شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک کارگردان تئاتر پرداختن به مضمون جنگ در نمایشش را متفاوت خواند و گفت: عشق می‌تواند باعث توقف جنگ و ایجاد صلح شود.

نمایش

به گزارش ايسنا؛امیر مهندسیان - کارگردان نمایش «لیلی نام تمام دختران ایران‌ زمین است» درباره فضای حاکم بر این نمایش گفت: این نمایش که در اوایل دهه‌ی شصت و در زمان جنگ اتفاق میفتد، نگاهی جدید به این مقوله دارد که در فضایی رئال آغاز می‌شود و با لحن کمدی به میانه‌ی داستان می‌رسد و در پایان هم به تراژدی ختم می‌شود.

او با بیان اینکه «من از نسل بعد از جنگ هستم و دوست داشتم حرف تازه‌ای درباره جنگ بزنم که شاید تا به حال کمتر کسی به آن پرداخته باشد»،‌ ادامه داد: این نمایش که عنوانی کاملا زنانه دارد، بازیگرانش چهار مرد هستند؛ شاید مخاطب با درک عشق و علاقه‌ی آن‌ها بهتر بتواند به اهمیت مقام زن (یا مادر که در تئاتر نماد وطن است) پی ببرد و متوجه شود که اگر پای «عشق» در میان باشد هر جنگی می‌تواند متوقف شود و صلح ایجاد شود.

مهندسیان در خلاصه‌ی این نمایش که خود نویسندگی آن را هم بر عهده دارد، تشریح کرد: «لیلی نام تمام دختران ایران‌ زمین است» داستان چهار سرباز است که در منطقه‌ای جنگی هستند و روزی به دلیل وزش باد، پیراهنی قرمز رنگ به آن‌جا می‌رسد. آن‌ها وقتی که آن لباس را به دست می‌آورند، عشق و علاقه‌ی خود را در آن می‌بینند و هر کدام سعی می‌کنند که پیراهن را صاحب شوند؛ پیراهنی که تبلور تمام زنان و مادران ایرانی است. آن‌ها در جریان به دست آورن آن پیراهن متوجه می‌شوند که اگر پای عشق به میان باشد، صلح می‌تواند حاکم شود.

این کارگردان جوان در ادامه‌ی صحبت‌هایش به شرایط تمرین و مسائل مطرح شده در طراحی صحنه و دکور این نمایش اشاره کرد و گفت: در حدود هشت تا 9 ماه است که ما روزانه در حال تمرین برای اجرای این نمایش هستیم. در اولین باری که برای بازبینی کارمان به تماشاخانه باران آمدیم، نمایش‌مان پذیرفته شد. ولی به دلیل اینکه پس از ما آقای کیانی نمایش «مضحکه شبیه قتل» را در آن‌جا به صحنه می‌برند، مشکلاتی برای طراحی نور و نصب دکور داشتیم. همچنین بخش زیادی از دکور و آکساسوارمان را از ابزار افرادی که در زمان جنگ حضور داشتند قرض گرفتیم و آن‌ها کاملا واقعی هستند و ساخته نشده‌اند.

او در پایان با اشاره به نزدیکی عنوان نمایشش به کتابی از عرفان نظرآهاری، توضیح داد: این اتفاق یک سوتفاهم است و داستان نمایش ما از نظر محتوایی هیچ ارتباطی به کتاب خانم نظرآهاری با عنوان «لیلی نام تمام دختران زمین است» ندارد. زمان انتخاب عنوان نمایش، من این کتاب را نخوانده بودم و از وجود همچنین کتابی آگاه نبودم. در این مورد با شخص ایشان و وکیل‌شان هم صحبت کرده‌ام و توضیح داده‌ام که این نمایش داستانی متفاوت با کتابشان دارد.

«لیلی نام تمام دختران ایران‌زمین است» به نویسندگی و کارگردانی امیر مهندسیان است که پیش از این نمایش‌های «آدم برفی»، «مرحوم» و «جشن نیکوکاری» را در کارنامه دارد.

کاوه ابراهیم، علیرضا جعفری، فردین شاه حسینی و هادی احمدی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند و دیگر عوامل آن عبارتند از: دستیار کارگردان: رسام فردوس، طراح پوستر و بروشور: هادی احمدی، طراح صحنه: محمد حسین اسلامی، طراح لباس: امیر مهندسیان، عکاس: شهریار مهدی پور، اشکان خلج،تیزر: هادی احمدی، تبلیغات مجازی: سینما هنر، مشاور رسانه‌ای: سارا حدادی.

این نمایش به کارگردانی امیر مهندسیان از پنجم فروردین‌ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه باران به صحنه رفته‌ است.

کد خبر 328810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha