مدیرعامل فرابورس وعده داد بازار سهام شرکت‌های کوچک تا پایان بهار تشکیل می‌شود.

بورس

به گزارش همشهري، همزمان با اجراي برنامه‌هاي جديد براي رونق كسب‌وكار در ادامه طرح خروج از ركود و در عين حال تغيير استراتژي خصوصي‌سازي‌، برنامه پذيرش و عرضه سهام شركت‌هاي كوچك در فرابورس آغاز شده و قرار است براي نخستين بار تا پايان بهار يك تابلوي جديد براي انجام معاملات سهام اين دسته از شركت‌ها تاسيس شود.

هنوز مشخص نيست منظور از شركت‌هاي كوچك و متوسط چه شركت‌هايي است و تعداد اين شركت‌ها چقدر است اما امير هاموني مديرعامل فرابورس كه ديروز يك نشست خبري برگزار كرده بود درباره اينكه اين شركت‌ها شامل چه شركت‌هايي مي‌شوند، گفت:هر كشوري تعريف خودش را دارد و هيچ اجماع جهاني در اين‌باره وجود ندارد.

سال قبل قطار خصوصي‌سازي‌ متوقف شد و حتي سهام برخي از شركت‌هايي كه قبلا فروخته شده بود پس گرفته شد، اعتقاد دولت و به‌ويژه مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور اين است كه به جاي اينكه سهام شركت‌هاي بزرگ دولتي را بفروشيم بهتر است كاري كنيم شركت‌هاي كوچك كه ماهيتا خصوصي تاسيس شده‌اند و خصوصي اداره مي‌شوند بزرگ شوند و نقش پررنگ‌تري در توليد داشته باشند.

اين نظريه راهبرد خصوصي‌سازي‌ را در دولت فعلي به‌طور كل دچار استحاله و دگرگوني كرده است، بر همين اساس به نظر مي‌رسد تاسيس بازار سهام شركت‌هاي كوچك در فرابورس به‌دنبال همين استراتژي دنبال مي‌شود. در عين حال پيش‌بيني مي‌شود بخش زيادي از اين شركت‌ها در فهرست 19000شركت دسته‌بندي شده در سازمان بورس است كه هيچ اطلاعاتي از عملكرد اقتصادي آنها در دست نيست.

با اين شرايط برنامه پذيرش و جذب اين شركت‌ها به فرابورس به‌دليل اينكه بسياري از اين شركت‌ها در تملك نهادهاي عمومي، خانوادگي، نظامي و يا انتظامي هستند با دشواري زيادي روبه‌رو خواهد شد، به‌ويژه آنكه هنوز راهبرد مشخصي از سوي فرابورس براي بازاريابي سهام اين شركت‌ها ارائه نشده است.

سازمان بورس چندي پيش گزارش داد تاكنون 19هزار شركت درقالب زيرمجموعه شركت‌ها و نهاد‌هاي عمومي بزرگ شناسايي شده‌اند كه سهام‌شان نزد سازمان بورس ثبت نشده است. به نظر مي‌رسد بخش اعظم بازار سهام شركت‌هاي كوچك كه قرار است در فرابورس تاسيس شود در ميان همين فهرست دسته بندي مي‌شود. همچنين هنوز مشخص نيست آيا در اين فهرست نام شهرداري‌ها، بيمارستان‌ها، كارخانه‌هاي صنايع‌دستي و دامداري‌هاي كوچك و صنايعي از اين دست وجود دارد يا خير. اين فهرست براساس اصلاحيه بند 6 قانون اصل44 كه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده، تهيه شده است.

  • بورس كوچك‌تر‌ها از بهار تأسيس مي‌شود

در چنين شرايطي ديروز امير هاموني، مديرعامل فرابورس ايران با اعلام اينكه فرابورس در تلاش است بازار سهام شركت‌هاي كوچك و متوسط را تا پايان بهار راه‌اندازي كند، توضيح داد: براساس آمار موجود در حال حاضر 16درصد از توليد ناخالص داخلي ايران توسط همين شركت‌هاي كوچك و متوسط ساخته مي‌شود كه در شهرك‌هاي صنعتي و يا پارك‌هاي علم و فناوري ثبت شده‌اند و يا متعلق به نهاد‌هاي عمومي هستند.

او با بيان اينكه 45درصد از اشتغال كشور مربوط به همين شركت‌هاي كوچك و متوسط است، تأكيد كرد: فرابورس تمام تلاش و انرژي خود را براي راه‌اندازي اين بازار گذاشته و بازار سهام شركت‌هاي كوچك تا آخر بهار تاسيس مي‌شود.
او توضيح كاملي درباره اينكه اين شركت‌ها براي پذيرش و درج بايد از چه استاندارد‌هايي پيروي كنند نداد اما در عين حال تأكيد كرد:آيين‌نامه پذيرش اين شركت‌ها سال قبل تهيه و تصويب شده است ضمن اينكه در همين مدت كوتاه كه بحث انجام معاملات شركت‌هاي كوچك دراين بازار مطرح شده 10تقاضا به دست‌مان رسيده است.

  • موفقيت فرابورس در اوراق بدهي

مديرعامل فرابورس در ادامه به فعاليت‌هاي انجام شده در سال94 در بخش عرضه ابزار‌هاي تأمين مالي پرداخت و تأكيد كرد: در حال حاضر سهم بازار سرمايه از انتشار اوراق تأمين مالي به 46درصد رسيده است درحالي‌كه اين نسبت در سال‌هاي قبل فقط 2درصد بود.

اشاره هاموني به آن بخش از اوراق تأمين مالي مانند اوراق مشاركت است كه توسط بانك مركزي از طريق سيستم بانكي فروخته مي‌شود. او افزود: سال قبل در فرابورس 6.3هزار ميليارد تومان اوراق با درآمد ثابت فروخته شد و درعين حال 1000ميليارد تومان از واحد‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله توسط سرمايه‌گذاران خريداري شد.او ادامه داد: سال قبل براي نخستين بار دولت توانست با استفاده از همين اوراق بخشي از بدهي‌هايش را پرداخت كند به‌طوري كه با فروش 5هزار ميليارد تومان اسناد خزانه دولتي اين بدهي‌ها جبران شد.

او تأكيد كرد: در سال قبل 3فقره صكوك اجاره جمعا به ارزش 3600ميليارد تومان فروخته شد و 6صندوق جديد سرمايه‌گذاري و همچنين يك صندوق زمين و ساختمان به مجموعه فرابورس اضافه شد.به گفته هاموني با انجام پذيره‌نويسي سهام شركت‌هاي سهامي عام و اضافه شدن ارزش اين شركت‌ها مجموعا 17هزار ميليارد تومان به ارزش فرابورس اضافه شد.

به گفته مديرعامل فرابورس حجم معاملات فرابورس درسال قبل به 45هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به سال93 معادل 36درصد رشد داشت.او در عين حال در مورد فروش وام مسكن در فرابورس گفت: در 5سال گذشته 20هزار ميليارد تومان اوراق تسهيلات مسكن در فرابورس فروخته شده است و فقط در سال قبل 112هزارنفر از اين طريق خانه خريده‌اند.

  • مهم‌ترين برنامه‌هاي فرابورس براي سال95

تأسيس بازارسهام شركت‌هاي كوچك و متوسط
انتشار 17500ميليارد تومان اسناد خزانه اسلامي
جذب سرمايه‌گذاري خارجي از طريق فروش اوراق تأمين مالي دولتي مانند صكوك و اسناد خزانه
تأمين مالي صنعت هواپيمايي از طريق اوراق جديد تأمين مالي
عرضه سهام 16شركت كه نمادشان در فرابورس درج شده است
درج و عرضه سهام 15شركت كه در فرابورس پذيرش شدند
برنامه پذيرش سهام شركت‌هايي در صنعت نيروگاهي، كاغذ، هتلداري، ساختمان، نفت، صنايع شيميايي، دامداري و حمل‌ونقل ريلي و دريايي

 

کد خبر 331796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha