شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۵
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: نشست‌های تحلیل فیلم «سوت و کور بودن» بدانیم، شاید جشنواره امسال به این هدف مهم دست یافته باشد؛ رویدادی که سطح برگزاری‌اش تا امروز از محدوده یکی دو خیابان مرکز شهر تهران فراتر نرفته و تقریبا هیچ خبری درباره آن در رسانه‌های خارجی و بین‌المللی منعکس نشده است.

رهادی در بخش دارالفنون  جشنواره به پرسش‌های علاقه‌مندان سینما پاسخ دا

اگر يكي از مهم‌ترين اهداف و امتيازهاي سي و چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر را به گفته عليرضا شجاع‌نوري مدير
به گزارش همشهري، هر چند بخش بين‌الملل فيلم فجر را بايد يك رويداد تازه دانست و كمبودهاي آن را به حساب همين نوپا بودن گذاشت، باز هم نمي‌توان از كنار خلوت بودن بيش از اندازه پرديس چارسو در 3روز ابتدايي جشنواره بي‌تفاوت گذشت. گرچه برخي سينماگران همين خلوت بودن را فرصتي مناسب براي علاقه‌مندان پيگير سينما مي‌دانند تا با خيال راحت به تماشاي آثار مورد علاقه خود بنشينند.

  • فرصتي براي تعامل بيشتر

نرگس آبيار كه «نفس» او در بازار فيلم جشنواره به نمايش درآمده، درباره برگزاري اين رويداد به شكل مستقل به همشهري مي‌گويد: «با جدا شدن بخش‌هاي ملي و بين‌الملل فيلم فجر، تمركز روي فيلم‌هاي خارجي هم بيشتر شده و اين موضوع در بازار فيلم مشهود است. اين تفكيك باعث بهتر ديده شدن فيلم‌هاي خارجي مي‌شود و فرصتي براي فيلمسازان ايراني است كه بتوانند به تبادل نظر و تعامل با فيلمسازان خارجي بپردازند. در دومين سال برگزاري نبايد توقع زيادي از جشنواره جهاني فجر داشته باشيم. بي‌ترديد اين رويداد نيازمند فرصت است تا با مديريت و برنامه‌ريزي بهتر رشد كيفي و كمي داشته باشد.»

  • براي مخاطبان خاص

وحيد موسائيان كه «قشنگ و فرنگ» را در بازار فيلم جشنواره به نمايش گذاشته، تمركز روي فيلم‌هاي خارجي و ديده شدن آثار را مزيت بزرگ اين جدايي مي‌داند و به همشهري مي‌گويد: «در جشنواره فجر تمركز روي فيلم‌هاي ايراني است و در 10روز برگزاري جشنواره علاوه بر فيلمسازان‌، تماشاگران هم سراغ فيلم‌هاي ايراني مي‌رفتند اما اين تفكيك باعث شد نگاه‌ها متوجه فيلم‌هاي خارجي باشد. به‌نظر من دانشجويان و علاقه‌مندان جدي سينما مخاطبان اصلي جشنواره جهاني فجر هستند و همين جهاني بودن نشان مي‌دهد مخاطبان آن قرار نيست عموم مردم باشند.»

  • نياز به برنامه‌ريزي منسجم

در اين ميان، سيدغلامرضا موسوي تهيه‌كننده قديمي سينما نظري ديگر دارد. او معتقد است جشنواره جهاني فجر بايد در منطقه حرف اول را بزند و در اين صورت است كه رو به پيشرفت خواهد بود. موسوي مي‌گويد: «سال گذشته تفكيك بخش‌هاي ملي و بين‌الملل اتفاقي را رقم نزد و به‌نظرم امسال نخستين سالي است كه جشنواره جهاني فجر داريم. با اينكه دوستان در حال تجربه كردن هستند و بيشترين تلاش را براي بهتر برگزار شدن آن دارند، به‌نظرم ابتدا بايد اين جشنواره در منطقه حرف اول را بزند و در كنار آن ابعاد جهاني هم درنظر گرفته شود. براي پيشرفت هم بايد بگذاريم يك دبير با برنامه‌ريزي بلندمدت كار خود را ادامه دهد يا اينكه شورايي ثابت تشكيل بدهيم. تغيير هر سال دبير جز هدر رفتن هزينه‌ها و سرمايه نيست.»

  • فروشنده در راه كن؟

حضور اصغر فرهادي در بخش كارگاه‌هاي فيلم جشنواره جهاني فيلم فجر بهترين فرصت براي اهالي رسانه بود تا از فيلمساز برنده اسكار درباره سرنوشت «فروشنده» بپرسند. فرهادي با اشاره به اينكه فيلم تازه‌اش به حدود 2هفته زمان براي آماده نمايش شدن نياز دارد، از برنامه‌ريزي براي اكران آن در ايران همزمان با چند كشور اروپايي در اواخر تابستان خبر داد. هر چند به‌نظر مي‌رسد او نيم‌نگاهي هم به حضور در بخش مسابقه جشنواره كن شصت و نهم دارد و شايد امروز خبر حضور فروشنده به‌عنوان بيست‌ويكمين فيلم حاضر در بخش مسابقه و رقابت براي كسب جايزه نخل طلا منتشر شود.

کد خبر 331398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha