چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۸
۰ نفر

همشهری دو - دانیال ابوالحسن‌معمار: در شهر ما چه خبر است؟ همین چندی پیش بود که در یکی از خیابان‌های پایتخت یک روباه دیده شد، بعد نوبت به کشف یک کرکس در خیابان گلبرگ رسید و همین چند سال پیش بود که سر و کله‌ توله شیرها در شمال شرق تهران پیدا شد.

 يادم مي‌آيد خبري هم داشتيم كه يك قلاده ميمون در ايستگاه اتوبوس شهرك چشمه حسابي شهروندان را شگفت‌زده كرد. اما اعترافات شايد تكان‌دهنده چند پزشك حيوانات در تهران هم حكايت از اين دارد كه در بعضي از خانه‌هاي مناطق شمالي پايتخت مي‌توان حيوانات خانگي غيرمتعارفي مثل سوسمار، تمساح، بچه خرس، گرگ، روباه، راكن، مار، بچه شير و ميمون هم پيدا كرد؛ حيواناتي كه شايد در باغ‌وحش هم به ندرت پيدا شوند. خب اين خبر‌ها مي‌تواند آدم را مثل يك زلزله 8 ريشتري تكان بدهند.

متأسفانه مورد نگران‌كننده‌اي كه درباره نگهداري از اين نوع حيوانات وجود دارد اين است كه ما به جايي رسيده‌ايم كه حالا بعضي جوانان و نوجوانان ما داشتن حيواني مثل سگ را تشخص مي‌دانند. با تقليد از فرهنگ غرب مي‌خواهند به نگهداري از اين حيوانات بپردازند، يعني اصلا بحث علاقه در بين نيست. نگهداري از سگ تبديل به يكي از درخواست‌هاي جدي برخي جوانان از والدين‌شان شده است. ادامه اين جريان مي‌تواند شكل فرهنگ ما را تغيير دهد. سگ به‌عنوان يك حيوان نجس در دين به ما معرفي شده و آنهايي كه مي‌خواهند از اين حيوان نگهداري كنند بايد به حقوق ديگران احترام بگذارند. ماهانه هزينه بسيار زيادي صرف نگهداري از حيوانات خانگي مي‌شود كه اين ميزان هزينه مي‌تواند در راه رشد و شكوفايي استعدادها و مهارت‌هاي علمي جوانان صرف شود.

در ضمن چه‌كسي سلامت اين حيوان‌ها را تشخيص مي‌دهد؟ اغلب اين حيوانات به شكل قاچاق خريد و فروش مي‌شوند و از كشور‌هاي ديگر به اينجا مي‌آيند. هيچ بازار رسمي خريد و فروش سگ در كشور وجود ندارد. در ضمن ثابت شده كه موي سگ و گربه كه مدام روي سطوح مختلف مي‌ريزد مي‌تواند موجب آلرژي‌هاي خطرناك شود. راستش هنوز تحقيقي كه نشان دهد چرا ميزان علاقه به نگهداري از سگ‌ها و گربه‌ها و حيوانات عجيب و غريب ديگر در جوانان تهراني و كلانشهرهاي ديگر افزايش يافته، انجام نشده است. تنها اطلاعات موجود، حاكي از آن است كه هزاران سگ يا گربه در خانه‌هاي شهرهاي مختلف نگهداري مي‌شوند و اين فرهنگ نسبتا غربي روزبه‌روز بيشتر توسعه مي‌يابد.

کد خبر 330429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha