همشهری آنلاین: از میان ۵۰ اصل مقاله ارسال شده به دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی – تاریخی کمیته علمی ۲۳ مقاله را برای ارایه شفاهی و ۲۰ مقاله را برای بخش پوستر انتخاب کرد.

Conference

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان دهکردی دبیر علمی همایش "علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی" با اعلام این خبر تصریح کرد: دومین همایش" علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی" با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه مواد و انرژی 13 و 14 اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

او گفت: این همایش از پشتیبانی و حمایت‌ مراکزی همچون معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه ملی ایران، کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکومبنیاد ملی نخبگان بهره برده است.

هادیان دهکردی گفت: با توجه به ماهیت میان‌رشته‌ای بودن موضوع حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی که استفاده از تمامی رشته‌های مختلف علوم و فنون را در زمینه‌های مختلف مواد طبیعی و مصنوعی، روش‌ها و دستگاه‌های آنالیز، مطالعات ساختاری آثار و غیره می‌طلبد اعضا کمیته علمی همایش از میان تمامی متخصصان رشته‌های مختلف علوم تجربی، فنی و مهندسی، حفاظت و مرمت و باستان‌شناسی در مراکز علمی و دانشگاهی متعدد برگزیده شدند که داوری مقالات را نیز به عهده داشته‌اند.

وی افزود: این امر با هدف آشنایی هر چه بیشتر این متخصصان با دغدغه‌های حوزه میراث فرهنگی و همکاری‌های آتی بوده است.

هادیان دهکردی با اشاره به ارائه مقالات توسط مراکز وابسته به میراث فرهنگی و متخصصان و پژوهشگران از 12 دانشگاه و 7 موسسه و مرکز تحقیقاتی دیگر افزود: از میان مقالات دریافتی کمیته علمی همایش، 23 مقاله را برای ارایه شفاهی و 20 مقاله را برای بخش پوستر انتخاب کرد.

او موضوعات این مقالات را در زمینه‌های استفاده از مواد و فناوری‌های نوین مانند نانوذرات و کاربرد آنها در حفاظت و مرمت آثار، روش‌های غیرتخریبی مطالعه ساختاری آثار نظیر رادیگرافی و ترموگرافی مادون قرمز، مطالعه بر روی مواد و فناوری‌های کهن همچون آثار فلزی، لعاب و چوب، همچنین استفاده از روش‌ها و مواد دفع عوامل بیولوژیک و باستان‌سنجی دسته‌بندی کرد.

به گفته عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی ، همزمان با نشست‌های تخصصی همایش 6 سخنران کلیدی نیز در زمینه‌های مرتبط با هر یک از نشست‌ها سخنرانی خواهند کرد.

او گفت: چکیده مقالات پذیرفته شده در این همایش در یک مجلد آماده و منتشر شده که روز همایش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می گیرد و طی تعامل انجام شده با تعدادی از مجلات علمی - ترویجی و علمی - پژوهشی مقالاتی که از سطح علمی لازم برخوردار باشند در آن مجلات به چاپ خواهند رسید.

به گفته دبیر علمی همایش علم و مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی، در این همایش کارگاه آموزشی " کاربرد روش‌های XRF و XRD در آنالیز غیر مخرب آثار باستانی" با تدریس محمدرضا روستا به مدت دو ساعت در روزهای 13 و 14 اردیبهشت از ساعت 17-19 در سالن آمفی تئاتر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

همچنین کارگاه "کاربرد روش‌های بازرسی فنی پیشرفته در میراث فرهنگی" با تدریس امیر قاسمی مدرس بین‌المللی دوره‌های فنی مهندسی 15 اردیبهشت به مدت 8 ساعت از ساعت 9 در سالن آمفی تئاتر پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

او خاطرنشان ساخت این کارگاه‌ها قابل استفاده برای متخصصان مرتبط با میراث فرهنگی، حفاظت و مرمت آثار، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، موزه‌داری و باستان‌شناسی،همچنین سایر متخصصان در رشته‌های شیمی، فیزیک و کلیه رشته‌های فنی و مهندسی است.

وی با بیان اینکه علاقمندان می‌توانند حداکثر تا روز 13 اردیبهشت برای شرکت در کارگاه‌های یاد شده ثبت‌نام کنند، افزود: در پایان کارگاه‌ها گواهی‌نامه معتبر به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.

کد خبر 332268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha