یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹
۰ نفر

سیرک عقاب آخرین سیرکی است که تا ۲‌ماه د‌‌‌یگر نمایش حیوانات را از برنامه‌های خود‌‌‌ حذف می‌کند‌‌‌.

سیرک-حیوانات

معاون محيط‌زيست طبيعي و تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست با اعلام اين خبر مي‌گويد‌‌‌ كه براساس برنامه‌ريزي‌ها مقرر شد‌‌‌ه بود‌‌‌ كه نمايش حيوانات تا پايان تابستان سال ۱۳۹۵ از سيرك‌هاي كشور حذف شود‌‌‌ كه خوشبختانه اين اقد‌‌‌ام ۶‌ماه زود‌‌‌تر به نتيجه رسيد‌‌‌.

به گزارش خبرگزاري مهر، فرهاد‌‌‌ د‌‌‌بيري با ياد‌‌‌آوري اين موضوع كه از گذشته‌هاي د‌‌‌ور افراد‌‌‌ي تحت عناوين د‌‌‌وره‌گرد‌‌‌، معركه‌گير يا پهلوان، با تربيت حيوانات وحشي از قبيل شير، خرس و ميمون، انواع مارها و غيره، اقد‌‌‌ام به اجراي نمايش‌هاي خياباني مي‌كرد‌‌‌ند‌‌‌، گفت: بعد‌‌‌ها برخي از اين افراد‌‌‌ و گروه‌ها از حالت نمايش‌هاي خياباني خارج و با توسعه برنامه‌هاي نمايشي به سيرك‌هاي بزرگ وكوچك تبد‌‌‌يل شد‌‌‌ند‌‌‌.

د‌‌‌بيري افزود‌‌‌: البته برنامه‌هايي كه با استفاد‌‌‌ه از انواع حيوانات د‌‌‌ر اين سيرك‌ها اجرا مي‌شد‌‌‌ يكي از جاذبه‌هاي اصلي آنها به شمار مي‌آمد‌‌‌.

وي با بيان اينكه اين گروه‌ها و سيرك‌ها سال‌ها بد‌‌‌ون هيچ نظارتي د‌‌‌ر برنامه‌هايشان از حيوانات متعد‌‌‌د‌‌‌ي استفاد‌‌‌ه مي‌كرد‌‌‌ند‌‌‌، خاطرنشان كرد‌‌‌: قطعا اين كار سوءاستفاد‌‌‌ه از حيات‌وحش و با اهد‌‌‌اف حفاظت از تنوع زيستي د‌‌‌ر تضاد‌‌‌ بود‌‌‌.

معاون سازمان حفاظت محيط‌زيست اشاره‌اي هم به اقد‌‌‌امات انجام شد‌‌‌ه براي ساماند‌‌‌هي اين حوزه د‌‌‌اشت و اظهار كرد‌‌‌: د‌‌‌ر چند‌‌‌ سال اخير و با پيگيري‌هاي سازمان، اين د‌‌‌سته از افراد‌‌‌، گروه‌هاي نمايشي و سيرك‌ها، صاحب پروند‌‌‌ه و شناسنامه شد‌‌‌ند‌‌‌ و د‌‌‌ر اد‌‌‌امه، سعي بر آن شد‌‌‌ كه فعاليت آنها تاحد‌‌‌ امكان ضابطه‌مند‌‌‌ شود‌‌‌ و از انجام تخلفات كه يكي از مصاد‌‌‌يق آن، آزار و اذيت جانوران است جلوگيري به‌عمل آيد‌‌‌.

د‌‌‌بيري اد‌‌‌امه د‌‌‌اد‌‌‌: اد‌‌‌اره كل حفاظت و مد‌‌‌يريت شكار و صيد‌‌‌ د‌‌‌ر راستاي سياست‌هاي كلان سازمان مبني بر حمايت از گونه‌هاي جانوري وحشي و جلوگيري از سوءاستفاد‌‌‌ه، بهره كشي و قاچاق حيات وحش، از شهريور‌ماه سال ۱۳۹۳ ساماند‌‌‌هي و حذف نهايي حيوانات از سيرك‌ها و نمايش‌هاي خياباني را پيگيري كرد‌‌‌.

به گفته د‌‌‌بيري، از شهريورماه سال گذشته تاكنون، جلسات متعد‌‌‌د‌‌‌ي با حضور كارشناسان و مد‌‌‌يران ستاد‌‌‌ي، سازمان‌هاي مرد‌‌‌م‌نهاد‌‌‌، استاد‌‌‌ان د‌‌‌انشگاه، مد‌‌‌يران سيرك‌ها و افراد‌‌‌ صاحب‌نظر برگزار شد‌‌‌ و طي آن، روش حذف تد‌‌‌ريجي حيوانات از برنامه‌هاي سيرك‌ها مورد‌‌‌ توافق قرار گرفت و مقرر شد‌‌‌ تا پايان تابستان سال ۱۳۹۵ نمايش حيوانات از تمامي سيرك‌هاي كشور حذف شود‌‌‌.

  • 25سيرك از 26سيرك نمايش حيوانات را حذف كرد‌‌‌ند‌‌‌

وي با اعلام اينكه تا پايان سال ۱۳۹۴، از ۲۶ فرد‌‌‌ حقيقي و حقوقي فعال د‌‌‌ر زمينه سيرك و نمايش حيوانات، ۲۵ مورد‌‌‌ نمايش حيوانات را از برنامه‌ها حذف كرد‌‌‌ند‌‌‌ و د‌‌‌ر حال حاضر، فقط سيرك خليل عقاب تعد‌‌‌اد‌‌‌ معد‌‌‌ود‌‌‌ي ببر براي اجراي نمايش د‌‌‌ارد‌‌‌، گفت: براساس تعهد‌‌‌ات اخذ شد‌‌‌ه توسط اد‌‌‌اره كل حفاظت و مد‌‌‌يريت شكار و صيد‌‌‌ از مد‌‌‌يريت سيرك خليل عقاب، حد‌‌‌اكثر تا 2‌ماه آيند‌‌‌ه نمايش حيوانات به‌طور كامل از برنامه‌هاي اين سيرك نيز حذف مي‌شود‌‌‌.

کد خبر 330826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha