دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۳
۰ نفر

محمد باریکانی: صندوق احیا و بهره‌‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی چندی پیش با اعلام اینکه برخی بهره‌برداران از آثار و بناهای تاریخی کشور، نسبت به تعهدات خود کوتاهی کرده‌اند از تلاش حقوقی برای بازگرداندن آثار تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی که قادر به انجام تعهدات خود در قبال آثار تاریخی واگذار شده نبودند، خبر داد.

عمارت مسعودیه

 اين صندوق اعلام كرد كه سرمايه‌گذار عمارت تاريخي مسعوديه تهران نيز به رغم بهره‌برداري از اين عمارت تاريخي از مرمت اين مجموعه ارزشمند خودداري كرده و يك ريال هم بابت اجاره بهاي اين عمارت به دولت پرداخت نكرده است.

مسئولان شركت بهره‌بردار از عمارت مسعوديه تهران نيز ديروز با دعوت از رسانه‌ها به خبرنگاران اعلام كردند دولت و صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي، طرح اين شركت براي تغيير كاربري عمارت مسعوديه از هتل و مركز اقامتي به مركز فرهنگي شهر تهران را قبول نكرده و سرمايه‌گذار نمي‌تواند اين مجموعه را به هتل تبديل كند.

  • شمارش معكوس براي عمارت سرگردان

واگذاري عمارت مسعوديه تهران در دولت قبل انجام شد و به موجب قرارداد صندوق احيا با يك هلدينگ بزرگ اقتصادي كه پيش‌تر در توليد قطعات خودرو و نفت فعال بود، عمارت مسعوديه تهران به‌مدت 10سال به شركت عظام واگذار شد تا در 3 سال ابتدايي مجموعه تاريخي مسعوديه تهران را مرمت كند و پس از آن نيز به‌مدت 7سال توسط سرمايه‌گذار بهره‌برداري شود. در قرارداد واگذاري اين عمارت آمده بود كه پس از 10سال شركت عظام مي‌تواند اين مجموعه را با دادن اجاره بها در اختيار داشته باشد. حالا وضعيت عمارت مسعوديه تهران چنان پيچيده شده كه با گذشت دوره مرمت و مشخص نبودن كاربري بنا، عمارت تاريخي شهر تهران همچنان در بلاتكليفي است و آنطور كه بايد مورد مرمت قرار نگرفته است.

اكبر تقي‌زاده، مجري طرح احياي عمارت مسعوديه تهران، ديروز به خبرنگاران گفت: شركت عظام به‌دليل آنكه مشاورين طرح احيا و بهره‌برداري از اين عمارت تاريخي اعلام كرده‌اند اين عمارت نمي‌تواند كاربري هتل داشته باشد چون اين اثر تاريخي به اندازه كافي اتاق ندارد كه بتوان آن را به هتل تبديل كرد، حاضر به خيانت به آثار تاريخي كشور نيست و از تبديل آن به هتل خودداري مي‌كند.

  • بي‌توجهي صندوق احيا به نامه‌هاي‌ تغيير كاربري

محمدرضا پوينده، مديرعامل صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور پيش‌تر گفته بود كه واگذاري عمارت مسعوديه تهران با هدف تبديل اين مجموعه به هتل صورت گرفته است.

عمارت مسعوديه تهران از بناهاي تاريخي بسيار ارزشمند شهر تهران است كه 200سال قدمت دارد. اين عمارت توسط مسعود ميرزاظل‌السلطان در يك و نيم هكتار از اراضي خوش آب و هوا در ضلع شمال شرقي دروازه شميران تهران بنا شد. عمارت مسعوديه اكنون تنها نمونه از خانه‌هاي مجلل شهر تهران است كه از دوره تاريخي به جاي مانده‌است. آنطور كه بهره‌بردار عمارت مسعوديه تهران به خبرنگاران گفته است، موضوع تغيير كاربري عمارت مسعوديه تهران حتي در كميسيون لوايح دولت نيز مورد بررسي قرارگرفته و اعضاي حاضر در اين كميسيون كه نمايندگان وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت اطلاعات، سازمان ميراث فرهنگي و وزارت ارشاد نيز در آن عضويت دارند به اتفاق معتقدند كه اين مجموعه تاريخي ظرفيت تبديل شدن به هتل را ندارد و بايد فكر ديگري براي بهره‌برداري از اين بناي تاريخي داشت.

به گفته تقي‌زاده، اعضاي كميسيون لوايح دولت با تبديل اين مجموعه به مركز فرهنگي شهر تهران موافق هستند اما صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي كشور چند سال است كه به نامه‌هاي مكرر بهره‌بردار در تبديل اين مجموعه به مركز فرهنگي شهر تهران پاسخ نداده و همچنان بر هتل شدن اين مجموعه اصرار دارد.

به گفته بهره‌بردار عمارت مسعوديه تهران، معماري عمارت مسعوديه به‌گونه‌اي است كه نمي‌توان فضاي باز داخل اين عمارت را تبديل به اتاق‌هاي متعدد كرد چون به گفته مشاورين طرح، اين اقدام به بناي تاريخي اين مجموعه خسارت وارد مي‌كند و موجب تخريب تزئينات داخل مجموعه مي‌شود. به همين دليل نيز شركت بهره‌بردار از تبديل اين عمارت به هتل خودداري مي‌كند چون حاضر به تخريب بنا به بهانه تبديل آن به هتل نيست.

کد خبر 332496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha