همشهری آنلاین: جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در کنفرانس خبری که در موسسه فیزیک نظری پریمیتر در واترلو اونتاریو برگزار شد،‌ با به رخ کشیدن اطلاعاتش درباره فیزیک کوانتوم و رایانه‌های کوانتومی نشان داد چیزی فراتر از یک نخست‌وزیر جوان و خوش‌چهره است.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، اين سياستمدار جوان در كنفرانس خبري كه به منظور اعلام برنامه بودجه دولت كانادا برگزار شده‌بود،‌ توسط يك خبرنگار در موقعيتي قرار گرفت كه مجبور شد دانش فيزيكي خود را به رخ حاضران بكشد.

خبرنگار پرسش خود را با اين جمله آغاز كرد كه" مي‌خواستم از شما درباره رايانش كوانتومي بپرسم، اما بهتر است..." و بعد پرسشي درباره سياست كانادا براي مبارزه با داعش مطرح كرد.

با اين‌همه، ترودو در برابر چشمان متعجب حاضرين تصميم گرفت به هردو پرسش پاسخ دهد و گفت: "رايانه‌هاي معمولي برپايه صفر و يك كار مي‌كنند، اين سيستمي دو‌دويي است. حالت كوانتومي امكان آن را فراهم مي‌آورد كه اطلاعات پيچيده‌تر در يك بيت رمزنگاري شوند. يك بيت در رايانه‌هاي معمولي يا صفر است يا يك. در حالت كوانتومي وضعيت پيچيده‌تر از اين است زيرا هرچيزي مي‌تواند همزمان يا به شكل امواج باشد يا ذرات و عدم قطعيت درباره حالت كوانتومي به ما امكان مي‌دهد اطلاعات بيشتري را در رايانه‌هاي كوچك بگنجانيم. همين نكته‌است كه رايانش كوانتومي را شگفت‌انگيز ساخته‌است. لطفا نخواهيد صحبت درباره اين موضوع را ادامه دهم اگرنه بايد كل شب را اينجا بگذرانيم."

دكتر لوسين هاردي از اعضاي ارشد بنياد كوانتوم در مركز پريمتر و يكي از دانشمنداني كه در اين كنفرانس حضور داشت پس از اين سخنراني با ابراز شگفتي اعلام كرد هرگز نخست‌وزيري را نديده كه چنين كاري انجام دهد و مفهومي چنين پيچيده را اينگونه خوب توضيح دهد.

کد خبر 330859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha