همشهری آنلاین: یک کارشناس حوزه حمل و نقل تاکید کرد که برای کنترل سرعت‌ بهتر است اتوبوس‌ها به سیستم‌های هشدار دهنده سرعت سنج مجهز شوند.

فریدون فاطمی اظهار داشت: در حال حاضر بیشتر جاده های کشور به دوربین ثبت تخلف مجهز شده اند و امکان تخلف برای اتوبوسهای بین شهری اصلا وجود ندارد، چون یکی از مهم ترین و شایع ترین عوامل تصدفات و مرگ میر در گذشته همین سرعت زیاد بوده است.

وی افزود: به تازگی پلیس بازرسان نامحسوس را در جاده ها به خدمت گرفته تا میزان تخلفات کاهش یابد.

این کارشناس حوزه حمل و نقل با بیان اینکه رانندگان اتوبوس ها موظف هستند با رسیدن به ورودی هر شهر رفت و آمد خود را اطلاع دهند، گفت: اگر راننده ای زودتر از زمان در نظر گرفته شده، مراجعه کند نشاندهنده سرعت غیرمجاز رانندگی اش است. این در حالیست که قطعات اتوبوس های جاده ای اصلی نیستند و این قطعات در سرعت های بالا حادثه آفرین می شوند.

فاطمی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نباید به برگزاری یک دوره آموزشی برای رانندگان جاده ای بسنده کنند، اظهار داشت: جان مسافران ایرانی با مسافران خارجی هیچ فرقی ندارد؛ در تمام دنیا رانندگان اتوبوس های جاده ای مانند یک خلبان آموزش می بینند و اطلاعات به روزی دارند اما متاسفانه در ایران تنها به برگزاری یک دوره کلاس آموزشی اکتفا می شود و رانندگان را به حال خود واگذار می کنند. جالب اینجاست که تنها قانون حاکم بر رانندگان اتوبوس ها پوشیدن لباس فرم است.

وی گفت: در حالیکه باید برای رانندگان متخلف تنبیهات سختی در نظر گرفته شود یا حداقل آنان را مجبور کنند در کلاسهای آموزشی بیشتری شرکت کنند.

به گفته این کارشناس حوزه حمل و نقل، اتوبوس های جاده ای بین شهری در اروپا مجهز به سنسورهای تشخیص سرعت هستند و اگر در ایران هم این سیستم ها منتقل و روی اتوبوس ها نصب شوند تلفات جاده ای اتوبوس ها به صفر نزدیک می شود.

وی با بیان اینکه سرعت های بالا برای اتوبوس هایی که از قطعات غیراصلی استفاده می کنند بسیار خطرناک است، گفت: با توجه به اینکه رانندگان مسئول جان مسافران هستند، باید در سلامت جسمی و روحی این رانندگان دقت شود چرا که راننده ای با شرایط جسمی و روحی غیرعادی ممکن است حتی در سرعت های غیرمجاز هم رانندگی کرده و با جان مسافران بازی کند.

به گفته فاطمی، آمار تصادفات بین جاده ای در کشور ما بالاست و مسئولان باید توجه بیشتری ایمنی اتوبوس های جاده ای داشته باشند.

کد خبر 330193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha