درمورد نحوه همکاری‌های جدید ایران‌خودرو با کمپانی‌های خارجی و نیز وضعیت قیمت خودرو در سال ۹۵ با هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

هاشم یکه زارع
  • نقشه راه همكاري پژو و ايران‌خودروچگونه خواهد بود؟

دريافت مجوز سرمايه‌گذاري پژو در ايران براي تشكيل شركت مشترك با سهام 50درصدي طرفين قرارداد است و با اين روند نخستين خودروي مشترك ايران‌خودرو و پژو در چارچوب اين قرارداد تا اسفند‌ماه امسال به بازار عرضه مي‌شود. قرارداد جديد ايران‌خودرو و پژو از چندي پيش وارد مرحله اجرايي شده و با انتخاب مديرعامل ايراني، رئيس هيأت مديره فرانسوي و اعضاي هيأت مديره شركت سرمايه‌گذاري مشترك در اين دوره نقشه راه توليد و عرضه محصولات مشترك ايران‌خودرو و پژو ترسيم شده كه اسامي اعضا، رئيس هيأت‌مديره و مديرعامل اين شركت مشترك نيز به‌زودي اعلام خواهد شد.

  • نحوه توليد مشترك خودرو چگونه است؟

پژو 2008 نخستين محصول توليد مشترك است كه در چارچوب قرارداد مذكور اسفند‌ماه امسال به بازار عرضه مي‌شود و پس از چند سال شراكت، كارخانه مشتركي با پژو تأسيس خواهيم كرد كه اين كارخانه حداكثر 15درصد توليد مشترك ايران‌خودرو و پژو را به‌خود اختصاص خواهد داد. همچنين توليد مشترك اين خودرو با داخلي‌سازي‌ 40درصدي آغاز مي‌شود و طي 3 سال به 70درصد مي‌رسد و 2‌مدل ديگرخودروي مشترك با پژو يعني 301 و 208 نيز طي سال‌هاي 1396 و 1397 توليد و عرضه خواهد شد.

  • برخي از نهايي شدن واگذاري بخشي از سهام ايران‌خودرو به فيات خبر مي‌دهند، نظر شما چيست؟

نهايي شدن خريد بخشي از سهام ايران‌خودرو توسط شركت ايتاليايي فيات- كرايسلر را تكذيب مي‌كنم. گرچه مذاكرات ايران‌خودرو با ساير خودروسازان خارجي همچنان ادامه دارد اما گمانه‌زني و اظهارنظر افراد غيرمرتبط درخصوص سطح و نحوه همكاري اين شركت با شركت‌هاي خودروساز جهاني موجب اختلال در روند مذاكرات جاري خواهد بود. هيچ‌يك از اظهارنظرهايي كه طي چند روز اخير در مورد نحوه همكاري ايران‌خودرو و شركاي خارجي منتشر شده قابل استناد نيست و اينگونه اظهارنظرهاي غيرمسئولانه، علاوه بر غيرمرتبط و غيرمستند بودن، در روند مذاكرات و توافق‌هاي مذكور نيز ايجاد اختلال مي‌كنند و اظهارنظر در مورد اينگونه موضوعات نيازمند آگاهي و اشراف بر جزئيات مذاكرات است.

  • درخواستي براي افزايش قيمت به شوراي رقابت داده‌ايد؟

خير، ايران‌خودرو هنوز هيچ پيشنهادي براي افزايش قيمت محصولات خود در سال‌جاري به شوراي رقابت ارسال نكرده است.

کد خبر 330129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha