شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزارت علوم گفت: استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، فارس و مازندران بیشترین سهم دانشجویان کشور را به خود اختصاص دادند و استان‌های ایلام و کهگیلویه کمترین جمعیت دانشجویی را دارند.

دانشجو و دانشگاه

به گزارش مهر، مجتبی شریعتی نیاسر در کنگره آموزش عالی کشور در دانشگاه تربیت مدرس، با اعلام اينكه رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور به اتمام رسیده است و نتیجه نهایی آن به زودی اعلام می‌شود. گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۵۰ مرکز دانشگاهی در کشور فعالیت می‌کنند که ۷۱ درصد این مراکز، دولتی و ۲۹ درصد غیردولتی هستند.

وی افزود: ۷۵ هزار عضو هیئت علمی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۲ هزار نفر در دانشگاه‌های کشور و مابقی در دانشگاه‌های غیردولتی مشغول به فعالیت هستند.

شریعتی نیاسر با اشاره به وجود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانشجو در کشور، گفت: جمعیت دانشجویی کشور نسبت به سال ۵۷، ۲۵ برابر شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: بیشترین دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند و دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور و موسسات غیرانتفاعی در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین جمعیت دانشجویی کشور مربوط به رشته‌های علوم انسانی است و این در حالی است که بیشترین مشکلات آموزش عالی کشور نیز در این حوزه قرار دارد که امیدواریم این مشکلات برطرف شوند.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: طی سال ۸۴ تا ۹۴ تغییرات کمی عمده‌ای در حوزه‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی در آموزش عالی کشور داشتیم و این در حالی است که طبق برنامه ششم توسعه باید توجه ویژه‌ای به رشته‌های علوم پایه شود.

وی گفت: بر اساس سند آمایش آموزش عالی باید نرخ ثبت‌نام‌های ناخالص در آموزش عالی از ۴۸.۳ به ۶۰ درصد افزایش یابد. همچنین نسبت تحصیلات تکمیلی نیز باید از ۱۷ درصد به ۳۰ درصد رشد یابد.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: ساماندهی موسسات آموزشی، اصلاح هرم دانشجویان و اعضای هیئت علمی، متناسب‌سازی دانشجویان در نظام مهارتی، توجه به بخش خصوصی در آموزش عالی، حمایت از موسسات غیردولتی و متوازن‌سازی آموزش عالی در استان‌ها از اولویت‌های آموزش عالی و سند آمایش است.

شریعتی نیاسر گفت: طی ۸ ماه گذشته ۶۰۰ برنامه درسی که عمر آنها بیش از ۳۰ سال بود در وزارت علوم مورد بازنگری قرار گرفت این در حالی است که ۲ هزار و ۲۰۰ برنامه درسی باید به‌روزرسانی شود.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: مقاوم‌سازی و کارآمدی اقتصاد آموزش عالی یکی از اولویت‌های وزارت علوم است که سطح‌بندی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها می‌تواند به این موضوع کمک کند و بحث رقابت‌پذیری در آموزش عالی را محقق کند.

وی با اشاره به وجود دو دانشگاه مهارتی در کشور گفت: بر اساس سند آمایش آموزش عالی، مطالعه بر روی فعالیت این دانشگاه‌ها ایجاد شده و تجمیع دو دانشگاه مهارتی در دست بررسی است.

کد خبر 330760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha