همشهری آنلاین: مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از وقوع بارش شدید در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و شمال کرمانشاه در روز آینده خبر داد. وی همچنین توصیه‌های خاصی برای کشاورزان بیان کرد.

سیلاب

احد وظیفه در گفت وگو با ایسنا گفت: تصاویر ماهواره و اطلاعات و نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از بعد از ظهر روز گذشته (22 فروردين) سامانه بارشی فعال از شمال غرب و غرب وارد کشور شده و در شمال غرب، غرب، مرکز و تهران سبب بارش باران شده است.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود دامنه فعالیت این سامانه بتدریج به جنوب غرب و جنوب کشور گسترش یافته و از امروز تا روز جمعه به تناوب سبب بارش باران با رگبار و رعد و برق در غرب، جنوب غرب، شمال غرب، مناطق مرکزی کشور، دامنه های البرز مرکزی و از اواخر سه شنبه در مناطق شمال شرق کشور شود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی افزود: بیشینه بارش مورد انتظار این سامانه از بعد از ظهر دوشنبه تا روز جمعه 23 تا 27 فروردین، در جنوب آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان خواهد بود. در این مدت در مناطق یاد شده بارش باران، گاهی با رگبار و رعد و برق و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش بینی می شود و آبگرفتگی یا سیلابی شدن رودخانه ها در حوضه آبریز غرب و جنوب غرب کشور از پیامدهای آن خواهد بود.

به گفته وظیفه، روز دوشنبه شدت بارش در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، شمال کرمانشاه و روز سه شنبه و چهارشنبه شمال استان خوزستان، استان های کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، جنوب آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان و کرمانشاه پیش بینی می شود.

وی در پایان در مورد وضعیت هوای استان تهران طی روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران در روز سه شنبه و چهارشنبه 24 و 25 فروردین، نیمه ابری تا ابری، در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق و وزش باد با حداکثر و حداقل دمای 22 و 11 و 22 و 12 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل یش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اخطاریه این سازمان گفت: به سبب رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها طی سه روز آینده برای برخی نقاط کشور پیش بینی می شود.

وی اظهار کرد: روز سه شنبه 24 فروردین، آبگرفتگی معابرعمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها در شمال استان خوزستان، استان‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد، چهارمحال‌ و بختیاری، ایلام، لرستان، جنوب آذربایجان‌ غربی، نیمه‌ غربی کردستان و کرمانشاه، جنوب استان‌های مرکزی و همدان پیش بینی می شود، همچنین در روز چهار شنبه 25 فروردین، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها در شمال استان خوزستان، استان‌های کهگیلویه‌ و بویراحمد، چهارمحال ‌و بختیاری، ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان استان های واقع در ارتفاعات جنوبی البرز شامل قزوین، البرز و تهران احتمال وقوع دارد.

وظیفه افزود: در روز پنجشنبه و جمعه 26 و 27 فروردین، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها در استان‌های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، مرکزی، بوشهر، غرب فارس، کهگیلویه‌ و بویراحمد، چهارمحال ‌و بختیاری، استان‌های واقع در ارتفاعات جنوبی البرز شامل قزوین، البرز و تهران و شمال استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط ذکر شده در مناطق فوق، توصیه می‌شود اقدامات لازم از جمله خودداری از توقف طولانی و برپا کردن چادر در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و نهرها جهت ایمنی بیشتر و جلوگیری از خسارات احتمالی به عمل آید، گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود از انجام هرگونه عملیات محلول پاشی و سم پاشی در تمام مناطق ذکر شده خودداری کنند و نسبت به پاک‌سازی راه آب مزارع و باغات بویژه در دامنه و ارتفاعات و باز نمودن زهکش‌ها اقدام کنند.

وظیفه در پایان افزود: توقف برداشت محصول و انتقال محصولات برداشت شده بویژه غلات به مکان‌های سر پوشیده در نواحی گرمسیر، خودداری از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها، قطع آبیاری جهت جلوگیری از خوابیدگی و تنش غرقابی مزارع غلات، احتیاط در چرای دام در ارتفاعات و مناطق کوهستانی به دلیل مخاطره صاعقه و خودداری عشایر از کوچ از دیگر توصیه های سازمان هواشناسی کشاورزی است.

کد خبر 330238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha