چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خانه هوشمند از نظر بسیاری از افراد خانه‌ای نیست که سیستم تهویه هوای آن با اسمارت‌فون قابل کنترل باشد، یا درش از سیستم قفل خودکار برخوردار باشد یا یخچالش فرد را از تمام شدن شیر آگاه کند، خانه هوشمند برای این افراد خانه‌ای راحت و مقرون به صرفه است که در محلی مناسب ساخته شده‌باشد.

براساس گزارش BBC، با اين همه داشتن چنين خانه نه چندان هوشمندي نيز براي خيلي‌ها در حد يك رويا باقي مانده‌‌است و از آنجايي كه تكنولوژي در زندگي روزمره امروز انسان‌ها نقشي كليدي به عهده دارد،‌اين پرسش مطرح مي‌شود كه آيا تكنولوژي مي‌تواند در مقرون‌به‌صرفه ساختن مسئله مسكن نقشي داشته‌باشد؟

پاسخ الستر پروين به اين پرسش مثبت است. وي مغز متفكر پروژه ويكي‌هاوس است، يك سيستم منبع باز ساخت و ساز كه هدف آن ارائه ابزارهاي ديجيتال از مسير اينترنت است كه مي‌توانند به انسانها در ساخت خانه‌هاي ارزان‌قيمت كمك كنند.

پروين براين باور است فناوري ديجيتال مي‌تواند شيوه طراحي و ساخت خانه‌ها را متحول سازد و اميدوار است پروژه او بتواند همان‌تاثيري را بر بازار مسكن داشته باشد كه Uber بر سيستم حمل و نقل و AirBnB بر صنعت هتل‌داري داشته‌اند.

وي مي‌گويد اقتصاد مبتني بر مسكن دچار نقصي بنيادين است،‌وابستگي انسان‌ها به چند شركت ساخت و ساز محدود براي خريداري زمين،‌ شكستن مقاومت محلي براي ساخت و ساز و در نهايت انبوه‌سازي‌هاي بي‌كيفيتي كه خريداري آنها نيز روز به روز براي افراد دشوارتر مي‌شود.

در اين پروژه جديد كه ايده آن را پروين ارائه داده‌است، كاربران براي طراحي خانه‌هاي جديد خود وارد وب‌سايت WikiHouse مي‌شوند و برخي از محاسبات اوليه از قبيل طول و عرض و ارتفاع را وارد مي‌كنند تا الگوريتمي كه در اين وب‌سايت تعريف شده هزينه‌ها و مقدار مواد اوليه مورد نياز بناي خانه را براي كاربر برآورد كند.

مواد مورد نياز ساخت خانه توسط كارخانه‌هاي بزرگ توليد نخواهند شد و شبكه‌اي از تجارت‌هاي كوچك و كارگاه‌هاي عمومي اين مواد را توليد خواهند‌كرد. به گفته پروين اين ريزكارخانه‌ها در كنار يكديگر به كارخانه‌‌اي بزرگ تبديل خواهند‌شد.

بسته‌هاي موجود در وب‌سايت ويكي‌هاوس خانه‌هاي استديو با قيمت تقريبي 12 هزار پوند، ميكرو خانه‌ها با قيمت تقريبي 45 هزار پوند و خانه‌هاي شهري با قيمت تقريبي 150 هزار پوند هستند. 

بيشتر مواد مورد استفاده در ساخت اين خانه‌ها قطعاتي ساده و چوبي هستند كه مي‌توان آنها را با ابزارهاي ساده و دم‌دستي سرهم‌بندي كرد.

ويكي‌هاوس در خدمات خود تامين زميني كه خانه در آن بنا مي‌شود را به عهده ندارد، و نبايد فراموش كرد كه تامين زمين در شهر‌هايي كه هرروز بزرگتر از گذشته مي‌شوند،‌خود چالشي جديد و دشوار به شمار مي‌رود.

کد خبر 330470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha