت: رسوب‌گذاري يكي از مشكلات مسيرهاي ورود آب به تالاب‌ها است؛ ازاين رو لايروبي اين مسير براي احياي تالاب از اهميت بسيار زيادي برخوردار است.

وي اظهار كرد: با توجه به نوع تالاب و اين كه از چه رودخانه‌اي تغذيه مي‌كند، كار لايروبي ميان وزارت نيرو و سازمان محيط زيست تعيين مي‌شود، اكنون سازمان محيط زيست درحال لايروبي مسيرهاي ورودي آب به مجموعه تالاب‌هاي آلاگل، آلما گل و آجي گل در استان گلستان است تا اتصال بين رودخانه و تالاب برقرار شود.

باقرزاده كريمي تاكيد كرد: چند سالي است كه خشكسالي تالاب‌هاي كشور را تهديد مي‌كند بنابر اين بايد بتوانيم با برنامه‌ريزي اصولي و علمي از فرصت‌هاي به دست آمده از بارندگي‌هاي شديد براي جمع‌آوري آب‌هاي روان و هدايت آن‌ها به سمت تالاب‌ها استفاده كنيم.

وي با اشاره به سيلاب اخير در منطقه غرب و خوزستان گفت: اگر سيلاب‌ها با دوره‌هايي با بازگشت بالا رخ ندهد و تكرارهاي طبيعي داشته باشد براي محيط زيست نه تنها زيان‌آور نيستند بلكه مفيد هم هستند؛ چون تالاب‌ها بيش‌تر از رسوبات سيلابي تغذيه مي‌كنند و اين رسوبات حاصل‌خيز و زيستگاه بسياري از زيست‌مندان حاشيه تالاب‌ها به حساب مي‌آيد.

وي افزود: ولي سيلاب‌هايي كه بر اثر تخريب جنگل‌ها، مراتع و لخت شدن خاك در بالا دست حوضه، شدت گل آلودگي آنها بسيار بالا است، براي محيط زيست آسيب‌زا هستند.

باقرزاده كريمي با بيان اين كه گل و لاي موجب كاهش عمق تالاب‌ها مي‌شود گفت: گل و لاي سبب بالا آمدن عمق تالاب‌ها و كاهش حجم مخزن مي‌شود، همچنين رودخانه‌ها را هم تحت تاثير قرار مي‌دهد كه آلودگي آن موجب از بين رفتن آبزيان مي‌شود.

وي گفت: بارندگي اخير به رغم خساراتي كه وارد كرد، موجب آبگيري تالاب‌هاي زيادي در كشور شد، به عنوان مثال درياچه اروميه به علت اين سيلاب‌ها حدود 20 سانتي‌متر بالا آمد، حداقل آبي كه شهريور در درياچه اروميه وجود داشت 1/1270 متر از سطح دريا بود كه حالا به 1271 رسيده، يعني يك متر بالا آمده است.

باقرزاده با بيان اين كه اين گونه اتفاقات در بسياري از تالاب‌هاي كشور رخ داده است، افزود: در خوزستان در تالاب شادگان آبگيري داشتيم همچنين در لرستان در تالاب‌هاي پلدختر شاهد آبگيري بوده‌ايم، همچنين هامون نيز در وضعيت خوبي قرار گرفته است كه اين اتفاقات خوبي براي محيط زيست كشور است.

کد خبر 333306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha