چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

طرح انتقال آب خزر ازجمله طرح‌هایی است که هر از گاهی به بهانه‌ای رسانه‌ای می‌شود.

جنگل های هیرکانی

ايده اين طرح اگر چه سال‌ها پيش مطرح شد اما شهريور‌ماه89 بود كه به‌عنوان يك گزينه جدي در دستور كار قرار گرفت. اكنون در تازه‌ترين اظهارات، مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران با بيان اينكه توجيه اين طرح ضعيف است به مهر گفت: بايد قبل از اينكه تصميم عملياتي بگيريم تأثير انتقال آب روي محيط‌زيست را بررسي كنيم.

محمدرضا رضازاده فراتر از اين به چالش‌هاي احتمالي انتقال آب درياي خزر به درياچه اروميه هم اشاره كرد و افزود: ما هنوز در مرحله شناخت و مطالعه هستيم و چه بسا ممكن است به اين نتيجه برسيم كه به لحاظ زيست‌محيطي نبايد آب منتقل شود.

درعين حال رضازاده گفت كه نتايج مطالعه انتقال آب خزر به فلات مركزي و درياچه اروميه تا چند‌ماه آينده اعلام مي‌شود و وقتي نتايج از سوي مشاورين خارجي هم اعلام و اطلاعات‌مان از كيفيت آب كامل شود در اين‌باره تصميم مي‌گيريم.

وي با بيان اينكه دستگاه‌هاي اجرايي دولت قبل، در زمينه كسب اطلاعات از وضعيت درياچه اروميه فعاليتي نكردند، تأكيد كرد: ما بايد قبل از اينكه تصميم عملياتي بگيريم تأثير انتقال آب روي درياي خزر و محيط‌زيست را بهتر رصد كنيم.

  • نگاه متفاوت وزارت نيرو

اين گفته‌هاي مديرعامل شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران كه بزرگ‌ترين كارفرماي دولتي پروژه‌هاي سد و انتقال آب در ايران است نشان از رويكرد جديدي در مديريت منابع آب كشور دارد. با وجود اين، هنوز نگراني از انتقال حوضه به حوضه آب به قوت خود باقي است.

گزينه انتقال آب در حالي جايگزين سدسازي مي‌شود كه كارشناسان با اعلام اينكه مديريت غلط منابع آبي به‌ويژه سدسازي لجام گسيخته يكي از عوامل اصلي خشك شدن 330دشت از 609دشت كشور است مي‌گويند پيامدهاي انتقال حوضه به حوضه آب از سدسازي بسيار زيانبارتر است با اين حال، اوايل اسفندماه سال گذشته رحيم ميداني، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا، با دفاع تمام قد از انتقال آب خزر به سمنان گفت: براساس آخرين برآوردهاي صورت گرفته 6هزار ميليارد تومان سرمايه براي اجراي اين طرح نياز است و با توجه به اينكه تأخير در اجراي پروژه هر سال١٥ تا ٢٠درصد ميزان هزينه را افزايش مي‌دهد لازم است كه زودتر وضعيت اين پروژه ساماندهي شود.

ميداني در حالي از تأخير در اجراي پروژه گله كرده بود كه اين طرح هنوز مجوز زيست‌محيطي ندارد اما آنچه بر نگراني‌ها دامن مي‌زند اظهارات و رويكرد رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست است. رئيس سازمان حفاظت‌محيط‌زيست كه شهريورماه94 به مناسبت هفته دولت به سمنان سفر كرده بود با اعلام اينكه سازمان محيط‌زيست مشغول مطالعه روي مسائل زيست‌محيطي طرح انتقال آب خزر به كوير مركزي است، گفت: اجرايي شدن اين طرح منوط به اطمينان يافتن از آثار زيست‌محيطي آن است.

معصومه ابتكار با اعلام اين خبر بر حساسيت سازمان محيط‌زيست در اجراي طرح انتقال آب خزر به كوير مركزي تأكيد كرد و افزود: تلاش ما بر اين است كه آثار سوء زيست‌محيطي به حداقل ممكن برسد؛ لذا با ارزيابي زيست‌محيطي طرح انتقال آب خزر درصدديم تا از به حداقل رسيدن آثار سوء زيست‌محيطي ناشي از اجراي طرح انتقال آب خزر اطمينان پيدا كنيم. اين اظهارات ابتكار مهر تأييدي بود بر گمانه زني‌هايي كه در محافل زيست‌محيطي مبني بر اجراي طرح انتقال آب خزر به سمنان زمزمه مي‌شد؛ گمانه‌زني‌هايي دور از انتظار كه رنگ واقعيت به خود گرفت و نشان داد نه تغيير دولت‌‌ها و نه تغيير افراد نمي‌تواند مانع از اجراي سياست‌هايي شود كه سال‌هاست بر مديريت منابع آب كشور حكمفرماست.

کد خبر 329638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha