خط متروی مجموعه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به طول ۶ کیلومتر که بخش اول خط متروی تهران به فرودگاه امام خمینی و شهر پرند است، روز گذشته با حضور شهردار تهران و برخی از مدیران شهرداری به بهره‌برداری رسید.

محمدباقر قاليباف هم ‌ براي شركت در مراسمي كه به همين منظور برگزار شده بود در ايستگاه شاهد در خط يك كه قبل از بهشت زهرا(س) قرار دارد، سوار مترو شد و به سمت بزرگ‌ترين ايستگاه متروي شهر تهران حركت كرد. مساحت ايستگاه متروي شهرآفتاب 25هزار مترمربع است و در طراحي ‌ستون‌هاي آن از معماري مجموعه تاريخي چهل‌ستون اصفهان الهام گرفته شده است.
بنابراين گزارش، فازهاي دوم و سوم اين خط نيز از حرم امام به فرودگاه بين‌المللي امام خميني و سپس به شهر پرند خواهد رسيد.

مجموع اين سه فاز 52كيلومتر طول دارد و اينطور كه قاليباف گفت درصورت تأمين اعتبار از سوي دولت تا پايان سال به اتمام خواهد رسيد. شهردار تهران در سخنان خود از توانايي فني بالاي مديريت شهري در ساخت مترو سخن گفت تا جايي كه هفته‌اي 700متر حفاري تونل مترو صورت مي‌گيرد.

اين درحالي است كه در بعضي از شهرهاي كشور بعد از 12-10سال هنوز نتوانسته‌اند به اندازه همين 6كيلومتر مترو بسازند. قاليباف انتقال نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ‌از داخل شهر را يكي از مطالبات جدي مردم تهران اعلام كرد و گفت: ساخت مجموعه‌اي مانند شهرآفتاب حداقل 2دهه است كه بر زمين مانده بود زيرا مهم‌ترين چالش‌ ما آلودگي هوا، ترافيك و اتلاف وقت مردم بود كه هربار بابت برپايي نمايشگاه‌ها به شهر تحميل مي‌شد. اين درحالي است در دنيا تمام نمايشگاه‌هايي كه بيش از 200هزار نفر بازديد‌كننده داشته باشند درخارج شهر برگزار مي‌شوند. وي با اين حال تأكيد كرد كه نمايشگاه‌هاي كوچك با مراجعه‌كنندگان محدود همچنان امكان برگزاري در داخل شهر را خواهند داشت.

  • تكميل خطوط 6 و 7 مترو

قاليباف يكي از برنامه‌هايي كه ظرف 16‌ماه آينده در دستور كار قرار دارد را تكميل خطوط 6و 7مترو اعلام كرد و در توضيح آن گفت: 3دهه است كه از عمر ساخت مترو در تهران مي‌گذرد. در 2دهه اول و تا سال 84طول مجموعه خطوط مترو تنها 80كيلومتر شده بود. اين درحالي است كه از سال 84تا 94ما بيش از 100درصد نسبت به قبل افزايش خطوط داشتيم.

وي گفت كه درنظر دارد ظرف يكسال ونيم باقي مانده ازعمر مديريت شهري 100كيلومتر به متروي تهران اضافه كند. در اين ميان خطوط كليدي 6و 7با 70كيلومتر طول پس از عبور از ميادين و مراكز اصلي شهر از جنوب شرق و شرق تهران به سمت شمال غرب و غرب تهران حركت خواهد كرد. اين دوخط به گفته قاليباف تمام خطوط 1، 2، 3و 4مترو را قطع مي‌كند و دسترسي شهروندان را به اين وسيله حمل ونقلي پاك و ارزان بسيار تسهيل مي‌سازد.

شهردار تهران طول خطوط متروي شهر تهران را قريب به 300كيلومتر اعلام كرد وگفت: اتمام اين خطوط ظرف يكسال و نيم آينده مي‌تواند يكي از بزرگ‌ترين افتخارات عمراني در سطح كشور باشد كه البته هم از جهت زماني درفشرده‌ترين مدت انجام شد وهم از نظر تأمين منابع دربدترين شرايط اقتصادي قرار داشتيم. وي با اين همه اظهار اميدواري كرد كه قول دولت مبني بر تأمين واگن‌هاي مترو به تحقق برسد تا متعاقب آن ظرف 18‌ماه آينده با كاهش سرفاصله قطارهاي مترو ظرفيت جابه‌جايي‌ها از 3.5ميليون مسافر فعلي به 8ميليون مسافر در روز افزايش يابد.

اين در حالي است كه اگر سرفاصله قطارها به2.5دقيقه برسد بازهم امكان جابه‌جايي‌ها تا 10ميليون نفرقابل افزايش خواهد بود. به گفته قاليباف روزي كه وي كار را در شهرداري تهران آغاز كرد سهم تقاضاي سفر با مترو كمتر از 5درصد بود اما اگر دولت واگن‌هايي را كه قول داده تأمين كند آن وقت حجم سفرهاي صورت گرفته با مترو به بيش از 50درصد سفرهاي شهري مي‌رسد. وي اظهاراميدواري كرد در سالي كه به نام سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نامگذاري شده است به جاي حرف زدن، با كار خود بتوان اقتصاد مقاومتي را تحقق بخشيد.

  • ‌اهميت ادامه اتوبان شهيد حكيم

محمدباقر قاليباف، صبح ديروز در حاشيه افتتاح خط و ايستگاه متروي نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب طي سخناني در جمع خبرنگاران، يكي از مهم‌ترين پروژه‌هاي عمراني پايتخت را ادامه اتوبان شهيد حكيم دانست كه در اين مسير 2تونل به طول 2كيلومتر در حال اجراست. وي عمليات اجرايي تقاطع بزرگراه امام علي به ارتش، اتصال شمال به جنوب بزرگراه‌هاي شهيدهمت، شهيد حكيم، اتوبان كرج و جاده مخصوص و جاده قديم را از ديگر اقدامات عمراني در حال اجرا دانست و گفت: در اين مسير پل بزرگي همانند پل صدر در حال اجراست تا ورودي غرب تهران به مسير‌هاي شرقي و غربي دسترسي مناسبي داشته باشد.

شهردار تهران از تكميل اتوبان يادگار امام‌ و همچنين ادامه اتوبان دولت‌آباد خبر داد و گفت: اتصال اتوبان آزادگان به ميدان بسيج باعث ايجاد ترافيك درون شهري است اما اتوبان دولت آباد اين ترافيك را منتقل مي‌كند تا به جاي عبور از ميدان بسيج، به بزرگراه امام رضا و گردنه تنباكويي متصل شود. از ديگر پروژه‌هاي مورد اشاره از سوي قاليباف مجموعه تئاتر پرديس خاوران و مركز هنرهاي نمايشي صبا بود كه هرچه سريع‌تر به بهره‌برداري مي‌رسد.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالي درباره روند تملك املاك حريم رودخانه كن، گفت: طبيعتا بعد از سيل ايجاد شده، رودخانه كن را ترميم مي‌كنيم و ادامه رودخانه كن به سمت جنوب و اتوبان آزادگان نيز در دستور كار قرار دارد. انتقال عوارضي اتوبان تهران- قم از محل فعلي نيز از سوي شهردار تهران مورد تأكيد قرار گرفت. وي گفت: با هماهنگي صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازي، عوارضي طي امسال به بعد از فرودگاه حضرت امام (ره) منتقل خواهد شد و در ايام برگزاري نمايشگاه نيز عوارض به جاي تهران در مقصد دريافت مي‌شود. در ضمن با دسترسي‌هايي كه براي نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب پيش‌بيني شده است از يك تا 2كيلومتر قبل از عوارضي امكان ورود به نمايشگاه شهر آفتاب ‌ فراهم شده تا از احتمال ترافيك كاسته شود.

  • افزايش سرعت مترو ‌تا 120كيلومتر

مديرعامل شركت متروي تهران نيز در سخناني‌ اعلام كرد 70 درصد توسعه متروي تهران در يك دهه اخير انجام شده است. هابيل درويشي درباره متروي شهر آفتاب گفت: يكي از ويژگي‌هاي اين خط‌سرعت بالاي آن است به‌نحوي كه ادامه خط يك از ايستگاه شاهد تا پرند با درنظر گرفتن اينكه خارج از شهر محسوب مي‌شود سرعت افزايش يافته و به 120كيلومترخواهد رسيد. ‌ درويشي تصريح كرد: با وجود همه مشكلات اما سال گذشته توانستيم نيمه شمالي خط 3مترو را به طول 37كيلومتر و خط ويژه فرودگاه مهرآباد را با 4ترمينال تكميل و به مرحله بهره‌برداري برسانيم و امروز هم شاهد افتتاح ايستگاه نمايشگاه شهر‌آفتاب هستيم.

  • سرفاصله 4دقيقه‌اي حركت مترو در ايستگاه شهر آفتاب

سرفاصله حركت قطارها در ايستگاه شهر آفتاب 4دقيقه است. به گفته سيدجعفر تشكري‌هاشمي، معاون شهردار تهران، تمهيدات حمل‌ونقل عمومي براي نمايشگاه شهرآفتاب آغاز شده است. در اين زمينه 100دستگاه اتوبوس و 50دستگاه ون در مسيرهاي منتهي به نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب به‌كارگيري مي‌شود. درصورت نياز، متناسب با تقاضاي سفر همزمان با برگزاري نمايشگاه كتاب هر تعداد اتوبوس و تاكسي كه براي جابه‌جايي بازديدكنندگان نياز باشد، تامين مي‌شود.

کد خبر 331082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha