شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

سفر هفته گذشته باراک اوباما به ریاض و شرکت او در نشست کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، با تحلیل‌های بسیاری همراه شد و مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت. در اینجا نگاهی داریم به برخی از این تحلیل‌ها.

  • سياست خارجي خود‌تخريب‌كننده

اينديپندنت: منابع رسمي خبري در آمريكا و عـربســتــان در گزارش‌هاي خود از سفر اوباما به رياض، ديدار 2ساعته او با ملك سلمان را صميمانه و تلطيف‌كننده فضا پس از تنش اخير در روابط دوطرف توصيف كردند. اما آنها كه در اين نشست حضور داشته‌اند روايت ديگري دارند. در اين ديدار مانند ديگر ديدارهاي ملك سلمان با سران غربي كه اخيرا انجام شده، مانيتوري مقابل او قرار داشته كه او با خيره‌شدن به آن صحبت مي‌كند.

در سوي ديگر اتاق دستياري نشسته و با حرارت متن‌هاي سخنراني ملك‌سلمان را تايپ مي‌كند و او فقط از روي آنها مي‌خواند. اكنون ديگر بركسي پنهان نيست كه در عربستان قدرت واقعي در حال حركت به سمت محمدبن‌نايف، پسر سلمان و نايب وليعهد است.

پس شايد سرنخ‌هاي سياست‌خارجي خودتخريب‌كننده‌اي كه اخيرا سعودي‌ها در پيش گرفته‌اند را بايد در او جست‌وجو كرد؛ سياست خارجي‌اي كه ناگهان از رويكرد استفاده محتاطانه از ثروت نفت به سمت استفاده از اين ثروت در راستاي پيشبرد اهداف جديد با استفاده از گزينه‌هاي نظامي تغيير جهت داده‌است. ناسازگاري آمريكا با سعودي‌ها اگرچه اين روزها بيشتر در لفظ بوده تا عمل اما با توجه به ماجراهاي زنده شده 11سپتامبر دارد تبديل به يك گفتمان مي‌شود؛ گفتماني كه فقط به اوباما يا به يك حزب خاص محدود نمي‌شود.

  • عربستان به‌دنبال تنظيم جديد روابط با آمريكا

العربيه: روابط چندجانبه در جهان در حال تغيير و تحول است. در اين شرايط تنظيم دوباره روابط ميان آمريكا و سعودي‌ها و با ديگر اعضاي شوراي همكاري خليج‌فارس، يك ضرورت تاريخي است. عربستان سعودي به صراحت گفته كه خواستار تنظيم روابط دوجانبه با آمريكاست. به‌ويژه اكنون كه خاندان سعودي اصلاحات اقتصادي گسترده‌اي را تحت هدايت شاهزاده محمد فرزند ملك سلمان آغاز كرده و اين مقطع مهم و تعيين‌كننده‌اي در تاريخ پادشاهي سعودي است. در چنين مقطعي از نظر سعودي‌ها نياز به رابطه مداوم و دوجانبه با آمريكا در ماه‌ها و سال‌هاي آينده وجود دارد.

  • آمريكا و عربستان به يكديگر نياز دارند

بروكينگز: رابطه آمريكا و عربستان از سال 2000به‌دليل موضوعات مختلفي همچون اسرائيل، دمكراسي، ايران و مسائل ديگر رو به تيرگي رفته ‌است. سفر اوباما به رياض مي‌تواند به مهار اين اختلافات كمك كند اگرچه نمي‌تواند اين رابطه را به قبل برگرداند. در عربستان اكنون پادشاهي روي كار است كه با شاه قبلي فرق دارد.

سلمان تهاجمي‌تر است. اما باوجود همه اين شرايط و اختلافات، عربستان و آمريكا قرار نيست از هم جدا شوند. ما هنوز به هم نياز داريم. اوباما تاكنون 95ميليارد دلار سلاح به عربستان فروخته و محمدبن‌نايف فرزند سلمان ثابت كرده كه شريك خوبي براي همكاري‌هاي امنيتي با آمريكاست. واشنگتن و رياض همچنين مي‌توانند براي مهار ايران در منطقه با هم همكاري كنند.

کد خبر 331527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha