محمد معمار: یک سیم‌‌کشی ساده خانه‌تان دچار مشکل شده است، یک لامپ خانه سوخته و می‌خواهید آن را تعویض کنید، می‌خواهید یک پریز خانه را تعمیر و برق آن را وصل کنید، خب در این مواقع چه می‌کنید؟

برق

حتما لازم نيست كه يك برقكار حرفه‌اي به خانه بياوريد. مي‌توانيد روي توانايي خودتان در برقكاري حساب كنيد، به شرط اينكه نكات ايمني در اين زمينه را بلد باشيد. اين صفحه شما را با تمامي اطلاعات لازم براي حفظ ايمني در برقكاري ساده و حتي پيشرفته آشنا مي‌كند.

  • لوازم برقكاري فراموش نشود

فردي كه با برق سر و كار دارد بايد اطلاعات كافي در مورد استفاده از برق داشته و آموزش‌هاي لازم برقكاري را ديده باشد. اما در كنار همه اينها استفاده از لوازم حفاظتي يكي از الزامات برقكاري محسوب مي‌شود. اين لوازم عبارتند از:

لباس ايمني: لباس ايمني يكي از مهم‌ترين تجهيزات در برقكاري است. لباس برقكاري بايد مناسب و اندازه اندام برقكار باشد. اين لباس بايد از پارچه‌هاي سبك، ضخيم و البته نخي باشد. پارچه‌هاي الياف مصنوعي در مقايسه با پارچه‌هاي نخي درصورت وقوع قوس الكتريكي زود‌تر مي‌سوزند و هنگام سوختن به بدن مي‌چسبند. اين در حالي است كه پارچه‌هاي نخي هنگام سوختن به بدن نمي‌چسبند. سر آستين‌هاي لباس برقكار يا بايد دكمه داشته باشد يا دور آن از كش آستين استفاده شده باشد. آخرين نكته اين است كه در لباس برقكار به هيچ وجه نبايد دكمه و زيپ‌هاي فلزي وجود داشته باشد.

كلاه ايمني: كلاه ايمني در ابتداي امر شايد وسيله‌اي غيرضروري در برقكاري محسوب شود چرا كه برق‌گرفتگي معمولا از ناحيه سر اتفاق نمي‌افتد، اما بايد توجه داشت كه اگر فرد برقكار از ناحيه سر دچار برق‌گرفتگي شود به‌احتمال زياد با مرگ روبه‌رو مي‌شود. فقط بايد توجه داشت كه كلاه‌هاي ايمني با توجه به نوع استفاده به 2بخش تقسيم مي‌شوند؛ يكي كلاه‌هاي ايمني در برابر ضربه و ديگري ايمني در برابر برق. كلاه‌هاي ايمني در برابر برق داراي لايه عايق و البته بسيار سبك هستند.

دستكش ايمني: طبق آمار وزارت كار، آسيب‌پذير‌‌ترين بخش بدن در برقكاري دست‌‌هاست. دستكش ايمني يكي از مهم‌ترين تجهيزات برقكاري است. دستكش ايمني علاوه بر عايق بودن، نبايد دست را محدود كند. قبل از كار با دستكش داخل آن فوت كنيد تا مطمئن شويد كه سوراخ نيست. اگر دستكش ايمني خود را شسته‌ايد حتما از خشك شدن كامل آن قبل از برقكاري اطمينان حاصل كنيد.

كفش ايمني، فازمتر و انبردست: كفش ايمني هم يكي از تجهيزاتي است كه اكثر افراد به آن توجه نمي‌كنند. اما اين كفش با عايق بودن لايه زيرين مانع مدار شدن بدن مي‌شود و از برق‌گرفتگي جلوگيري مي‌كند. فازمتر يكي از ابزار‌هاي مهم در برقكاري است. فازمتر مشخص مي‌كند كه برق داخل جريان مورد نظر وجود دارد يا خير. انبردست يكي از ابزار‌هايي است كه برقكاران خيلي با آن سر و كار دارند. بايد توجه داشت كه لايه عايق انبردست سالم و استاندارد باشد. هرگونه آسيب‌ديدگي در اين ناحيه موجب برق‌گرفتگي مي‌شود.

  • محل مناسب براي برقكاري

هنگام برقكاري علاوه بر داشتن وسايل و تجهيزات مناسب، بايد به محل برقكاري هم توجه شود. هواي محل برقكاري نبايد مرطوب باشد. علاوه بر هوا دقت كنيد كه محل اطراف برقكاري كاملا خشك باشد. اگر در محل برقكاري بوي گاز احساس كرديد، نه‌تنها برقكاري نكنيد بلكه دست به كليد برق هم نزنيد. هنگام برقكاري بايد يك نفر نزديك كنتور برق باشد تا به محض رخ دادن حادثه، كنتور برق را قطع كند. در محل برقكاري‌هاي حرفه‌اي حتما بايد كپسول گاز منواكسيدكربن وجود داشته باشد تا درصورت وقوع آتش‌سوزي سريعا اقدام به خاموش كردن آتش كنيد.

  • كمك‌هاي اوليه در برق‌گرفتگي

وقتي برق‌گرفتگي براي يك نفر اتفاق مي‌افتد بايد چند كار را به سرعت انجام دهيد؛ اگر كنتور برق نزديك است سريعا برق را از كنتور قطع كنيد و در غيراين صورت دوشاخه را قطع يا كابل را درآوريد. اگر هيچ‌يك از اين دو كار را نتوانستيد انجام دهيد سريع روي وسيله‌اي عايق مثل يك تكه چوب بايستيد و فرد برق گرفته را از جريان برق جدا كنيد. هرگز اين كار را به‌صورت مستقيم انجام ندهيد و سعي كنيد به كمك يك وسيله نا‌رسانا اين كار را انجام دهيد. پس از آن به‌منظور خنك كردن موضع آسيب ديده، آن را با مقدار زيادي آب سرد بشوييد. سريعا با ۱۱۵ تماس بگيريد و تا رسيدن نيروهاي امداد، محل سوختگي را باندپيچي كنيد تا دچار آلودگي نشود.

  • استفاده از وسايل با چه شرايطي؟

1-دقت كنيد كه سيم برق مورد‌استفاده سالم باشد. هرگونه بريدگي در آن خطرات فراواني را به همراه دارد.

2-هنگام وصل كردن دو شاخه به پريز، از برخورد كف دست با سيم خودداري كنيد. درضمن ابتدا دستگاه را خاموش كرده و سپس دو‌شاخه را از قسمت سفت گرفته و بيرون بكشيد.

3-سعي كنيد هنگام استفاده از وسايل برقي كه احتمال مي‌دهيد برق در بدنه وسيله وجود داشته باشد، دمپايي پلاستيكي بپوشيد.

4-هنگام عوض كردن لامپ‌ها ابتدا كليد را روي حالت خاموش قرار دهيد و با يك دست قسمت پلاستيكي سر پيچ را نگه داريد و با دست ديگر لامپ را باز كنيد.

5-اگر مشاهده كرديد سيم‌هاي برق داخل خيابان پاره شده و روي زمين افتاده است از دست زدن و نزديك شدن به آن جدا خودداري كنيد.

6-سعي كنيد براي پريز‌هاي برق خود از محافظ مخصوص استفاده كنيد.

7-درصورت آتش‌سوزي وسايل برقي، ابتدا كنتور برق را قطع و سپس با كپسول منواكسيدكربن، آتش را خاموش كنيد.
8-هنگام دريل‌كاري حواستان باشد مسير جريان برق را سوراخ نكنيد. درصورت سوراخ كردن سيم‌هاي برق، به‌دليل عايق نبودن دريل ممكن است دچار برق‌گرفتگي شويد.

کد خبر 331390

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha