سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

لیلا شریف - همشهری آنلاین: ربودن، تجاوز و در نهایت کشته شدن یک دختر ۶ ساله افغان در ورامین بوسیله پسری ۱۷ ساله، خبر تلخی بود که به سرعت شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های مختلف و پس از مدتی رسانه‌ها را فرا گرفت، تا قتل دردناک ستایش قریشی همچون صدای ممتد آژیر قرمز در گوشمان نواخته شود.

ستایش

شوك خبر كشته شدن ستايش قريشي از سوي پسر همسايه‌شان كه تنها 17 سال داشت، آنقدر عميق بود كه هر فردي در لحظه اول مواجه با اين خبر از خودش صحت اين اخبار را م‌يپرسيد. شايد به همين دليل بود كه وقتي اولين خبرها از كشته شدن ستايش در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌چرخيد، بسياري با شك و شبهه از صحت اين خبر حرف مي‌زدند، اما وقتي بعد از چند روز تأخير اين خبر در رسانه‌هاي رسمي منتشر شد، اين شك جاي خود را به يقين داد.

از همان اولين ساعات انتشار رسمي اين خبر، سيلي از واكنش‌ها شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها فرا گرفت، از چهر‌هاي حقوقي، سياسي تا فعالان اجتماعي و بازيگران، هر يك با انتشار نوشته يا عكسي در شبكه‌هاي اجتماعي با هشتگ #من_ستايش_ هستم و #ستايش با خانواده اين دخترك افغان همدردي كردند.

سيد حسن خميني از جمله افرادي بود كه به اين حادثه در صفحه اينستاگرامش واكنش نشان داد و نوشت:« خبر بسیار تلخ بود. و عجیب اینکه در عصر انفجار اطلاعات دیر مطلع می شویم." ستایش "دختر بچه افغانی آزار می بیند و کشته می شود. از این جهت هیچ فرقی بین افغانی و ایرانی نیست ولی شاید این اتفاق اندکی تلخ تر و شکننده تر است. کسانیکه در غربت زیسته باشند و یا از "غربت کشیدگان" مصایب آن را شنیده باشند، در می یابند که اندوه و مصیبت در غربت سخت تر و دردناک تر است. »

منيژه حكمت كارگردان سينما هم از ابراز همدرديش با خانواده اين دختر 6 ساله سخن گفت: «نمی‌دانم شما ماجرای تلخی را که برای دختربچه مهاجر سرزمین افغانستان اتفاق افتاده شنیده‌اید یا نه؟ تجربیاتی که در زمینه تهیه آثاری چون «زندان زنان» داشتم این نکته را به من یادآوری می‌کند که بدترین شکل خشونتی که یک انسان می‌تواند به انسان دیگری روا دارد، تجاوز جنسی است و قطعا این پرونده به دلیل رخ‌ دادن چنین میزان خشونتی، در دادگاه‌های عالی بررسی خواهد شد اما وظیفه ما ایرانی‌ها در برابر میهمانانِ جنگ‌زده‌مان چه خواهد شد؟

شهيندخت مولاوردي معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده نيز در واكنش به اين اتفاق در كانال تلگراميش نوشت:«روز گذشته خبر تکان‌دهنده جنایتی که علیه دختر 6 ساله مهاجر افغانستانی در ورامین به وقوع پیوسته است، جانمان را به درد آورد. بازتاب وسیع رسانه‌ای و واکنش‌های گسترده عمومی نسبت به این خبر بعد از یک هفته نشان از عمق فاجعه دارد. از دیروز با ذهنی به هم ریخته و آشفته، مدام این موضوع را با خودم مرور می کنم که به کجا چنین شتابان در حرکت هستیم؟»

در كنار موضع‌گيري‌هاي اين چهره‌ها، مردم نيز دست به كار شدند و با گذاشتن عكس‌ها و مطالبي با هشتگ #من_ستايش_هستم، #من_ستايش_قريشي_هستم و #ستايش در صفحات شبكه‌هاي اجتماعي و ايجاد كمپين‌هايي با همين هشتگ خواستار برخورد سريع‌تر با قاتل ستايش شدند و تلاش كردند تا نشان دهند كه ايران همچنان ميزبان خوبي براي مهمان‌هايش است و به اين شيوه خود را شريك غم خانواده ستايش قريشي ساكن ايران و از نژاد افغان بدانند.

کد خبر 331158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha