دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: اگر متوجه بشوید که در گاوصندوق‌های یکی از بانک‌های شهرتان را باز کرده‌اند و به هرکسی ۱۰۰میلیون تومان هدیه می‌دهند چه می‌کنید؟!

عبادت و نمازشب

اگر بخواهيم با هم صادق باشيم شما در كمتر از هزارم‌ثانيه آماده مي‌شويد تا خودتان را به آن نقطه برسانيد. حالا اگر بگويند با انجام يك كار مي‌توانيد هم دنيا و هم آخرت‌تان را بسازيد، چه مي كنيد؟‌ نمازشب از آن موهبت‌هاي الهي است كه آنقدر در زندگينامه عارفان و بزرگان درباره آن خوانده‌ايم كه كمتر به اين فكر كرده‌ايم كه ما هم مي‌توانيم از آن براي زندگي‌مان كمك بگيريم. براي اقامه نمازشب لازم نيست حتما انسان عارف و زهدپيشه‌اي مانند الگوهاي مطرح شده باشيم. شايد آن بزرگواران هم از مسيري شبيه ما شروع كرده ‌ و به مدد همين نمازشب در درگاه خداوند، توانسته‌اند به اين جايگاه برسند. كافي است كمي بيشتر درباره نمازشب بدانيد تا شوق خواندن آن را پيدا كنيد.

  • چگونه نماز شب بخوانيم؟

نماز شبي كه روايات زيادي درباره بركات و آثار آن در زندگي دنيوي و اخروي خوانده‌ايد و شنيده‌ايد، مجموعا 11ركعت است؛ 8 ركعت آن‌كه 2 ركعت 2 ركعت مانند نماز صبح خوانده مي‌شود كه به نيت نماز شب است. بعد از اين 8 ركعت 2 ركعت نماز « شفع» خوانده مي‌شود كه بهتر است در ركعت اول آن بعد از حمد، سوره ناس و در ركعت دوم بعد از حمد سوره فلق خوانده شود. بعد از 2 ركعتي كه شفع خوانده مي‌شود يك ركعت نماز « وتر» بايد خوانده شود با اين كيفيت: بعد از حمد 3بار سوره توحيد، يك‌بار سوره فلق و يك‌بار سوره ناس مي‌خوانيم (مي‌توان يك سوره تنها خواند)، سپس دست‌ها را براي قنوت به سوي آسمان بالا مي‌بريم و حاجات خود را از خدا مي‌خواهيم و براي 40مومن دعا مي‌كنيم و طلب مغفرت كرده و 70مرتبه مي‌گوييم: استغفرالله ربي و اتوب‌اليه (از پروردگار خود طلب آمرزش و مغفرت كرده و به سوي او بازگشت مي‌كنم).

آنگاه 7 بار مي‌گوييم: هذا مقام العائذه بك من النار(اين است مقام كسي كه از آتش قيامت به تو پناه برد) و بعد از آن 300مرتبه مي‌گوييم: (العفو) و سپس مي‌گوييم: رب اغفرلي و ارحمني و تب علي، انك انت التواب الغفور الرحيم.

  • نماز شب چه فايده‌اي دارد؟

در يادداشت‌ها و نوشته‌ها حداقل 75فايده و فضيلت را براي آن برمي‌شمارند كه تمام فضيلت‌هاي اخروي آن مانند ‌رؤيا هستند‌، ضمن اينكه فضيلت‌هاي مادي براي همين زندگي دنيايي بيان مي‌شود كه تصور داشتن آنها به زندگي رنگ شور و اميد مي‌دهد: «نماز شب، باعث وفور نعمت و بركت است‌»، «نماز شب، سبب رفع فقر و ناداري است»، «نماز شب، دين و قرض نماز شب‌خوان را ادا مي‌كند» و«نماز شب، غم و اندوه را برطرف مي‌كند.» اين جملات درباره نماز شب همچنان مي‌تواند ادامه داشته باشد و شما را بيشتر از پيش آماده نماز شب خواندن كند.

  • فقط دنيا؟!

علامه طباطبايي به نقل از مرحوم قاضي مي‌گفت اگر دنيا مي‌خواهيد نماز شب بخوانيد اگر آخرت مي‌خواهيد نماز شب بخوانيد. دنيا مي‌خواهيد يعني چه؟ ماديات و هر چه در اطراف ماست را مي‌شود دنيا ناميد. شما اگر حتي نيت‌تان رسيدن به اينهاست باز هم نماز شب را بخوانيد. خداوند بركاتي را براي اداي نمازشب درنظر گرفته است كه روند بنده‌سازي‌ را از ميان همين خواسته‌هاي كوچك دنيايي به بهترين شكل طي مي‌كند.

  • چند ركعت بخوانيم؟

در كيفيت خواندن نماز شب آمده است كه 11ركعت است. اما اگر فكر مي‌كنيد 11ركعت در ابتداي راه و براي آن ساعت‌هاي سحر زياد است و يا اينكه شما خسته مي‌شويد مي‌توانيد به خواندن 3‌ركعت انتهايي آن اكتفا كنيد. اين 3‌ركعت شامل 2ركعت كه شفع ناميده مي‌شود و يك ركعت ديگر كه وتر نام دارد مي شود. لازم نيست خودتان را مجبور كنيد كه در اين زمينه صفر و صدي به ماجرا نگاه كنيد كه يا نماز شب نخوانيد و يا اينكه همه 11 ركعت را بخوانيد. به اندازه وسع‌تان و توان و انرژي‌اي كه داريد نماز شب را بخوانيد، حتي اگر شده فقط يك ركعت وتر را.

  • چه زماني بخوانيم؟

وقت نماز شب از نيمه‌شب تا فجر صادق است و هنگام سحر از ساير مواقع بهتر است و تمامي يك سوم آخر شب، سحر محسوب مي‌شود و بهترين زمان آن، خواندن نمازشب نزديكي‌هاي اذان صبح است. اگر زود از خواب بيدارشدن براي‌تان در دفعات اول سخت است مي‌توانيد 10يا 5دقيقه قبل از اذان صبح بيدار شويد و همان سه‌ركعت آخر را بخوانيد.

  • چگونه بيدار شويم؟

اگر به اين حد از خواستن رسيده‌ايد كه نماز شب بخوانيد بايد تمهيداتي را هم در ادامه براي آن داشته باشيد. براي بيدار شدن‌تان مي‌توانيد برنامه‌ريزي كنيد، ما در روايات داريم كه اگر مي‌خواهيد نيمه‌هاي شب براي عبادت بيدار شويد ولي مي‌ترسيد خواب بمانيد ‌آيه آخر سوره كهف را قبل از خواب بخوانيد:
« قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكمْ يوحي‌ إِلَي أَنَّما إِلهُكمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يشْرِك بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» و از خداوند كمك بخواهيد تا شما را كمك كند براي اجرايي شدن اين تصميم‌تان. پيشنهاد بعدي اين است كه سعي كنيد شب‌ها غذاي سنگين و چرب نخوريد تا خواب راحت و سبك‌تري داشته باشيد. بهترين راه‌حل هم اين است كه شب‌ها زود بخوابيد! پيشنهاد آخر با توجه به سبك زندگي اين روزهاي ما سخت است اما مي‌توانيد بين دستيابي به تمام فيوضات دنيوي و اخروي نمازشب و ديدن برنامه‌هاي تلويزيون يا موبايل و تلگرام‌گردي يكي را انتخاب كنيد.

  • راه آسان‌تري هست؟

«جواني كه مي‌ترسد خواب بماند و نماز شب از او فوت شود مي‌تواند نماز شب را پيش از نيمه‌شب بخواند.» اين پيشنهاد آخرين راه‌حل براي كساني است كه هم مي‌خواهند نمازشب را از دست ندهند و هم از نرسيدن به اين همه فيض، دست نمي‌كشند.

  • از كجا شروع كنيم؟

ماه رجب، ‌ماه مباركي است كه دروازه ابتدايي 3ماه بندگي است. از اين فرصت استفاده كنيد در زمان‌هايي مانند ليله‌الرغائب يا همان شب آرزوها شروع كنيد و با كمك از اين ايام مبارك جلو برويد و خودتان را براي خواندن نمازشب بسازيد.

  • اگر خواب مانديم چه كنيم؟

اگر تمام تلاش‌تان را كرديد و باز هم خواب مانديد، هنوز راه‌حلي هست تا شما هم از اين درياي بركت و نعمت مستفيض شويد. ساعتي كه براي نماز صبح كوك كرده بوديد را خاموش كنيد و وضو بگيريد. بعد از نماز صبح قضاي نمازشب‌تان را بخوانيد و نيت نماز شب كنيد. به همين راحتي مي‌توانيد اسم خودتان را در ليست كساني كه از بركات آن بهره‌مند مي‌شوند بنويسيد و آثارش را در زندگي‌تان ببينيد.

  • فرصت بسازيد

اگر شبي از خواب بيدار شديد و ديگر چشمان‌تان سنگين نشد، از همين فرصت استفاده كنيد و زود وضو بگيريد و سجاده پهن كنيد. اگر قسمت خواب‌آلود مغزتان اين پيشنهاد را قبول نمي‌كند، كمي به بركات نماز شب و آثار آن در زندگي روزانه‌تان و به اراده و قدرت اراده‌تان فكر كنيد. حتما شور و شوق حاصل از اين افكار شما را پاي سجاده و جانماز مي‌كشاند.

  • تنها برويم؟

دوباره قسمت ابتدايي متن را بخوانيد. اگر متوجه بشويد بانكي در گاوصندوق‌هايش را باز كرده است و به هر نفر 100ميليون تومان مي‌دهد، آيا به تنهايي مي‌رويد يا افراد خانواده‌تان را با خودتان همراه مي‌كنيد؟! در روايات درباره همراه كردن اعضاي خانواده براي خواندن نماز شب اينگونه آمده: «مستحب است كه نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده‌اش كسي مي‌خواهد براي نماز‌شب برخيزد بيدار شود.»

کد خبر 330177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha