تعداد شرکت‌های فعال در بازارسهام ایران که ارزش آنها بیش از یک میلیارد دلار است به ۳۰ شرکت رسیده است. این شرکت‌ها در مجموع ۶۵ درصد از ارزش کل بورس را در اختیار دارند.

به گزارش همشهري، 75روز قبل از آغاز سال جديد و درست از همان زمان كه اثرات كاهش قيمت نفت در سهام شركت‌هاي بورس به پايان رسيد و به قول فعالان بازار به‌طور كامل اثرات كاهش قيمت نفت در بورس تخليه شد، روند صعودي شاخص بورس تهران هم پس از 2سال آغاز شد.

اين رشد همزمان بود با اجراي برجام و تحولات سياسي‌اي كه بورس تهران يك دهه در انتظار آن بود، قبل از آن رشد اقتصادي آغاز شده بود و افزايش رشد ا‌قتصادي نويد‌بخش افزايش سود شركت‌هاي بورس بود كه تحت‌تأثير ركود شديد اقتصادي از 59هزار ميليارد تومان به 47هزار ميليارد تومان رسيده است.

همه اين عوامل دست به‌دست هم داد تا به قول كارشناسان فصل دوباره بورس در ميان همه بازار‌هاي سرمايه‌گذاري فرا برسد. اين رشد از يك سو منجر به رشد ارزش سهام شركت‌هاي بورس شد و از سوي ديگر بازار سهام را به لحاظ سرمايه‌گذاري سود‌آور‌ترين بازار در ميان ساير بازار‌ها مانند طلا، مسكن و ارز كرد به‌طوري كه در طول همين 75روز سرمايه‌گذاران توانستند بيشتر از 28درصد سود به‌دست بياورند و اين سود بيشتر از بازده يكساله سرمايه‌گذاري در بازار مسكن، طلا، ارز و حتي سپرده‌هاي بانكي بود.

همزمان با اين تحولات ارزش شركت‌هاي بورس هم گام‌به‌گام رشد كرد به‌طوري كه ارزش سهام شركت‌هايي مانند فولاد مباركه اصفهان، ملي صنايع مس و همراه اول به روز‌هاي اوج خودشان نزديك شدند. ارزش سهام هلدينگ خليج‌فارس و پالايش نفت بندرعباس هم به‌عنوان بزرگ‌ترين شركت‌هاي بورس با رشد زيادي مواجه شد اما هنوز با روز‌هاي اوج خود فاصله زيادي دارند.

تحت‌تأثير اين تحولات ارزش سهام شركت‌هاي بورس بيشتر از 63هزار ميليارد تومان معادل 18ميليارد دلار رشد كرد كه بخش زيادي از آن مربوط به شركت‌هاي بزرگ بازار سهام بود. با اين مقدار رشد، ارزش كل بورس هم 22درصد افزايش يافت و به سطح 345هزار ميليارد تومان معادل 100ميليارد دلار پس از 2سال رسيد. به اين ترتيب بورس تهران پس از 2سال يك‌بار ديگر به روز‌هاي اوجش كه ارزش‌اش بيشتر از 144ميليارد دلار بود نزديك‌تر شد.

ارزش كل بازار سهام يكي از شاخص‌هايي بود كه براساس آن بورس‌هاي دنيا با يكديگر مقايسه مي‌شوند.ارزش كل بورس تهران در سال 92به 432هزار ميليارد تومان معادل 144ميليارد دلار(با احتساب هر دلار 3هزار تومان در سال 92) رسيده بود اما اين مقدار پس از سقوط 15دي‌ماه 92در نيمه‌هاي سال قبل به سطح 85ميليارد دلار تنزل كرد. روند صعودي ارزش بورس تهران از ابتداي دهه 80آغاز شد و در ميانه‌هاي سال 83در بالاترين نقطه به 42ميليارد دلار رسيد. در آن زمان ارزش هر دلار آمريكا كمتر از 900تومان بود اما در حال حاضر ارزش هر دلار آمريكا دربازار آزاد در محدوده 3450تومان است.روند صعودي ارزش بورس تهران در كل دهه 80به‌طور متناوب ادامه يافت و با آغاز دهه 90شتاب صعودي بيشتري گرفت.

  • بزرگ‌ترين شركت‌ها كدامند؟

براساس آمار، با آغاز روند صعودي بورس تهران، ارزش سهام شركت هلدينگ خليج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترين شركت ايران 10هزار ميليارد تومان رشد كرده است.اين شركت كه چند سال پيش وارد بورس تهران شد متشكل از 15شركت بزرگ پتروشيمي ايران است و هدف از تاسيس آن، رقابت با شركت بزرگ توليد‌كننده محصولات پتروشيمي عربستان يعني سابيك عربستان است. ركود موجود در بورس تهران در طول 2سال گذشته كه تحت‌تأثير تحولات سياسي و ركود اقتصادي رخ داده بود منجربه كاهش شديد ارزش سهام اين شركت شد به‌طوري كه ارزش سهام اين شركت كه قبل از وقوع ركود به سطح 52هزار ميليارد تومان هم رسيده بود تحت‌تأثير ركود به سطح 20هزار ميليارد تومان كاهش يافت اما اكنون روي موج صعود شاخص‌هاي بور‌س به سطح 28هزار ميليارد تومان بازگشته است.

در سال 92پس از هلدينگ خليج‌فارس پالايش نفت بندرعباس با ارزشي معادل 6.5ميليارد دلار (19هزارو 391ميليارد تومان) در رتبه دوم بورس قرار گرفته بود اما تغيير نرخ خوراك و ركود اقتصادي منجر به آن شد كه اكنون ارزش سهام اين شركت به 2.2ميليارد دلار رسيده و اين شركت به رتبه 12بورس سقوط كرده است.

در حال حاضر پس از هلدينگ خليج‌فارس، شركت‌هاي همراه اول و مخابرات در رده‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند و فعلا عناوين دوم و سوم بزرگ‌ترين شركت‌هاي بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند. ارزش سهام اين دو شركت نيز به‌دليل رشد قيمت‌ها در بورس به‌ترتيب به سطح 14500و 13200ميليارد تومان رسيده است. در گذشته و در غياب هلدينگ خليج‌فارس مدت‌ها عنوان بزرگ‌ترين شركت بورس در اختيار فولاد مباركه اصفهان و ملي صنايع مس بود.

هم‌اكنون پس از 3شركت هلدينگ خليج‌فارس، همراه اول و مخابرات كه رتبه‌هاي نخست جدول بزرگان بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نفت و گاز تأمين، فولاد مباركه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسيان و سرمايه‌گذاري غدير هركدام به ارزشي در محدوده 10هزار ميليارد تومان معادل 2.8ميليارد دلار رتبه‌هاي بعدي بورس را در اختيار گرفته‌اند. ارزش سهام همه اين شركت‌ها در 3‌ماه گذشته از مرز 10هزار ميليارد تومان عبور كرده است.

در سال92 پس هلدينگ خليج‌فارس، شركت‌هاي فولاد مباركه اصفهان، ملي صنايع مس، مخابرات و گسترش نفت و گاز پارسيان در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفته بودند و ارزش سهامشان در محدوده 5.6ميليارد دلار در نوسان بود اما پس از سقوط سنگين بورس تهران از 15دي‌ماه 92ارزش سهام اين شركت‌ها تحت‌تأثير ركود شديد اقتصادي و ركود بورس با افت سنگيني مواجه شدند.
در حال حاضر شركت‌هاي چند‌مليتي بزرگي در دنيا وجود دارند كه ارزش سهام‌شان بيش از 500ميليارد دلار است. شركت گوگل در حال حاضر با ارزش‌ترين شركت دنياست.

کد خبر 329849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha