همشهری آنلاین: دانشمندان ناسا دست به ابتکار جالبی زده و از فناوری‌های ماهواره‌ای برای پیش‌بینی تأثیرگذاری تغییرات جوی بر جنگل‌ها استفاده کرده‌اند.

پیش‌بینی آینده جنگل‌ها از فضا

به گزارش مهر، تیمی از دانشمندان آژانس فضانوردی آمریکا برای نخستین بار در جهان روشی را ابداع کرده‌اند که از آن می‌توان برای تشخیص وجود انواع مختلفی از قارچ‌های زیرزمینی استفاده کرد. بدون شک مهم‌ترین ویژگی این دستاورد این است که روش ابداعی این دانشمندان از راه فضا و استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای است.

اطلاعاتی که از این طریق به دست دانشمندان می‌افتد در پیش‌بینی دقیق این که تغییرات جوی تا چه حد برای آینده نواحی جنگلی تأثیرگذار است حیاتی خواهد بود.

به طور کلی در زیر خاک جنگل‌ها شبکه عظیمی از قارچ‌های زنده وجود دارد که عملکرد آن‌ها مزیت بالایی برای درختان و به طور کلی پوشش گیاهی دارد. این قارچ mycorrhizal نام دارد.

ریچارد فیلیپس از دانشگاه ایندیانا که با ناسا در این پروژه همکاری دارد می‌گوید: تقریبا تمامی درختان و پوشش گیاهی در نواحی جنگلی با تنها یکی از دو نوع قارچ مورد نظر در ارتباط هستند. از آنجا که این قارچ‌ها در واکنش به تغییرات جوی و اثرات ناشی از آنها عملکرد متفاوتی دارند دانشمندان تلاش می‌کنند تا در شناسایی این دو نوع قارچ تشخیص درستی داشته باشند.

دانشمندان آزمایش پیش رانش جت ناسا که این پروژه را به پیش می‌برند از این واقعیت بهره برده‌اند که هر گونه درختی اثر طیف نوری منحصر به خود را دارد. به بیان دیگر گونه‌های مختلف درختان در جذب یا انعکاس نور اثر متفاوتی را در طیف نوری برجای می‌گذارند و حالا دانشمندان با استفاده از تصاویر دقیق ماهواره‌ای از این اثرگذاری پروژه مورد نظر را به پیش برده‌اند.

به گفته این دانشمندان، اهمیت این تشخیص تا آن حد است که می‌توانند از روی عملکرد این قارچ‌ها به این پیش‌بینی برسند که کدام نواحی جنگلی در آینده و در برابر تغییرات جوی تحمل بالایی داشته و کدام مناطق تسلیم می‌شوند.

کد خبر 329285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha