شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - شیدا اعتماد: برای بیشتر افراد ارتباط با یک خانه از وقتی آغاز می‌شود که ساخت خانه تمام شده.

 داخلش را تميز كرده‌اند و به بنگاه‌ها سپرده‌اند كه مشتري‌ها را به خانه راه بدهند. براي من و همكارانم، خانه‌ها از خيلي وقت پيش‌تر آغاز مي‌شوند؛ از همان وقتي كه زميني خريداري مي‌شود و كارفرمايي براي نقشه مراجعه مي‌كند. از خريد يك زمين تا وقتي كه خانه‌اي آماده فروش شود تقريبا 2تا 3سال طول مي‌كشد. در اين مدت مهندسان طراح و ناظر با ساختمان درگيرند. از فعاليتي مشابه بند بازي روي ميلگردهاي بيرون‌زده پي بگيريد تا سر و كله زدن با نجار و بنا و نقاش و... ، تمام اين مدت صداي فرز و پتك و جوشكاري را تحمل مي‌كنند. براي حل‌كردن مسائل مختلف از روي پله‌هايي كه فقط اسمش پله است و بيشتر به سرسره مي‌ماند، طبقات را بالا و پايين مي‌روند.

ساختن يك خانه مثل بزرگ كردن يك نوزاد مي‌ماند؛ از همان وقتي كه تقريبا هيچ است تا وقتي كه قد مي‌كشد و مي‌بالد و سري بين سرها درمي‌آورد.

بعد درست وقتي كه گرد و خاك فرو مي‌نشيند و صداي فرزها قطع مي‌شود، مهندسان بايد دفتر و دستكشان را جمع كنند و از ساختماني كه ديگر بهش نمي‌شود گفت كارگاه، بروند تا مشتري‌ها با سلام و صلوات روي سنگ‌هاي تميز پا بگذارند و از همه‌‌چيز ايراد بگيرند.

بعد از فروش هم كه ديگر اين مهندسان بيچاره حتي نمي‌توانند در لابي و ورودي تردد كنند. نهايت نصيبشان اين است كه ساختمان را از بيرون نشان بقيه بدهند كه ما اينجا را طراحي كرديم و كار خوبي هم از آب درآمده. همين و بس.

براي همين بايد حواسشان باشد به خانه‌اي كه دارند مي‌سازند دل نبندند. حواسشان باشد آنها مسافرند و خانه مي‌ماند و كسان ديگري آن را صاحب مي‌شوند. نشستن پشت پنجره‌هايش قسمت ديگري است و ديگري به اين باغچه‌ها آب خواهد داد. سهم‌شان همين مراقبت است تا خانه درست ساخته شود.

با اين همه، اگر دل‌نازك باشند و در اين مدت دلبسته خانه‌اي شده باشند، كارشان زار است؛ مثل همه عاشق‌هاي شكست‌خورده سهمشان ايستادن پشت ديوار و زل زدن به پنجره‌هاست، تا كي معشوقي كه نامش خانه است دلش به رحم بيايد و گوشه چشمي به آنها بيندازد.

کد خبر 329154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha