دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کانال‌های «پویا» و «نهال» شبکه کودک از امروز - دوشنبه - به طور رسمی پخش برنامه‌های متناسب با این دو گروه سنی را آغاز کردند.

سریال

به گزارش ايسنا؛ مدیر شبکه کودک ضمن تشریح سیاست‌های جدید این شبکه پس از افتتاح رسمی، درباره مسائلی چون اچ‌دی شدن این شبکه در آینده‌ای نزدیک، وضعیت خرید کارتون‌های خارجی و پخش آنها از شبکه کودک پس از رفع تحریم‌ها و اینکه پس از افتتاح رسمی چه افقی برای شبکه کودک پیش رو خواهند داشت، توضیحاتی را ارائه داد.

محمد سرشار با بیان اینکه شبکه کودک و نوجوان دارای سه کانال برای خردسالان زیر شش سال، کودکان 6 تا 12 سال و نوجوانان بالای 12 سال است، ابتدا درباره تغییر سیاست‌های شبکه کودک توضیحاتی را ارائه داد و گفت: از اول مهر ماه 1394 که پخش آزمایشی کانال پویا ویژه خردسالان و کانال نهال ویژه کودکان آغاز شد، برای هر یک از این کانال‌ها، سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های عملیاتی‌ای صورت گرفته بود که اجرای آنها در هفت ماه گذشته در دستور کار قرار گرفت.

او در همین زمینه یادآور شد: برنامه‌سازی بر اساس منظومه صیرورت کودک تراز تمدن نوین اسلامی، چهار برابر شدن پخش برنامه‌های جدید و رسیدن به 20 درصد مدت کل برنامه‌ها، دو برابر شدن پخش برنامه‌های ایرانی و رسیدن به 50 درصد مدت کل برنامه‌ها، تنظیم نسبت برنامه‌های پویانمایی به لایواکشن به تناسب مخاطب خردسال و کودک، اچ‌دی‌سازی محتواهای تصویری و ... نیز از همین سیاست‌ها و اهداف عملیاتی بودند که در شبکه کودک اتفاق افتاد؛ ضمن اینکه طی این مدت، برای ساخت برنامه‌های جدید و همچنین بازآفرینی برنامه‌های موفق شبکه پویای سابق نیز اقدام شد.

وی سپس اعلام کرد: بر همین اساس و با توجه به تکمیل فرآیند دوره پخش آزمایشی، همانطور که پیشتر اعلام شد، از روز دوشنبه - 30 فروردین ماه - همزمان با ولادت امام جواد(ع)، پخش رسمی کانال‌های خردسال و کودک شبکه آغاز خواهد شد.

مدیر شبکه کودک در ادامه به توضیح بخش‌هایی از شبکه کودک که طی این مدت بهبود داشتند، پرداخت.

سرشار گفت: کانال‌های «پویا و نهال» به نسبت 31 شهریور ماه 1394 که افتتاح آزمایشی شد، بهبود اساسی داشته‌اند که عبارتند از: هر کانال به طور تخصصی برای رده سنی مخاطب خود، برنامه‌سازی و تامین برنامه می‌کند و بیشتر برنامه‌های خردسال، 7 دقیقه‌ای، کودک 12 دقیقه‌ای و نوجوان 22 دقیقه‌ای هستند، پخش برنامه‌های کانال پویا شش ساعت در روز (8 تا 14) و کانال نهال هشت ساعت در روز (14 تا 22)، نیمی از برنامه‌های تولیدی و تامینی، بومی و ساخت ایران هستند، یک پنجم برنامه‌ها جدید هستند و برای اولین بار از شبکه کودک و نوجوان پخش می‌شوند، کانال‌های پویا و نهال، دارای مجری کانال هستند و این مجری‌ها، وظیفه ایجاد انس با مخاطبان خردسال و کودک را برعهده دارند تا یک ارتباط انسانی بین شبکه و مخاطبانش شکل بگیرد. هویت بصری هر کانال، جدید، به روز و چشم‌نواز است، بیشتر برنامه‌ها، با کیفیت اچ‌دی هستند. (هرچند هنوز پخش شبکه به شکل اس‌دی 16:9 است) و برنامه‌های تولیدی براساس یک منظومه تربیتی، پشتیبانی می‌شوند.

او در پاسخ به اینکه با توجه به برداشتن تحریم‌ها آیا احتمال خرید کارتون‌های جدید خارجی برای پخش از شبکه کودک وجود دارد؟ تصریح کرد: کمبود منابع تصویری خارجی جدید طی این مدت به دلیل تحریم‌ها نبوده است. کمبود منابع مالی سازمان صداوسیما و عدم افزایش بودجه آن توسط دولت، علت اصلی کاهش خریدهای خارجی بوده است؛ لذا در صورت افزایش اعتبارات مالی صداوسیما، خریدهای خارجی بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی همچنین درباره اینکه «اچ‌دی» شدن شبکه کودک چه زمانی اتفاق خواهد افتاد و این مساله چقدر در اولویت‌های سازمان صداوسیما قرار دارد؟ اظهار کرد: اچ‌دی شدن شبکه‌های سیما، یکی از اولویت‌های کاری آقای سرافراز به عنوان رییس سازمان صداوسیماست. شبکه کودک و نوجوان نیز از 11 بهمن ماه 1394، آماده این اتفاق بود و احتمالا بعد از شبکه سه، نوبت شبکه کودک و نوجوان برای آغاز پخش اچ‌دی خواهد بود.

مدیر شبکه کودک سپس در پاسخ به این پرسش که چه افقی برای آینده این شبکه در پیش دارد؟ خاطرنشان کرد: امیدواریم با عنایت امام جواد (ع)، شبکه کودک و نوجوان محبوبیت بیشتری را میان کودکان و خانواده‌های آنان کسب کند. نشانه‌های این آینده، در دوره پخش آزمایشی آشکار شده است. در شش ماهه گذشته هم، کانال‌های خردسال و کودک شبکه، محبوبیت بیشتری نسبت به چهار شبکه تلویزیونی دیگر، برای بزرگسالان داشته‌اند، درست در شرایطی که کلیه برنامه‌های نوجوان از کانال‌های پویا و نهال حذف شده بودند، باز هم بزرگسالان ترجیح دادند برنامه‌های خردسال و کودک ما را ببینند.

سرشار در پایان گفت: امیدواریم روند افزایش رضایت مخاطب ادامه یابد و شبکه کودک و نوجوان در جمع پنج شبکه برتر سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، دو کانال «پویا و نهال» 28 بهمن ماه با حضور رییس سازمان صداوسیما، معاون سیما، مدیر شبکه کودک و مجریان برنامه‌های کودک رسما افتتاح شدند.

پخش برنامه‌های شبکه کودک با هویت و شکل بصری جدید، همزمان با سالروز میلاد امام جواد (ع) از امروز - 30 فروردین - آغاز شد.

کد خبر 331053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha