سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

سرنخ - سامرا قلی‌زاده: بیش از ۱۶ سال پیش، قتل‌هایی در زندان مخوف «لامدلو» در کلمبیا آغاز شد. عاملان این جنایت‌ها، برای پاک کردن اثر جنایت‌هایشان اجساد مقتولان را در فاضلاب زندان می‌انداختند.

Colombian-prison

وقتي يك خبرنگار زن كلمبيايي شروع به تحقيقات در اين باره كرد دست‌هاي پنهاني كه به اين قتل‌ها آلوده بود او را ربودند و به بدترين شكل ممكن شكنجه دادند تا شايد از دنبال كردن اين پرونده منصرف شود. اكنون با گذشت اين همه سال همچنان اين پرونده باز است و كارآگاهان به دنبال يافتن سرنخي براي به دام انداختن قاتل يا قاتلان هستند.

مقامات كلمبيايي در حال تحقيق بر روي پرونده ناپديد شدن و احتمالا مثله شدن 100 زنداني هستند كه اجساد آنها به احتمال زياد در فاضلاب زيرزميني زنداني مخوف در بوگاتا انداخته شده است. اين تحقيقات در زندان «لامدلو» يكي از بزرگترين و پرجمعيت‌ترين زندان‌هاي كلمبيا در حال انجام است. اين در حاليست كه مقامات رسمي مي‌گويند اين قتل‌ها ممكن است در زندان‌هاي ديگري مانند پوپايان، پوكارامانگ و بارانكيلا بين سال‌هاي 1999 تا 2001 و قبل‌تر از آن اتفاق افتاده باشد.اين تحقيقات از ماه‌ها پيش آغاز شده و قربانيان اين پرونده نه تنها زنداني‌ها بلكه ملاقات كننده‌ها و در برخي از موارد افرادي هستند كه هيچ ارتباطي با زندان نداشتند. بقاياي اجساد آنها پس از كشته شدن،به فاضلاب انداخته شده تا كاملا نابود شوند. البته به عقيده كارآگاهان تا كنون اكثر اجساد متلاشي شده اند و اثري از آنها باقي نمانده اما با آزمايشات دي ان اي نيز مي تواند اين قتل ها را اثبات كرد.

  • آغاز تحقيقات

افرادي كه در زندان «لامدلو» دوران محكوميت‌شان را مي‌گذرانند، قاچاقچيان مواد مخدر،اعضاي چريك‌هاي چپ گرا، شبه نظاميان افراطي راستگرا و در برخي از موارد مجرمان عادي هستند.
تحقيقات درباره‌ي اين جنايت‌هاي زنجيره‌اي از آنجا آغاز شد كه كارآگاهان پرونده‌ي دو عضو يك گروه شبه نظامي را باز كردند. اين دو نفر «ماريو جيمز مجيا» و «الخاندرو كارديناس اوروزكو» نام داشتند.

به گفته‌ي مقامات قضايي، جيمز رئيس يك گروه شبه نظامي در شهر سانتاندر بود. او در زندان به نگهبان‌ها رشوه مي‌داد تا عبور و مرور او را كنترل نكنند ضمن اينكه با خريدن نگهبان‌ها نظارت آنها را بر يك بخش از زندان يعني دقيقا جايي كه قتل‌ها در آنجا اتفاق افتاده است ممنوع كرده بود.

هر دوي اين زندانيان به اتهام ربودن، شكنجه و آزار جنسي «جينت بيدويا» - خبرنگار مشهور كلمبيايي - به حبس طولاني مدت محكوم شده بودند.

بيدويا روزنامه‌نگار كلمبيايي در حال تحقيق روي چندين قتل، ناپديد شدن افراد مختلف، قاچاق اسلحه و فساد مالي در زندان «لامدلو» بود كه ماه مي‌2000 ربوده شده و مورد آزار و اذيت قرار گرفت.

در اين پرونده جيمز و كارديناس بارها اتهامشان را رد كردند اما شواهد مختلف نشان مي‌دهد كه آنها در اين پرونده متهم هستند.

  • سرنخ‌ها از زبان خبرنگار شاكي

اگرچه مقامات رسمي هرگز نمي‌توانند هويت بيش از 100 قرباني اين پرونده را شناسايي كنند اما به گزارش روزنامه‌هاي كلمبيايي، جسد يكي از اين قربانيان در آوريل سال 2000 كشف شده است و از اين رو جست‌وجوها براي كشف بقاياي بيشتر ادامه دارد تا بلكه مقتول‌ها شناسايي شوند.

به گفته‌ي بيدويا او اين پرونده را نه فقط به دليل شخصي بلكه به خاطر درگيري‌هاي خونيني كه در 50 سال گذشته بين گروه‌هاي چريكي و شبه نظاميان و قاچاقچيان اين كشور در گرفته و زندگي مردم عادي را مختل كرده است دنبال مي‌كند.

به عقيده‌ي بيدويا، حل پرونده‌ي «لامدلو» مي‌بايست در اولويت سيستم قضايي كلمبيا باشد و به نتيجه رساندن اين پرونده را سيستم قضايي مديون خانواده‌هاي قربانيان است. اين در حاليست كه نخستين قدم‌هاي پرونده را بيدويا برداشت و با وجود اينكه صدمات زيادي در اين راه به او وارد شد، همچنان تحقيقات خود را در اين باره ادامه مي‌دهد.

البته تا كنون دو مظنون پرونده هيچ يك از جرم هاي خود را قبول نكرده اند اما به گفته كارآگاهان مدارك و شواهد كافي براي متهم كردن آنها وجود دارد و كمترين جرم آنها رشوه به نگهبان ها و كارمندان زندان براي رسيدن به هدف دهاي شومشان است. از طرفي چون قتل ها در محلي اتفاق افتاده كه ورود زنداني ها به دستور مظنون هاي پرونده ممنوع بود ظن و گمان ها را بيشتر مي كند. پرونده اجساد كلمبيا همچنان باز است تا شواهد بيشتر در اين رابطه پيدا شود.

کد خبر 328923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha