دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در ۴۰ درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیک پیدا شده است، گفت: به ‌دنبال حذف کیسه‌های پلاستیکی با همکاری سایر نهادها هستیم و جزو برنامه‌های اصلی سازمان در سال جاری است.

کیسه‌های پلاستیکی حذف می‌شوند

به گزارش ایرنا، سعید متصدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین پاك افزود: حذف كیسه‌ پلاستیكی در مرحله اول به صورت یك هدف برای سازمان محسوب می‌شود و در آینده نزدیك دستورالعمل‌های اجرایی آن اعم از تشویقی، تنبیهی و فرهنگ‌سازی به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی گفت: بر اساس تحقیق علمی كه در كشور صورت گرفت، مشخص شد كه امكان حذف كیسه‌ پلاستیكی و كاهش مصرف آن وجود دارد.

متصدی اظهار كرد: استفاده از كیسه‌های‌ پلاستیكی در بسیاری از كشورها از جمله پاریس پایتخت فرانسه ممنوع شد كه متاسفانه كشور ما از این برنامه عقب است.

وی گفت: 50 درصد كیسه‌های پلاستیكی در دنیا فقط یك بار استفاده می‌شوند، در 40 درصد گونه‌های جانوری در دریاها در بخش‌هایی از بدنشان پلاستیك پیدا شده است.

وی تاكید كرد: بهتر است به جای به دست گرفتن پلاستیك برای خرید روزانه از كیسه‌های پارچه‌ای استفاده كنیم، پلاستیك به علت شیمیایی بودن مواد اولیه آن در شرایط مختلف از جمله گرما، موادی از خود آزاد می‌كند كه قطعا موجب آلودگی محصول داخل آن می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چند سالی است كه مرسوم شده افراد نان گرم را در كیسه‌های پلاستیك قرار می‌دهند كه قطعا این نان آلوده است، بنابر این حذف كیسه‌های‌ پلاستیكی علاوه بر این كه موجب كاهش حجم زباله می‌شود سلامت افراد جامعه را نیز به همراه دارد.

وی تاكید كرد: سازمان محیط زیست با جدیت این برنامه را در چارچوب قوانین و اصلاح مقررات پیش می‌برد كه البته به نتیجه رسیدن آن نیازمند همكاری مردم و تمام سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط است.

وی گفت: 60 درصد كیسه‌های‌ پلاستیكی كه استفاده می‌شوند لازم به استفاده نیست كه فرهنگ‌سازی در این میان نقش بسیار مهمی دارد.

به گفته متصدی، دستورالعمل استفاده از كیسه‌های‌ زیست تجزیه‌پذیر تهیه شده و به‌زودی به سازمان‌های مرتبط ابلاغ می‌شود. برای رسیدن به این هدف نیازمند اصلاحات قانون و هماهنگی با وزارتخانه‌هایی مانند نفت، صنعت و كشور هستیم.

وی از خبرنگاران حاضر در نشست درخواست كرد در ابتدا و یا انتهای هر خبر اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمله كیسه پلاستیكی حذف شود را قید كنند.

کد خبر 331028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha