چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: با توجه به این که آپگرید کردن ویندوز ۱۰ در حال حاضر رایگان می‌باشد؛ سوالاتی ذهن مردم را مشغول خود کرده که آیا به روز رسانی سیستم‌عامل جدید مایکروسافت لازم است.

ساده‌ترین جواب این است که چرا وجود ندارد بلکه چه زمان در این جا مطرح است. هشت ماه پس از انتشار این ویندوز، بر روی 270 میلیون دستگاه نصب شد. بسیاری از نهادهای بزرگ در سراسر دنیا این سیستم‌عامل را نصب کردند.

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا تمامی دستگاه‌های خود را به سیستم عامل 10 مجهز کرده است. همه ما می‌دانیم که ویندوز سون بالاخره یک روزی کنار گذاشته می‌شود و مایکروسافت اعلام کرده است که در سال 2020 ویندوز سون را متوقف می‌کند.

واضح است که مایکروسافت مانند کمپانی‌های اپل و گوگل علاقه دارد تا تمامی کاربران از آخرین سیستم‌ عامل خود استفاده کنند. برای این کار مایکروسافت آپگرید کردن ویندوز 10 را رایگان کرده است تا کاربران تشویق به استفاده از آن شوند. این اقدام مایکروسافت فقط برای همین یک سال است.

به هرحال، شما اگر ویندوز 10 را نصب کنید دیگر تا آخر عمر دستگاه شما تضمین شده می‌توانید از این سیستم‌عامل جدید استفاده کنید. احتمالا دیگر ویندوز 11 طراحی نخواهد شد. مایکروسافت در حال حاضر مشغول ساخت دو نوع آپدیت برای ویندوز 10 است.

یکی از این آپدیت‌ها که حجم کمتری دارد هرساله و دیگری که حجم بیشتری دارد هر سه سال یکبار طراحی می‌شود. بهره برداری از این دو آپدیت بستگی به ساختار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کامپیوتر شما بستگی دارد. اگر صفحه کامپیوتر شما نمایشگر لمسی و دوربین و اسپیکر ندارد باز هم ویندوز 10 برای شما سودآور است.

پس نتیجه این می‌شود که هرچه سیستم کامپیوتری شما قوی‌تر باشد نصب ویندوز 10 سود‌آورتر است.

  • حالا چه کنیم!

یک سوالی مه بعضی از مردم آن را بیان می‌کنند این است که در حال حاضر از بین این همه تبلیغات زیاد و اکوسیستمی کدام یک را انتخاب کنیم.

خب جواب سوال راحت است. کمپانی اپل فقط محدود به اپل است و کمپانی گوگل محدود به  cloud. با توجه به این شرایط مشخص است که استفاده از این سیستم‌عامل‌ها با هر مزیتی که دارند محدود هستند. به این توجه کنید که چند نفر از مردم دنیا از این دو سیستم‌عامل استفاده می‌کنند.

اما حالا سیستم‌عامل‌های مایکروسافت تمامی اکوسیستم‌ها را شامل می‌شود حتی گوگل و اپل را، تازه این همه موضوع نیست مایکروسافت از لینوکس و آندروید هم پشتیبانی می‌کند.

ویندوز بر تمامی کابل‌های یو اس بی و بازی‌ها و تمامی کنسول‌ها کاربر دارد و این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت. همانطور گرفته شد هرچه کامپیوتر شما پیشرفته‌تر باشد مزایای کارکرد با ویندوز 10 بیشتر است.

  • حالا ویندوز 10 با 7 چه فرقی دارد؟

همانطور که گفته شد بستگی دارد به نوع کامپیوتر شما، هرچه کامپیوتر قوی‌تر باشد بیشتر از مزایای ویندوز 10 می‌توان استفاده کرد. مثلا بالا آمدن ویندوز در 10 سریع‌تر است و دیگر اینکه فضای کمتری را در هارد دیسک می‌گیرد که از لحاظ اقتصادی به صرفه است. از دیگر ویژگی‌های 10 امنیت و سرعت عمل بالای سیستم نرم‌افزاری است.

در ویندوز 10، File Explorer به جای file manager وجود دارد که دسترسی سریع‌تر می کند. همچنین وجودDirectX 12 کار را برای بازی کردن راحت می‌کند.

در ویندوز راحت‌تر می‌توان به منوی task  دسترسی داشت تا برنامه‌ها را راحت‌تر اجراء کرد. سیستم راه اندازی مجدد در 10 ساده‌تر تعریف شده است.

ویندوز دارای یک سیستم مرورگر جدید است. این در حالی است که اینترنت اکسپلور 11 در تول‌بار ویندوز 10 مخفی می‌باشد و شما قادر خواهید بود بدون نیاز به اجراء نرم افزار از طریق صفحه مانتیور(desktop) به جستجو در اینترنت بپردازید.

این تمام ویژگی‌های ویندوز 10 نمی‌باشد. این ویندوز طوری ساخته شده تا با هرگونه سخت‌افزار ارتباط مناسبی داشته باشد مانند؛ استفاده از USB 3.0 و بلوتوث و منوی بهتر.

با توجه به رابط متحد توسعه‌پذیر سیستم‌عامل که در ویندوز 10 قرار دارد، وقتی شما دستگاه خود را بر روی حالت sleep قرار می‌دهید و بعد از مدتی قصد استفاده از دستگاه خود را دارید، سريعا بالا آمدن کامپیوتر با ویندوز 10 بالاتر از ویندوز 7 است.

بسیاری از ویژگی‌های ویندوز 10 در 7 وجود ندارد. با این نکات گفته شده هنوز ویژگی‌های این سیستم‌عامل به پایان نرسیده است. در 10 وجود یک دستیار شخصی که مشکلات کامپیوتر را یه شما بازگو می‌کند و Store apps که تمام این ویژگی‌ها الهام گرفته از اسمارت فون‌ها هستند.

یک نکته جالب ویندوز 10 دارد که وقتی شما سیستم را روشن می‌کنید وقتی دوربین کامپیوتر صورت شما می‌بیند به شما سلام می‌کند.

Store apps در ویندوز 10 قرار دارد برای اولین بار در ویندوز 8 معرفی شد و این برنامه طوری است که کاربر می‌تواند به برنامه‌های حال حاضر دسترسی داشته باشد. شما قادر خواهید بود که این نرم‌افزار را در صورت خواست خود از دستگاه خود پاک کنید.

ویندوز 10 مجهز به نرم‌افزاری به نام RunTime apps که با استفاده از این نرم‌افزار شما می‌توانید بیش از 700 هزار اپلیکیشن برای خود دانلود کنید.

یک حرکت حاض مایکروسافت در ویندوز 10 وجود نرم‌افزارهای از پیش نصب شده است. این گفته تمام نکاتی بود که باید درباره ویندوز 10 می‌دانستید. با توجه به این گفته‌ها شما خودتان می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.

کد خبر 329599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha