همشهری آنلاین: قاسم هاشمی‌نژاد نویسنده رمان فیل در تاریکی؛ سیزدهم فروردین درگذشت.

قاسم هاشمی‌نژاد

ايلنا با اعلام اين خبر افزود: او یکی از معدود نویسندگانی بود که در حوزه‌های مختلف ادبی طبع‌آزمایی کرد و در همه‌شان هم موفق بود، نقدها، رمان‌ها،ترجمه‌ها، مجموعه اشعارش و گزینش‌هایی که از داستان‌های رمزی و عارفانه‌ی ایرانی کرده، همه خواندنی بودند. «فیل در تاریکی» یکی از بهترین رمان‌های پلیسی ایرانی است که تصویری معاصر از زندگی ما ارائه کرده است.

هاشمی‌نژاد که در سال‌های اخیر به انزوایی خودخواسته رفته بود از جمله نویسندگانی ایرانی به شمار می‌رود که در حوزه‌های مختلف ادبی از جمله داستان، شعر، روزنامه‌نگاری، نقد و حتی فیلم‌نامه نویسی طبع آزمایی کرده است.

مهمترین اثر منتشر شده از این نویسنده رمان «فیل در تاریکی» است که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب منتشر شد. این رمان که برخی آن را مهمترین رمان پلیسی ایرانی پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌آورند به سبب، خلق لهجه‌های مختلف در درون خود نظرات قابل توجهی را به خود خلق کرده بود. نعمت حقیقی از این رمان فیلمی با بازی فرامرز قریبیان ساخت که هیچ‌گاه به پایان نرسید.

از دیگر آثار این نویسنده نیز می‌توان به «خیر النساء»، «سیبی و دو آینه»، «رساله در تعریف، تبیین و طبقه‌بندی قصه‌های عرفانی» اشاره کرد. وی همچنین مترجم آثاری چون نمایش منظوم اثر تی. اس. الیوت، بشنو، آدمک! از ویلهلم رایش، خوابگران از ریموند چندلر و من منم: کتابی درباره خودکاوی اثر راتان لعل به شمار می‌رود.

مراسم تشییع پیکر هاشمی نژاد صبح یکشنبه (15 فروردین) از مقابل منزل وی واقع در خیابان بهار برگزار می‌شود.

کد خبر 329186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha