محمد باریکانی: جدال صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی بر سر بازپس‌گیری عمارت مسعودیه تهران و تلاش سرمایه‌گذار برای حفظ این عمارت تاریخی همچنان ادامه دارد.

عمارت مسعودیه

محمدرضا پوينده، مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي به همشهري گفت كه قرارداد واگذاري اين عمارت از صفر تا صد زير سؤال است و سازمان بازرسي كل كشور براي بازگرداندن مسعوديه به سازمان ميراث فرهنگي به اين صندوق تذكر داده است.

مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي، سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه تهران را به بدعهدي در تعهدات خود در قبال مرمت عمارت مسعوديه تهران و بهره‌برداري غيرقانوني از اين بناي تاريخي متهم مي‌كند. سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه نيز كه عامري‌هاي كاشان و كاروانسراي وكيل شيراز را نيز در اختيار دارد، در دفاع از خود مي‌گويد كه صندوق احيا پاسخ نامه‌ها درخصوص تعيين تكليف كاربري اين بنا را نمي‌دهد.

  • كدام مرمت؟

جدال فرسايشي بين دولت و سرمايه‌گذار و بهره‌بردار بناي تاريخي مسعوديه تهران به اندازه‌اي بالا گرفته است كه با گذشت 6سال از واگذاري اين بناي تاريخي به بخش خصوصي هنوز مرمت‌هاي اين بنا به‌دليل مشخص نبودن كاربري به اتمام نرسيده است.

محمدرضا پوينده، مديرعامل صندوق احيا به همشهري گفت: سرمايه‌گذار در مدت 6سالي كه اين بناي تاريخي را در اختيار داشته حتي 5درصد از بنا را هم مرمت نكرده است.

سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه اما از هزينه 8ميليارد توماني براي اين عمارت تاريخي خبر داده و به همشهري گفته است كه ريز درآمدهاي عمارت مسعوديه تهران و همچنين ريز هزينه‌كردها در اختيار صندوق احيا است. مديرعامل صندوق احيا اما اين موضوع را تكذيب كرده و به همشهري مي‌گويد: حتي يك برگ از گزارش درآمدها و يا هزينه‌كردهاي سرمايه‌گذار در اختيار صندوق نيست.

جدال دولت و سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه از زماني آغاز شد كه سرمايه‌گذار اعلام كرد عمارت مسعوديه تهران را تبديل به هتل نخواهد كرد. چون اين بنا ظرفيت اقامتي ندارد و پيشنهاد كرد تا عمارت مسعوديه تبديل به مركز رويدادهاي فرهنگي شهر تهران شود. صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي نيز اين پيشنهاد را مغاير با قرارداد واگذاري عمارت مسعوديه با هدف تبديل شدن به مركز اقامتي دانسته و معتقد است اگر قرار بود عمارت مسعوديه تهران تبديل به مركز فرهنگي شود، ممكن بود در مزايده اوليه چندين شركت ديگر نيز حاضر به رقابت با سرمايه‌گذار كنوني مي‌شدند و انحصار شركت سرمايه‌گذار در تحويل گرفتن اين بناي تاريخي شكسته مي‌شد.

محمدرضا پوينده، مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي حالا به همشهري گفته است كه عمارت مسعوديه تهران بايد به سازمان ميراث فرهنگي بازگردانده شود.

به گفته او، شركت عظام با آگاهي و مطالعه وارد مزايده واگذاري عمارت مسعوديه شد و در اين مزايده نيز به‌صورت كاملا انحصاري و بدون داشتن رقيب برنده شد.

پوينده گفت: عمارت مسعوديه در حوزه غربي مشكلات جدي دارد درحالي‌كه شركت سرمايه‌گذار 6سال است در حال بهره‌برداري از اين عمارت تاريخي است و ادعا مي‌كند 8ميليارد تومان هزينه عمارت مسعوديه كرده است. اگر اينگونه است چرا اسناد هزينه‌ها و درآمدها را به صندوق ارائه نمي‌دهد؟

مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي افزود: سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه اين بنا را تبديل به محل لابي و مذاكرات خود كرده و برخلاف قرارداد، اقدام به دادن چند كاربري نامرتبط با بنا كرده و به تعهدات خود نيز عمل نكرده است.

پوينده با اشاره به اينكه عمارت مسعوديه تهران 14هزار متر وسعت دارد و بهترين بناي تاريخي شهر تهران است افزود: سازمان بازرسي اكنون به موضوع واگذاري مسعوديه ورود كرده و به صندوق اعلام كرده است كه اين عمارت به‌دليل شبهه در قرارداد واگذاري بايد تخليه شود.

به گفته مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي، قرارداد واگذاري عمارت مسعوديه نيز از صفر تا صد ايراد دارد و بايد ملغي شود.

او همچنين اظهارات سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه درخصوص دستور دولت براي بازگشايي اين بناي تاريخي از روز اول را نيز تكذيب كرد و گفت: چرا سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه تهران نامه دولت مبني بر گشودن درهاي مسعوديه تهران پيش از مرمت اين بناي تاريخي را منتشر نمي‌كند؟ آنها در حال بهره‌برداري كامل از عمارت مسعوديه هستند. در ايام عيد بليت‌فروشي كرده و رويدادهاي سينمايي در اين عمارت تاريخي برگزار كرده‌اند. درحالي‌كه بايد اين بناي تاريخي را تا روشن شدن تكليف حقوقي آن تعطيل كنند.

  • ايراد سازمان بازرسي ارتباطي به سرمايه‌گذار ندارد

اكبر تقي‌زاده، مجري مرمت و احياي عمارت مسعوديه تهران اما به همشهري مي‌گويد كه در متن قرارداد واگذاري عمارت مسعوديه تهران موضوع تغيير كاربري اين بنا غيراز هتل آمده است و سرمايه‌گذار به تعهدات خود در قبال عمارت مسعوديه متعهد مانده است.

به گفته تقي‌زاده، ايراد سازمان بازرسي كل كشور به سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه نيست، بلكه به صندوق احيا است و صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي بايد مشكلات خود را با سازمان بازرسي كل كشور حل كند.

وي افزود: سرمايه‌گذار عمارت تاريخي مسعوديه تهران حاضر است در هر جلسه‌اي كه براي بررسي وضعيت اين عمارت تاريخي تشكيل شود حضور يابد و اعلام كند، اگر مي‌گويد اين بنا نبايد به هتل تبديل شود نه بر مبناي مصلحت خود كه به مصلحت اين بناي تاريخي است.

او بازگرداندن عمارت تاريخي مسعوديه به دولت و صندوق احيا را تنها درصورت بازگرداندن سرمايه و پرداخت ضرر و زيان سرمايه‌گذار به نرخ روز ممكن دانست و گفت: اگر به وضعيتي برسيم كه تشخيص داده شود بهتر است اين بناي تاريخي بازگردانده شود بايد تاوان خدشه‌دار شدن اعتبار سرمايه‌گذار داده شود.

مدير طرح مرمت و احياي عمارت مسعوديه تهران همچنين بازپس‌گيري عمارت مسعوديه از سرمايه‌گذار را به زيان سرمايه‌گذاري در بناهاي تاريخي و موجب خدشه‌دار شدن اعتماد سرمايه‌گذاران در بناهاي تاريخي خواند و گفت: نمي‌دانيم چرا آقايان اصرار دارند يك گروه سرمايه‌گذار را كنار بگذارند و گروه ديگري را به عمارت مسعوديه بياورند؟

تقي‌زاده در پاسخ به اظهارات مديرعامل صندوق احيا درخصوص بدعهدي سرمايه‌گذار در عمارت تاريخي مسعوديه گفت: عظام به تعهدات خود صددرصد عمل كرده و مطالعات خود را نيز به صندوق احيا ارائه داد. بخش فني آن صندوق نيز تمامي مطالعات را تأييد كرد. اما اين صندوق پاسخ نهايي خود درخصوص كاربري عمارت مسعوديه را تاكنون به سرمايه‌گذار اعلام نكرده است.

تعيين تكليف عمارت مسعوديه تهران به سازمان بازرسي كل كشور رسيده است چون آنطور كه مديرعامل صندوق احيا به همشهري خبر داده است اين سازمان خواسته است كه عمارت مسعوديه تهران تخليه و درهاي آن تا طي مراحل رسيدگي به وضعيت اين بنا بسته شود. سرمايه‌گذار نيز مي‌گويد حاضر به تخليه بنا نيست مگر آنكه مذاكره بر سر وضعيت كاربري عمارت مسعوديه با صندوق احيا و سازمان بازرسي كل كشور انجام و آنها متقاعد شوند كه تبديل مسعوديه به هتل جز ايراد خسارت به بناي تاريخي مسعوديه نتيجه ديگري ندارد. جدال برسر عمارت مسعوديه تهران اما يك نتيجه دارد؛ فرسايش اين عمارت تاريخي در كشمكش بر سر قرارداد واگذاري!

کد خبر 332753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha