سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - زهرا کرمی: روح‌الله فرزان متولد ۱۳۶۰است. او با وجود سن کم، خیلی خوب و سریع در حرفه‌اش پیشرفت کرده و سال گذشته، برای تولید پیاز، کشاورز نمونه کشوری شده.

روح الله فرزان - کارآفرین

 روح‌الله قبل از پياز محصولات ديگري كشت مي‌كرده. سال 82 سود خوبي از فروش محصول خرما نصيبش مي‌شود و با آن پول، كارش را گسترش مي‌دهد و كشت پياز را شروع مي‌كند؛ كسب و كاري كه حسابي رونق مي‌گيرد و حالا به يكي از دغدغه‌هاي اصلي او تبديل شده است. او بسته به شرايط بازار علاوه بر پياز، محصولات ديگري مثل مركبات، خرما و سيب‌زميني مي‌كارد. داستان كسب و كار او، مثل پياز، لايه‌لايه است!

  • هيچ كاري برايم بهتر از حرفه پدري نبود

پدرم كشاورز بود و سيب‌زميني و پياز مي‌كاشت. بعد از فارغ‌التحصيلي از دانشگاه ديدم باتوجه به شرايط بازاركار، هيچ‌كاري برايم بهتر از همان پيشه پدري نيست. دوست نداشتم كارمند بشوم و پشت ميز بنشينم. اين شد كه آستين‌ها را بالا زدم و كشاورزي را شروع كردم. اوايل، فقط مركبات و خرما مي‌كاشتم. سال82 به‌خاطر نوسانات بازار و بالا‌رفتن قيمت دلار، سود خوبي از فروش خرما به‌دست آوردم. از آن سود كه حدود 3ميليون تومان بود به‌عنوان سرمايه اوليه استفاده كردم و سراغ كشت محصولي رفتم كه پدر مرحوم‌ام هم توليد مي‌كرد؛ پياز.

  • پياز كاشتن آسان نيست

كشت پياز كار دشواري است. از 3‌ماه قبل بايد نشاءها را آماده و جابه‌جا كنيم كه خودش يك مرحله به كارمان اضافه مي‌كند. از طرفي، در حال حاضر ماشيني كه بشود با آن پياز كاشت وجود ندارد. كار كشت را كارگران بايد به‌صورت دستي انجام بدهند كه هزينه و زمان زيادي مي‌برد و نيروي كار زيادي نياز دارد. از طرفي، محصول پياز نسبت به محصولات هم‌رده‌اش آب زيادي نياز دارد و منطقه ما هم منطقه نسبتا كم‌آبي است. البته ما اين مشكل را تا حد زيادي با آبياري قطره‌اي حل كرده‌ايم.

  • ابزار و اطلاعاتم را به روز نگه مي‌دارم

من در دانشگاه، توليدات گياهي خوانده‌ام. خيلي تلاش مي‌كنم كه كارم حرفه‌اي، به روز و با كيفيت باشد. اينجا سعي مي‌كنيم همه كارها را به‌صورت مكانيزه و صنعتي انجام دهيم. دائما از طريق اينترنت پيشرفت‌هاي ماشين‌آلات كشاورزي را دنبال مي‌كنيم. تا جايي كه بتوانيم از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بازديد و سعي مي‌كنيم از هر طريقي كه شده اطلاعات و ابزار كارمان را به روز نگه داريم. ما از همان اول براي كشت پياز با برنامه پيش رفتيم و سعي كرديم همه‌‌چيز درست و اصولي باشد. آنقدر بذرهاي مختلف را امتحان كرديم تا به محصول دلخواه و با كيفيت مطلوب رسيديم.

  • پيازهايي كه در زمستان مي‌رويند!

نيمي از زمين‌هاي زيركشت پياز متعلق به‌خودم است و نصف ديگر را اجاره مي‌كنم. جنوب استان كرمان و شهرستان جيرفت منطقه‌اي گرم و خشك است. هر چه آب و هوا گرم‌تر باشد پيازِ بهتر و با كيفيت‌تري عمل مي‌آيد. خوبي منطقه ما اين است كه محصول زمين‌ها و باغ‌هاي ما دقيقا زماني مي‌رسند كه كشاورزي در مناطق ديگر كشور با رسيدن فصل سرما تعطيل شده است. ما دقيقا از دي‌ماه تا خرداد، يعني خارج از فصل توليد مناطق ديگر كشور، برداشت محصول پياز داريم.

  • در جست‌وجوي پياز ارگانيك

در تلاش هستيم تا توليد محصولاتمان را ارگانيك كنيم. الان 4-3هكتار از زمين‌هاي پياز من، به‌طور آزمايشي به‌صورت ارگانيك كشت مي‌شود. سعي مي‌كنيم تاجايي كه مي‌توانيم از كود طبيعي استفاده كنيم. براي مبارزه با علف‌هاي هرز هم به‌صورت دستي وارد عمل مي‌شويم و از آفت‌كش‌‌هاي شيميايي استفاده نمي‌كنيم. متأسفانه محصولات ارگانيك هنوز در ايران جا نيفتاده‌اند و دستگاه‌هاي مربوطه هم حمايت چنداني از توليد آنها نمي‌كنند. اما خارجي‌ها علاقه زيادي به اين نوع محصولات نشان مي‌دهند و اميدواريم با اجرايي شدن برجام بتوانيم اين دسته از محصولاتمان را بيشتر و بهتر صادر كنيم.

  • اين پيازهاي خوش‌سفر

محصول پياز ما تقريباً به همه جاي كشور مي‌رود. پيازهاي ما حتي از مرزهاي كشور هم فراتر رفته‌اند و پايشان به كشورهايي مثل تركمنستان و عراق هم باز شده است. بازار پياز داخل تا همين چند‌وقت پيش خيلي خوب بود. متأسفانه يكي دو‌ماه پيش، پياز در بازار كم شد و عده‌اي به‌طور غيرقانوني مقدار زيادي پياز وارد كردند. اين باعث شد كه قيمت پياز حسابي پايين بيايد و بازار اين محصول در كشور به هم بريزد. كشورهايي مثل پاكستان و تركيه توليدكننده پياز هستند و پياز وارداتي معمولا محصول اين دو كشور است. اين پيازها كيفيت خوبي دارند اما محصول ما هم چيزي از آنها كم ندارد. اگر مسئولان بتوانند جلوي واردات غيرقانوني محصولات كشاورزي به داخل كشور را بگيرند به نفع همه ما خواهد بود.

  • پياز در خانه

پياز سبزي‌اي است كه تقريباً هر روز، در همه خانه‌ها و براي پختن هر غذايي مورد نياز اهالي خانه مي‌شود. حتما مي‌دانيد كه اگر ريشه پيازي كه مصرف كرده‌ايد را در خاك بكاريد دوباره رشد مي‌كند و پياز مي‌دهد. با انجام اين كار مي‌توانيد هر روز و هميشه در خانه پياز ذخيره داشته باشيد. شايد محصولتان به كيفيت پيازي كه حرفه‌اي‌ها توليد مي‌كنند نباشد ولي كارتان را به‌ويژه وقت‌هايي كه موقع طبخ غذا متوجه مي‌شويد كه پياز تمام كرده‌ايد، راه خواهد انداخت.

  • پياز، نان خوبي دارد!

من حدود 200هكتار زيركشت دارم. در شرايط معمولي بعد از كسر دستمزد كارگرها و هزينه‌هاي ديگر، از هر هكتار پياز حدود 10تا 20ميليون سود برايم مي‌ماند. البته گاهي اين سود بيشتر مي‌شود و به 40ميليون براي هر هكتار هم مي‌رسد. كيفيت پياز ما بالاست و همين باعث مي‌شود بتوانم آن را به قيمت خوبي بفروشيم. پيش آمده كه در تهران، بارِ پيازم را به‌خاطر كيفيت بالايش كيلويي 500تومان و تنها با اختلاف 200تومان از قيمت ميادين ميوه و تره‌بار خريده‌اند.

  • از پياز وطني حمايت كنيد

متأسفانه نرخ سود وام‌هاي بانكي در حوزه كشاورزي خيلي بالاست. بازپرداخت وام 22يا 24درصد براي يك كشاورز مقرون به‌صرفه نيست. به‌نظرم مسئولين بايد حمايت بيشتري از كشاورزي به عمل بياورند. در حال حاضر اوضاع كشاورزي در جنوب كشور به‌خاطر كم‌آبي و برخي مسائل ديگر به‌خودي خود بحراني است. اگر بازار كشاورزي كساد شود امنيت اين منطقه به هم مي‌ريزد، دزدي و قاچاق زياد مي‌شود و اين به نفع هيچ‌كس نيست.

کد خبر 331111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha