چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

حزب لیبرال کانادا در انتخابات پارلمانی این کشور موفق شد اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند تا پایانی باشد بر ۹ سال حضور حزب محافظه کار و رهبر آن یعنی استفان هارپر در راس قدرت.

انتخابات

در پي پيروزي ليبرال‌ها در انتخابات كانادا، جاستين ترودو رهبر 43ساله اين حزب به‌عنوان نخست‌وزير آينده اين كشور مأمور تشكيل كابينه شده است. حزب ليبرال كه از سال 2011در ميان احزاب راه يافته به پارلمان به جايگاه سوم سقوط كرده بود، در ميان ناباوري همگان توانست با شعار «تغيير» 2حزب محافظه كار و دمكرات نو را پشت سر بگذارد و 184كرسي پارلمان را در اختيار بگيرد. پس از اعلام نتايج اوليه، ترودو به ميان هواداران خود آمد و گفت: «دوستان من، ما با اميد، بر ترس غلبه مي‌كنيم؛ ما با نگاه مثبت خود بار ديگر كانادايي‌ها را گرد هم مي‌آوريم و سياست منفي و تفرقه‌افكن كنوني را شكست مي‌دهيم.»

بسياري از تحليلگران بازگشت حزب ليبرال به قدرت را نشانه خواست مردم كانادا براي تغيير در سياست‌هاي يك دهه گذشته دولت و مخالفت با رويكرد محافظه‌كارانه هارپر توصيف كرده‌اند. جاستين ترودو فرزند پير ترودو نخست‌وزير پيشين كانادا، با برنامه‌اي مبتني بر سياست‌هاي انقباضي وارد مبارزات انتخاباتي شد. او وعده داده كسري بودجه دولت را طي 3سال جبران كرده، زيرساخت‌هاي اقتصادي كانادا را ترميم كند و اين كشور را به سمت رشد اقتصادي حركت دهد. افزايش ماليات بر درآمدهاي بالا به‌منظور تأمين هزينه‌هاي سياست‌هاي اقتصادي دولت بخش ديگري از برنامه اوست. به همين دليل بود كه در پي اعلام پيروزي ترودو، بازارهاي مالي كانادا متزلزل شد و ارزش دلار اين كشور اندكي كاهش يافت.

  • عبور كانادا از هارپر

سياست‌هاي استفان هارپر، رهبر 53ساله حزب محافظه كار كه در كانادا او را الگوي شاخص محافظه‌كاري فرهنگي و مالي مي‌دانند، طي سال‌هاي اخير با مخالفت‌هاي بسياري روبه‌رو بوده است. سياست‌هاي هارپر در حوزه عمومي و به‌خصوص آموزش عمومي نيز اعتراض‌هاي زيادي را به‌دنبال داشته است.

بسياري از معلمان مدارس دولتي در طول سال گذشته به‌طور مداوم دست به اعتصاب زدند تا مخالفت خود را با سياست‌هاي دولت در تبديل آموزش عمومي به‌خصوصي ابراز كنند. هارپر به‌خاطر فضاي بسته‌اي كه در كابينه‌اش ايجاد كرده بود و به‌دليل تمركز بيش از حد قدرت در اوتاوا، پايتخت، هميشه مورد سرزنش بوده است؛ موضوعي كه باعث شد ترودو قول دهد با تشكيل «يك دولت باز و پاسخگو»، «نوع جديدي از دولت» را به مردم كانادا عرضه كند.

استفان هارپر هميشه در موضعگيري‌هاي سياسي خود و همچنين در مجامع بين‌المللي حامي رژيم صهيونيستي و بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم بوده است. هارپر همچنين طي مدت يك دهه‌اي كه در قدرت بود، عليه ايران موضعگيري‌هاي سختي داشته است.

دولت هارپر در سال 2012 به بهانه بحران سوريه با متهم كردن ايران به حمايت از تروريسم، سفارت خود را در تهران تعطيل كرد.اقدامي كه تعجب بسياري را برانگيخت و موجب مقايسه هارپر با جورج بوش شد. كانادايي‌ها نزديكي بيش از حد او به اسرائيل را بارها مورد انتقاد قرار داده‌اند. سفر سال گذشته هارپر به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين و بازگشت او به كانادا با تيتر يكي از روزنامه‌هاي كانادايي اينگونه به تصوير كشيده شده بود: «هارپر از كشورش به كانادا بازگشت».

جاستين ترودو اعلام كرده جنگنده‌هاي نيروي هوايي كانادا را كه به خاورميانه اعزام شده‌اند به كشور باز خواهد گرداند. اين نيروها از سال گذشته به دستور هارپر براي بمباران مواضع گروه تروريستي داعش در قالب نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا به خليج‌فارس اعزام شده‌اند. طبق برنامه اعلامي ترو دو، نقش كانادا در خاورميانه به حمايت‌هاي بشردوستانه و آموزش نيروهاي عراقي تقليل پيدا خواهد كرد.

  • نخست وزير جديد كانادا كيست؟

جاستين ترودو در سال 1971يعني زماني كه پدرش پير ترودو نخست‌وزير كانادا بود، در اوتاوا به دنيا آمد. پير ترودو كه 3سال قبل از آن به نخست‌وزيري رسيده بود، به‌عنوان يكي از محبوب‌ترين رهبران اين كشور به‌مدت ١٥ سال در قدرت ماند. با وجود اينكه جاستين ترودو در خانواده‌اي سياسي بزرگ شد اما تا سال‌ها به دور از فضاي سياسي زندگي كرد، در دانشگاه مك‌گيل به تحصيل زبان انگليسي و فرانسه پرداخت و مربي اسنوبرد بود.

او سپس به تدريس در دبيرستان‌هاي ونكوور پرداخت. از سال 2007رفته رفته فعاليت‌هاي سياسي جاستين ترودو در حزب ليبرال آغاز و او موفق شد از يكي از حوزه‌هاي انتخابيه مونترال كه هيچگاه حزب ليبرال در آن حضور چشمگيري نداشته، به پارلمان راه پيدا كند. جاستين ترودو سپس توانست در سال 2013به رهبري حزب برسد. حضور او در راس حزب ليبرال، اين حزب را متحول كرد و انتخاب‌هاي خوب افراد از سوي او براي نامزدي در انتخابات باعث پيروزي حزب ليبرال در انتخابات اخير شد. جاستين ترودو داراي 3 فرزند است.

  • 2ايراني و يك افغان در پارلمان كانادا

نظام پارلماني كانادا از 2مجلس عوام با ٣٣٨ نماينده و مجلس سنا با ١٠٥ سناتور تشكيل شده است. اعضاي سنا به توصيه نخست‌وزير و توسط فرماندار كل منصوب مي‌شوند اما نمايندگان مجلس عوام با رأي مردم انتخاب مي‌شوند.

حزب ليبرال درحالي‌كه براي تشكيل دولت به كسب 170كرسي نياز داشت، توانست در انتخابات ديروز 184كرسي را از آن خود كند و اكثريت مطلق را به‌دست آورد. در اين انتخابات، 2كانادايي ايراني تبار از حزب ليبرال به نام‌هاي مجيد جوهري و علي احساسي نيز موفق شدند به پارلمان راه پيدا كنند. مريم منصف، يك شهروند افغاني‌‌تبار كانادا از حزب ليبرال نيز به پارلمان راه يافته است.

 

کد خبر 311113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha