مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان برای مدت‌ها می‌دانستند که سیاره ۵۵ Cancri که در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین واقع شده‌است، سیاره‌ای داغ است، و اکنون می‌دانند این سیاره چقدر داغ است.

براساس گزارش CNN، ناسا اعلام كرد تلسكوپ فضايي اسپيتزر موفق به ايجاد نقشه‌اي حرارتي از اين سياره شده‌است، اولين نمايش گرافيكي از داده‌هاي حرارتي در يك سياره فراخورشيدي.

به گفته برايس اوليويه ديموري فيزيك‌اخترشناس دانشگاه كمبريج، جديد‌ترين يافته‌ها خبر از آن دارند كه اين سياره از شب‌هايي داغ و روزهايي به شدت داغتر برخوردار است. اين سياره كه در خارج از سامانه خورشيدي زمين قرار گرفته، به اندازه‌اي به ستاره ميزبانش نزديك است كه هر 18 ساعت يكبار گردش به دور مدار آن را تكميل مي‌كند. يك رخ اين سياره كه رخ روز آن است،‌همواره به سمت ستاره‌اش قرار گرفته‌است.

نقشه جديد نشان مي‌دهد رخ روز سياره دمايي برابر 2426 درجه سانتيگراد دارد و دماي رخ شب آن 1126 درجه است، به اين شكل تفاوت دمايي ميان دو رخ سياره به 1282 درجه سانتيگراد مي‌رسد.

به گفته دانشمندان اين تفادت دما نشان از آن دارد كه چرخش گرما در سياره از كارايي مناسبي برخوردار نيست، احتمالا به اين دليل كه تنها يك رخ سياره داراي اتمسفر است يا جريان گدازه‌هاي آتشفشاني عامل اين رويداد شده‌است.

ناسا مي‌گويد اطلاعات جديد نشان مي‌دهند اين سياره از اتمسفر بزرگي برخوردار نيست و گدازه‌هايي كه در رخ شب سياره در حركتند، ممكن است بدون وجود سيستم انتقال گرمايي،‌به مرور سخت شوند. به احتمال زياد رخ روز سياره داراي رودهايي از مواد مذاب و درياچه‌هايي از ماگما است،‌اما در رخ شب جريان‌هاي گدازه‌اي مانند آنچه در هاوايي ديده مي‌شود، سخت و جامد شده‌اند.

ابرزمين‌ها ابعادي 10 برابر بزرگتر از زمين دارند اما وزن آنها نسبت به غول‌هاي گازي مانند نپتون كمتر است. اين سياره‌ها ممكن است از گاز، سنگ و يا تركيبي از هردو ساخته شده‌باشند. برخي از دانشمندان براين باورند ابرزمين‌ها نسبت به سياره‌هاي هم‌اندازه زمين از احتمال بيشتري براي قابل سكونت بودن برخوردارند.

55 Cancri كه در سال 2004 كشف شد، ابعادي دو برابر زمين داشته و از جرمي هشت برابر زمين برخوردار است.

کد خبر 329139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha