چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصویری که «آنتوان دو سنت اگزوپری» از «شازده کوچولو» کشیده است، به‌زودی چوب حراج می‌خورد.

نقاشی

به گزارش ايسنا، نقاشی آبرنگی از «آنتوان دو سنت اگزوپری» که در آن، تصویر اصلی «شازده کوچولو» کشیده شده، به قیمت پیشنهادی 50 تا 60 هزار یورو (38 تا 46 هزار پوند) به فروش می‌رسد.

«شازده کوچولو» معروف‌ترین اثر «اگزوپری» نویسنده فرانسوی است که عنوان «کتاب قرن» را به خود اختصاص داده است. این اثر از کتاب‌های محبوب کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان است که تا کنون به 270 زبان ترجمه شده و 145 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

تصویری که «اگزوپری» از قهرمان کوچک داستانش کشیده، او را با شال گردنش وسط بیابان نشان می‌دهد. این نویسنده سرشناس سال 1944 براثر یک حادثه هوایی جان خود را از دست داد و دست‌نوشته‌ها و طراحی‌هایش در اختیار کتابخانه «پیرپوینت» نیویورک قرار گرفت. اما همسر «اگزوپری» در زمان بازگشت به فرانسه، این آثار را با خود برگرداند.

به گزارش گاردین، این نقاشی که به صفحه 87 کتاب «شازده کوچولو» تعلق دارد، از سوم تا نهم ماه می در نیویورک به‌نمایش گذاشته می‌شود و نوزدهم ماه می در پاریس برای فروش گذاشته خواهد شد.

داستان ساده و ژرف‌معنای «شازده کوچولو» را مهم‌ترین کتاب ادبیات کودکان در قرن بیستم می‌دانند و امروزه آن را در شمار کلاسیک‌های ادبیات فرانسه قرار می‌دهند. «شازده کوچولو» داستان جادویی خلبانی ساده و معمولی است که در صحرا با شازده کوچولوی غریبی که از سیاره‌ای دور به زمین آمده، دیدار می‌کند و پس از آشنایی تدریجی با دیدگاه‌های او به روشنگری درون می‌رسد.

«شازده کوچولو» سرآمد تمام رمان‌های «اگزوپری» است که متن اصلی آن به زبان انگلیسی در سال 1943 در نیویورک منتشر شد و سال بعد، نسخه ترجمه‌شده آن به کتاب‌فروشی‌های فرانسه راه یافت. چیزی نگذشت که این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شد و در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت؛ آن‌چنان ‌که عنوان دومین کتاب پرفروش تاریخ ادبیات جهان با حدود 200 میلیون جلد را به خود اختصاص داد.

«آنتوان دو سنت اگزوپری» متولد 1900 در لیون فرانسه بود. او نخستین‌بار در 11 سالگی پرواز کرد و در 26 سالگی به‌طور رسمی خلبان شد. او از پیشگامان پروازهای تجاری (مسافربری و حمل بار) بین‌المللی بود و در جنگ‌های داخلی اسپانیا و در جنگ جهانی دوم نیز پرواز داشت. «اگزوپری» سال 1940 ساکن آمریکا شد. یک روز ظهر پاییزی در سال 1942 در حالی که در کافه مشهور «آرنولد» در نیویورک مشغول صرف ناهار همراه ویراستارش «اوژن رینالد» و «الیزابت» نامزدش بود، تصویر یک پسربچه را روی دستمال کاغذی کشید. ویراستار و نامزدش با تحسین این نقاشی، او را تشویق به نگارش کتابی برای کودکان کردند که شخصیت اصلی آن، پسربچه نقاشی‌شده روی دستمال کاغذی باشد.

سال بعد، این کتاب نوشته و برای چاپ در دو نسخه انگلیسی و فرانسوی به نشر «رینال» و «هیچکاک» سپرده شد. نسخه انگلیسی آن همان سال منتشر شد، اما نسخه فرانسوی‌زبان «شازده کوچولو» سال 1946 در حالی منتشر شد که نویسنده هرگز نتوانست آن را ببیند.

«شازده کوچولو»، «زمین انسان‌ها» و «پیک جنوب» از جمله آثار او است. «اگزوپری» سال 1944 همراه با گردانی از نیروی هوایی به مأموریتی اکتشافی رفت و هواپیمایش بر فراز مدیترانه ناپدید شد.

کد خبر 332061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha