یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اداره محیط زیست ریگان از توابع استان کرمان با اشاره به وجود سوسمار دم تیغی در دشت گنبکی این شهرستان گفت: نسل این گونه سوسمار در حال انقراض است.

سوسمار دم تیغی ریگان در چند قدمی انقراض

به گزارش ايرنا، محمد سعادت نژاد خواستار حفاظت سوسمار دم تیغی توسط مردم محلی شهرستان ریگان و منطقه گنبكی شد.

وی با بیان این كه بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست، گونه سوسمار دم تیغی ایرانی در ریگان تحت حمایت و حفاظت است تصریح كرد: این گونه جانور از نظر مجامع بین‌المللی نیز حائز اهمیت است.

رئیس اداره محیط زیست ریگان گفت: سوسمار دم تیغی گونه‌ای منحصر به فرد است كه طی چند سال گذشته در دشت سیف‌الدینی این شهرستان رهاسازی شده است.

وی تاكید كرد: جانوران منحصر به فرد منطقه ریگان از جمله سوسمار دم تیغی، جبیر و خرس آسیایی نیاز به حفاظت دارند.

سعادت نژاد بیان كرد: سوسمار دم تیغی ایرانی (uromastyx asmussi ) حدود147 سال قبل در حاشیه كویر لوت دیده، گزارش و توصیف شده است.

وی ادامه داد: این گونه جانور در 134 سال قبل نیز در حوالی ریگان گزارش شده است.

رئیس اداره محیط زیست ریگان گفت: سوسمار دم تیغی ایرانی با گذشت بیش از یك قرن در سال 89 مجدد توسط یك دانشجو در دشت سیف‌الدینی واقع در 65 كیلومتری جنوب شهرستان ریگان كرمان مشاهده و زند‌ه‌گیری شد.

سعادت نژاد تاكید كرد: سوسمار دم تیغی بر اساس قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست تحت حمایت و حفاظت است.

سوسمار دم تیغی ایرانی در بخش شرقی فلات مركزی ایران، جنوب غربی پاكستان و جنوب افغانستان در زیستگاه‌های بیابانی و نیمه بیابانی خشك در دشت‌های ریگزار، سنگریزه‌ای و سنگلاخی با پوشش گیاهی بوته‌ای، درختچه‌ای به طور پراكنده زندگی می‌كند.

تاكنون در ایران بیش از 125 گونه سوسمار شناسایی شده‌اند كه سمی نبوده و از ارزش بسیار بالایی در حفظ و تعادل اكوسیستم‌ها دارند.

کد خبر 330068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha