همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، گفت: پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها، مبادلات بین‌المللی صنعت پتروشیمی تسهیل شده به گونه‌ای که صادرات انواع محصولات پتروشیمی ۲۶ درصد افزایش یافت.

Petrochemical

به گزارش ايرنا مرضيه شاهدايي در نشست خبري در حاشيه بيست و يكمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت نفت، افزود: پس از اجرايي شدن برجام مبادلات بانكي و بيمه‌اي روانتر شده و بسترها براي افزايش صادرات ايجاد شده است.

مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي اضافه كرد: پس از رفع تحريم‌ها، محصولات پتروشيمي ايران به همه بازارهاي بين‌المللي از جمله اروپا و آمريكا جنوبي صادر مي‌شود.

وي همچنين درباره رقابت مخرب شركت‌هاي پتروشيمي ايراني عليه يكديگر در بازارهاي صادراتي گفت: متاسفانه به دليل خصوصي‌سازي، هر كدام از شركت‌هاي پتروشيمي جداگانه اقدام به صدور محصولات مي‌كنند.

وي اضافه كرد: در گذشته و پيش از خصوصي‌سازي، همه محصولات پتروشيمي به صورت واحد صادر مي‌شد و اين اقدام سبب شده بود ايران، هم تعيين‌كننده قيمت در بازارهاي مصرف باشد و هم براي توزيع محصولات پتروشيمي در منطقه سياست‌گذاري كند.

وي اضافه كرد: حتي ما با ساير كشورهاي منطقه مانند عربستان براي فروش محصولات در بازارهاي جهاني همكاري مي‌كرديم.

معاون وزير نفت گفت: اما پس از خصوصي‌سازي، اين انسجام از بين رفته و همه شركت‌ها به دنبال يافتن مشتري براي خود هستند و خريداران جهاني از اين فرصت استفاده و قيمت‌ها را پايين آوردند.

وي ادامه داد: كاهش قيمت‌ها توسط شركت‌هاي ايراني در بازارهاي صادراتي به گونه‌اي بوده است كه تركيه براي حفظ منافع توليدكنندگان خود براي واردات محصولات پتروشيمي به اين كشور، تعرفه وضع كرده است.

مديرعامل شركت ملي پتروشيمي ادامه داد: در نظر داريم بار ديگر شركت‌هاي پتروشيمي را براي صادرات محصولات تجميع كرده تا به صورت واحد در بازارهاي صادراتي حضور داشته باشيم.

کد خبر 333157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha