مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

سید محمد فخار: حالا دیگر کمتر کسی است که سرخ‌های پایتخت را نشناسد. از سال ۸۶هر روز طرفدارانش بیشتر و بیشتر می‌شود.

به نسبت ساير همتايانشان سرعت فوق‌العاده‌اي دارند و در بسياري از ميادين و خيابان‌هاي اصلي شهر اثري از آنها مي‌توان ديد. نقل، نقل پرسپوليس نيست. سرخ‌هاي پايتخت امروز عنواني است كه هم به اين تيم فوتبال پرطرفدار داده مي‌شود و هم اتوبوس‌هاي سرخ رنگ تندرويي كه با نام بي‌آرتي شناخته مي‌شوند.

  • احداث ادامه خطوط 10گانه

هم‌اكنون اتوبوس‌هاي تندرو تهران در سامانه 10گانه تعريف شده‌اند و تردد مي‌كنند اما براي تحقق شبكه اتوبوس‌هاي سرخ پايتخت بايد احداث ادامه خطوط 10گانه تا اتصال آنها به يكديگر نيز مورد توجه قرار گيرد. پيمان سنندجي مديرعامل شركت اتوبوسراني پايتخت در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: اميدواريم بتوانيم خط 10تندرو را از مسير ميدان آزادي، به خيابان اسماعيل‌آباد واقع در منطقه ۱۸ برسانيم كه هم‌اكنون نيز كار آسفالت آن انجام شده و ظرف 3هفته آينده پايانه آن آماده بهره‌برداري خواهد بود. ادامه خط ۵ بي‌آرتي نيز برنامه‌ريزي شده تا به منطقه ۲۲ برسد. موضوع امتداد خط يك نيز در دست بررسي است.

  • بازسازي اتوبوس‌هاي نسل اول

از عمر نخستين اتوبوس‌هاي تندرو تهران(250دستگاه) در خط يك حدود 9سال مي‌گذرد و بايد اين اتوبوس‌ها به سرعت نوسازي شوند تا شبكه اتوبوس‌هاي بي‌آرتي تكميل شود. طي سال جديد و در قالب برنامه 5 ساله‌اي كه شوراي شهر تعريف كرده، نوسازي ناوگان اتوبوسي تهران در دستور كار قرار گرفته و بايد بازسازي ۵۰۰دستگاه اتوبوس ديزلي از طريق بخش خصوصي با همكاري شهرداري انجام شود. بخشي از اين كار توسط بخش خصوصي انجام شده و قرار است اين پروژه در سال جديد تكميل شود.

  • نصب فيلتر دوده براي 1800اتوبوس

هم اكنون از 6300 دستگاه اتوبوس تهران، ۵۰ درصد از سوخت CNG استفاده كرده و ۵۰ درصد ديزلي هستند كه از اين تعداد نيز 1300دستگاه داراي استاندارد يورو ۳ و يورو ۴ هستند. براي ساير اتوبوس‌هاي ديزلي كه عمر نزديك به فرسودگي دارند، بايد فيلتر دوده نصب شود تا توليد آلايندگي آنها به كمترين حد خود برسد. نصب اين فيلترها براي اتوبوس‌هاي داراي استاندارد يورو ۲ كه تعدادشان بالغ بر 1800دستگاه است از سال گذشته شروع شده و امسال ادامه مي‌يابد.

  • 9سال با بي‌آرتي

تا پيش از سال 86مترو با نيمي از ظرفيت امروزي(2ميليون تردد روزانه و 90كيلومتر طول خطوط) كار مي‌كرد و اتوبوس‌هاي درون شهري تنها گزينه‌هاي تردد عمومي بودند. آن زمان سرعت تردد روي سطح شهر تقريبا بي‌معنا بود اما به لطف اين اتوبوس‌هاي سرخ رنگ در 9سال اخير، سرعت به تردد در سطح خيابان‌ها نيز افزوده شد. آنگونه كه اتحاديه بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي اعلام كرده، با اتوبوس‌هاي سرخ رنگ مي‌توان با سرعت متوسط 35كيلومتر تردد كرد كه دو برابر سرعت متوسط اتوبوس‌هاي عادي و كمي بيش از ميانگين سرعت بي‌آرتي‌هاي جهاني(با سرعت 32كيلومتر) است.

  • 70ميليارد تومان بودجه براي خريد اتوبوس

بودجه‌اي بالغ بر 70ميليارد تومان براي ورود اتوبوس‌هاي جديد به ناوگان اتوبوسراني پايتخت درنظر گرفته شده است. به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل ونقل و ترافيك شهردار تهران، در اين مدل نوسازي تعداد اتوبوس ضربدر ميزان پيمايش ضربدر قيمت واحد پيمايش بايد معادل بودجه مصوب شوراي شهر شود. با بودجه درنظر گرفته شده از سوي شوراي شهر در مدل مذكور و مشاركت بخش خصوصي اين امكان فراهم مي‌شود كه 3تا 5برابر اعتبار مصوب ناوگان جديد تأمين شود.

  • اقدامات تكميلي براي برقراري شبكه

حلقه تكميل شبكه اتوبوس‌هاي تندرو نظارت است. اين فرايند كمك بسياري در استفاده همه شهروندان از سيستم اتوبوسراني خواهد كرد. با رصد حركت اتوبوس‌ها و ارتباط با رانندگان، نظارت و كنترل بر اتوبوس‌ها به آساني ممكن مي‌شود. موضوع كاهش سرفاصله‌ها نيز براي كارآمد شدن شبكه در دستور قرار دارد تا به استاندارد جهاني سرفاصله ۴ دقيقه برسيم. اين عدد هم‌اكنون در تهران ۱۱ دقيقه است.

کد خبر 330288

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha