همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای ایرانی خود اعلام کرد که ملاقاتش با محمدجواد ظریف فرصت خوبی برای بحث درباره تعهدات ما در برجام بود.

به گزارش ایسنا، جان کری پس از دیدار جداگانه با همتای ایرانی خود در نیویورک در توییتر خود نوشت: ملاقات امروز من با محمدجواد ظریف در نیویورک فرصت خوبی برای بحث درباره تعهدات ما در برجام بود.

هنوز جزییات بیشتری از نتیجه دیدار کری و ظریف منتشر نشده است.

ظریف و کری عصر روز سه شنبه-31 فروردين- به مدت دو ساعت پشت درهای بسته در یکی از اتاق های جنبی شورای امنیت سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

این اولین دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از اجرایی شدن برجام طی سه ماه گذشته است که در چارچوب توافق برگزار می شود.

وزیران خارجه دو کشور پیش از آغاز مذاکرات خود برای مدت کوتاهی در مقابل دوربین های تلویزیونی و عکاسان و خبرنگاران حاضر در محل حضور یافتند و با یکدیگر دست دادند اما نکته قابل توجه و غیرمرسوم در سطوح دیپلماتیک به اشتباه ایستادن دو وزیر مقابل پرچم های خود بود که این موضوع به شدت مورد توجه شبکه های مجازی و رسانه ها قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف روز دوشنبه -30 فروردين- با اشاره به دیدارش با جان کری گفته بود که "‌مدتهاست برای پیگیری موضوع اجرای برجام ملاقات حضوری با وزیر خارجه آمریکا انجام نشده است و فرصتی برای این اقدام نداشتیم و لازم بود با توجه به ضرورت پیگیری اجرای جدی برجام از سوی آمریکا دیداری را با آقای کری داشته باشیم."

دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در حالی برگزار می شود که جمهوری اسلامی ایران نسبت به اجرایی نشدن برخی از تعهدات مهم طرف مقابل به ویژه آمریکا به طور عملی انتقادات جدی به دولت و مسئولان آمریکایی وارد کرده است.

ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخیرا در نشستی در آمریکا نسبت به عملی نشدن لغو و رفع تحریم‌ها و ایجاد مانع در مقابل آن از سوی آمریکا انتقاد کرده بود.

برخی بانک های بزرگ اروپایی با توجه به قوانین تنبیهی آمریکا در سال های گذشته در صورت تعامل این بانک ها با ایران از هر نوع همکاری با ایران طی سه ماه گذشته سر باز زده اند.

در همین راستا جان کری، وزیر خارجه آمریکا در آخرین اظهارنظر خود گفته است که از قبل رفع تحریم ها تنها 55 میلیارد دلار عاید ایران می شده است که از این مقدار تاکنون 3 میلیارد دلار به دست ایران رسیده است.

هم چنین قرار است در ادامه پیگیری ها برای درست اجرا شدن برجام سومین نشست کمیسیون مشترک برجام میان ایران و 1+5 روز جمعه در سطح معاونان وزیران خارجه دو طرف در وین برگزار شود.

کد خبر 331248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha