دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

مجتبی راعی : خاطرم هست که سال‌ها پیش امام‌خمینی(ره) فرمودند: اول شخصیت مظلوم عالم، علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) است.

تعبير حضرت امام(ره) دقيق و عالمانه بود و هنوز هم مي‌شود گفت اميرالمؤمنين مظلوم واقع شده و ايشان چنان كه بايد شناخته نشدند. در واقع بسياري از ابعاد گسترده شخصيت حضرت علي(ع) ناشناخته مانده است. شناختي هم كه ما از حضرت داريم بسيار جزيي است.

در حد همين شناخت جزئي به گمانم مظلوم‌ترين وجه ايشان، وجه عدالت علي(ع) است. باعث تأسف است كه در مملكت شيعه، عدالت علي(ع) مغفول مانده است. ما در اوايل انقلاب تصور مي‌كرديم جامعه‌اي كه در آينده ساخته خواهد شد مثال و الگويي خواهد بود از برقراري عدل علي(ع).

اينكه چرا ما كه خود را شيعه و پيرو و مريد حضرت علي(ع) مي‌دانيم اما از آموزه‌هاي حضرت فاصله گرفته‌ايم بحثي است طولاني. با كمال تأسف ما از مسير حضرت‌علي(ع) دور افتاده‌ايم و فاصله گرفته‌ايم. تعارف هم نداريم. اينكه ما به حضرت ارادت داريم به عنوان شيعه علي(ع) امري بديهي است. بايد ديد اين ارادت و علاقه چقدر با شناخت و عمل همراه بوده است. متأسفانه ما در مسير شناخت حضرت درست عمل نكرده‌ايم. درواقع فاصله ميان ارادت به حضرت‌علي(ع) و شناخت ايشان و عمل به فرمايشات و مشي حضرت بسيار زياد است.

در اين زمينه، هم مردم مقصر بوده‌اند و هم مسئولان. همگي مقصريم و نتيجه‌اش هم همين وضعيتي است كه الان مشاهده‌اش مي‌كنيم. به عنوان شيعيان علي(ع) وقتي تولد حضرت را جشن مي‌گيريم به اين موضوع هم به‌صورت جدي بينديشيم كه اميرالمؤمنين كه بود و چگونه رفتار و عمل مي‌كرد. جامعه ما به شدت به شناخت درست علي(ع) و عمل‌كردن به مشي و فرمايشات ايشان نيازمند است. با رجعت به علي(ع) مفهوم گمشده عدالت را مي‌توان جست‌وجو كرد و باز شناخت.

كاش فقط در مناسبت‌ها، ياد حضرت علي(ع) نيفتيم. كاش بدانيم كه شيعه علي(ع) بودن يعني چه و چه مسئوليتي را در اين زمينه بر گردن داريم. اينكه جاي آرمان دنبال ماديات برويم و از عدالت فاصله بگيريم نتيجه‌اش دوري از كلام و عمل اميرالمؤمنين است. وقتي تولد حضرت را جشن مي‌گيريم به اين نكته هم توجه كنيم كه علي(ع) چه مي‌خواست، چگونه عمل مي‌كرد و شيعيانش را به چه موضوعاتي توجه مي‌داد.

  • نويسنده و كارگردان سينما
کد خبر 331077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha