شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

عصمت شبانی: مرگ‌ و میر انسان‌ در اثر بیماری سرطان، در سال 2030 حدود 2 برابر شده و به 17 میلیون نفر در سال خواهد رسید.

 این خبری است که هفته گذشته، رویترز از قول رئیس آژانس سرطان سازمان ملل متحد اعلام کرد. نکته دردناک‌تر این است که کشورهای فقیر بیشترین میزان آسیب را در برابر این بیماری متحمل خواهند شد.

 «پتر بویل» مدیر آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان گفت: جمعیت کهن‌سال در سال‌های آینده یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش میزان سرطان در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه خواهند بود که میزان مصرف الکل و استفاده از سیگار در این کشورها در حال افزایش است.

وی که در کنفرانس اروپایی سرطان‌ سخنرانی می‌کرد، تأکید کرد که به خاطر بودجه و امکانات محدود کشورهای فقیرتر و مشکلاتی مانند پرتو درمانی در نتیجه کمبود امکانات تأثیر این بیماری در کشورهای فقیرتر بیشتر خواهد بود.

وی گفت: ‌اگر رشد جمعیت و سالخوردگی را کنار بگذاریم، رشد فاکتورهای احتمالی ابتلا به سرطان و در درجه اول استعمال توتون و تنباکو در کشورهای درحال توسعه یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان خواهد بود.

 این درحالی است که تا چند سال قبل، به این دلیل که معتقد بودند مردم کشورهای فقیر آن قدر طول عمر ندارند که در رشد آمار سرطان مؤثر باشند، گمان می‌شد که سرطان مشکل کشورهای پیش رفته است،‌ اما به گفته «بویل» این روند به خاطر کاهش فعالیت‌های عامل سرطان در غرب مانند سیگار کشیدن در حال کاهش است.

 به این ترتیب، بر اساس تحقیقات این آژانس، مرگ و میر ناشی از سرطان تا سال 2030 افزایش چشمگیری یافته و از 7 میلیون نفر در حال حاضر به 17 میلیون نفر در سال خواهد رسید. تعداد افراد مبتلا به سرطان هم تا سال 2030‌، 3 برابر شده و به 75 میلیون نفر خواهد رسید.

در حال حاضر، در ایران سالانه بیش از 30 هزار نفر بر اثر سرطان در کشور جان خود را از دست می‌دهند که نزدیک به 6 هزار نفر از زنان در کشور به سرطان سینه و حدود 4 هزار نفر از مردان به سرطان معده مبتلا می‌شوند. 

در حال حاضر، سرطان به‌عنوان سومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود و سالانه بیش از 70 هزار مورد جدید سرطان در کشور اتفاق می‌افتد. شایع‌ترین سرطان در مردان ایرانی، سرطان معده است به‌طوری که از هر 10 هزار ایرانی 21 نفر مبتلا به سرطان معده هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است.

به این ترتیب می‌توان گفت روزانه 100 نفر در ایران بر اثر بیماری سرطان جان خود را از دست می‌دهند که یک چهارم آن‌ها مبتلا به سرطان معده هستند.

در ایران، اردبیل بیشترین افراد مبتلا به سرطان معده را دارد. در اردبیل 50 نفر در 100هزار در سال مبتلا به سرطان معده هستند، در حالی که مثلا در بوشهر 6 نفر در 100 هزار در سال مبتلا به این بیماری می‌شوند.به گفته کارشناسان، 40 درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

کد خبر 33239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز