مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان به منظور بزرگداشت بیست و ششمین سالگرد تولد تلسکوپ محبوب هابل تصویری از سحابی حباب یا NGC ۷۶۳۵ را که توسط این تلسکوپ فضایی ثبت شده‌است را انتخاب کرده و منتشر ساخته‌اند.

هابل

براساس گزارش گيزمگ، اين تلسكوپ كهنسال با وجود قدمتي كه دارد،‌ و با وجود اينكه براي بيش از يك ربع قرن به فعاليت پرداخته‌است، هنوز در وضعيت عالي به سر مي‌برد و به مشاركت ارزشمند خود در اكتشافات كيهاني بشر ادامه مي‌دهد.

هابل

سحابي حباب كه تصوير آن به مناسبت تولد هابل منتشر شده‌است، وسعتي برابر هفت سال نوري داشته و در صورت فلكي ذات‌الكرسي در فاصله 7100 سال نوري از زمين واقع شده‌است. هابل در فوريه سال 2016 اين سحابي را نشانه گرفت و با استفاده از دوربين شماره 3 خود جزئياتي بي‌نظير از آن را در طيف نور مرئي به ثبت رساند.

در قلب اين حباب ستاره‌اي عظيم جا گرفته‌است كه جرم آن به صورت تخميني 45 برابر جرم خورشيد است،‌اگرچه تنها چهار ميليون سال سن دارد. اين ستاره غول‌پيكر اما جوان قرار است تا 10 الي 20 ميليون سال ديگر در يك رويداد ابرنواختري بزرگ منفجر شود.

رنگ‌هاي زيباي اين تصوير نمايانگر وجود گازهاي مختلفي هستند كه در دماهاي مختلف تغيير رنگ مي‌دهند. آبي نشانگر وجود اكسيژن، سرخ نشانه وجود نيتروژن، و سبز نشانه وجود هيدروژن است. در فضاي بيروني ستاره ستوني زرد‌رنگ ديده مي‌شود كه حاوي تركيبي از هيدروژن و نيتروژن است.

شكل حبابي اين سحابي ناشي از فوران گازهاي ستاره توسط بادهاي قدرتمند ستاره‌اي با سرعت چند‌ميليون كيلومتر بر ساعت است. اين جريان گازي به حركت رو به بيرون خود تا زماني ادامه خواهد‌داد تا گازها با گازهاي سردتر ميان‌ستاره‌اي برخورد كنند. پس از برخورد با اين لايه از گازها،‌مواد ستاره‌اي به مرور زمان در اين مرز با يكديگر تركيب شده و شكل حبابي را ايجاد كرده‌اند.

کد خبر 331569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha